سیستان و بلوچستان دروازه ورود گردشگران خارجی است/ نقش آفرینی جنوب شرق کشور در اقتصاد ملی
مجتبی میرحسینی، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار
عصرهامون با اشاره به آغاز هفته گردشگری از پنجم مهر ماه و نیز ششم مهر ماه و روز جهانی جهانگردی بیان کرد: سیستان و بلوچستان در سال 96 به عنونا مقصد گردشگری شناخته شده بود و همین موضوع سبب افزایش سفر به استان در نیمه دوم سال گذشته و قبل از کرونا شد.
وی ادامه داد: برای افزایش جذب گردشگر در استان درسال های 97 و 96 برنامه هایی در حوزه ایجاد زیرساخت های گردشگری، آموزش و توانمند سازی جوامع محلی برگزار شد، اما اوج اقدامات در سال 98 بود.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان بیان کرد: به طوری که روز جهانگرد با همکاری رسانه ها و با هدف به کارگیری سیستان و بلوچستان در اهداف ملی برای نخستین بار در تاریخ ایران در زاهدان برگزار شد.
میرحسینی تصریح کرد: این اقدام نشان داد جغرافیا و ظرفیت های سیستان و بلوچستان در اقتصاد ملی نقش آفرینی دارد.
نقش آفرینی سیستان و بلوچستان در جذب گردشگران خارجی
وی بیان کرد: با استفاده از جغرافیای منطقهای سیستان و بلوچستان به لحاظ همسایگی با کشورهای افغانستان و پاکستان میتوان از ظرفیت آنها برای توسعه گردشگری استفاده کرد و تعداد گردشگران خارجی را افزایش داد.
این مقام مسئول تصریح کرد: از این طریق می توان سهم ایران از بازارهای منطقهای را افزایش داد، مطالعات بازارهای منطقهای را در سال های گذشته آغاز کردیم و علایق و سلایق کشورهای همسایه چین، آسیای جنوب شرقی، اندونزی را سنجیده ایم.
میرحسینی گفت: در سفر سفیر اندونزی به سیستان و بلوچستان برای برگزاری هفته های فرهنگی مشترک و تورهای آشناسازی و حتی خواهرخواندگی بندر سوماترای جنوبی این کشور با زاهدان و یکی از شهرهای استان توافق صورت گرفت.
وی اظهار کرد: به همین تناسب باید از کنشهایی که در تبلیغات و سالهای دور استفاده می کردیم خارج شویم و تبلیغات ما متناسب با رسانههای جدید به سمت دیجیتالی و گردشگری هوشمند سوق داده شود.
معرفی سیستان و بلوچستان به 6 زبان زنده دنیا
این مقام مسئول اضافه کرد: سیستان و بلوچستان را به شش زبان اردو، چینی، عربی، آلمانی، انگلیسی و فارسی معرفی کردیم و کتابهای آن چاپ شد، در فضای مجازی و تولید محتوا اقداماتی شده است، به علاوه با مشارکت دادن مردم توانستیم نقش آن هار ا در این زمینه پر رنگ کنیم.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان عنوان کرد: اقدامات انجام شده در این سال ها سبب شد، در سال گذشته سیستان و بلوچستان از سرزمین ناشناخته ها به سرزمین آرزوها تبدیل شود.
وی ادامه داد: بر این اساس می توان گفت این استان محروم نیست، بلکه محروم جامعه ایرانی است که از این زیبایی ها و ظرفیت های سیستان و بلوچستان به دلیل تبلیغات منفی نسبت به استان و نبود دسترسیهای مناسب محروم شده است.
راه اهن چابهار_ سرخس و خروج از بن بست گردشگری
میرحسینی تصریح کرد: با موافقت مقام معظم رهبری با اجرای پروژه راهآهن چابهار به زاهدان از محل صندوق توسعه ملی زیرساختهای آن در حال تکمیل بوده و تا پایان دولت قرار است چابهار به راهآهن سراسری متصل شود که این اتفاق فرصت بزرگی برای گردشگری سیستان و بلوچستان محسوب میشود.
این مقام مسئول بیان کرد: در ادامه این پروژه اتصال چابهار به سرخس فرصت بزرگی است و استان را از بنبست خارج خواهد کرد و در ارزان سازی سفر، بهبودی دسترسی ها به سیستان و بلوچستان موثر خواهد بود.
وی گفت: دسترسی چابهار به راه آهن سراسری و توسعه حمل و نقل می تواند سبب شکل گیری شاخه گردشگری هوشمند در سیستان و بلوچستان شود و مسافران با رعایت پروتکل های بهداشتی و اطمینان خاطر در قالب گردشگری هوشمند در سیستان و بلوچستان حضور یابند.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان ادامه داد: افزایش تاسیسات گردشگری به میزان چهار برابر در سیستان و بلوچستان این نکته را نشان می دهد که مردمان ما از طرحهای گردشگری استقبال کردند و سرمایهگذاری در آن به عنوان صنعت جایگزین بسیار موثر است.
مردم پیش قدم در معرفی و توسعه گردشگری استان
میرحسینی بیان کرد: مردم به خصوص در روستاها اقدام به ایجاد به اقامتگاه های بوم گردی و سایر کسب و کارهای نو در این صنعت کردند، همچنین ایجاد دهکده های گردشگری و مزارع کشاورزی در استان در توسعه این صنعت موثر بوده است.
وی بیان کرد: با ایجاد فضا و توزیع جدید سفر، میزان مسافرت ها به سیستان و بلوچستان افزایش یافت و جوانان احساس خوشایندی داشتند چون هر کدام از آنها یک رسانه شده بودند و تبلیغات منطقه خود را در فضای مجازی انجام میدادند.
این مقام مسئول گفت: جوانان سیستان و بلوچستان سعی میکردند نکات مثبت استان را برجسته کنند و ظرفیتهایی که تاکنون در سایه برخی اتفاقات که آن هم خارج از اراده مردم این استان برنامه ریزی میشد و هزینه آن را ما در سیستان و بلوچستان پرداخت می کردیم و سال ها مرزداری داشتیم برجسته کنند.
وی گفت: بنابراین در سال گذشته در بخش توسعه زیرساختها و افزایش سفر رشد خوبی داشتیم، توانستیم در زمینه توانمندسازی و آموزش جامعه خودمان را برای پذیرش گردشگران داخلی و خارجی آماده کنیم.
معرفی جاذبه های سیستان و بلوچستان در سعدآباد تهران
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان درباره اقدامات مربوط به روز جهانی جهانگردی و هفته گردشگری گفت: از امروز ظرفیت ها، تصاویر و جاذبه های گردشگری سیستان و بلوچستان در مجموعه فرهنگی سعدآباد استان به نمایش گذاشته خواهد شد و از این حیث اولین و تنها استانی است که در سطح ملی در این هفته برنامه داریم.
میرحسینی تصریح کرد: همچنین قرار است فردا تنها بانوی جهانگرد ایرانی و مسلمان دوچرخه که با دوچرخه کل دنیا را سفر کرده، حرکت جدید خود را از شهرسوخته سیستان و بلوچستان آغاز و در ادامه سایر کشورها را طی می کند و پیام رسان دوستی این منطقه به اقصی نقاط دنیا خواهد بود.
وی گفت: شهر سوخته که شهر صلح است و در آن نشانی از خشونت دیده نمی شود و دیوار دفاعی ندارد و نقش بانوان در شهر سوخته بسیار برجسته و پررنگ است.
این مقام مسئول بیان کرد: رسانههای مختلف در تماس هایی برای تولید محتوا شبکه های ملی و بین المللی ابراز علاقه کردند و قرارداد در حال انعقاد است جاذبه های مختلف سیستان و بلوچستان را پخش کنند.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: خودمان هم در برنامه تماشاگرد از استودیو گردشگری به معرفی بیشتر استان می پردازیم تا بتوانیم سرمایه گذار در استان جذب کنیم و نگاهها را به سیستان و بلوچستان تغییر دهیم.
وی گفت: یک گردشگر هنگامی که وارد استان می شود علاوه بر اسکان می تواند در بازارهای استان حضور داشته باشد و از امکانات استفاده و از سایر محصولات و صنایع دستی استان را به عنوان سوغات خریداری کند و از این حیث سبب درآمدزایی می شود.
انتهای پیام/