تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۱۴
اسحاق جهانگیری گفت: در مورد آب هیرمند توافقاتی داریم که باید اجرا شود و در حال گفت و گو با کشور افغانستان هستیم تا بتوانیم به دستاورد خوبی برسیم.
سیستان راهبردی ترین دژ ایران است/برای آب رودخانه هیرمند گفت و گو می کنیم
به گزارش عصرهامون؛ به نقل از  اوشیدا؛ اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در جلسه اقتصاد مقاومتی که در سالن فرمانداری زابل برگزار شد گفت: استان سیستان و بلوچستان ظرفیت های بزرگی دارد که مهمترین آن نیروی انسانی این استان است،کمتر استانی در کشور وجود دارد که مرز آب و خاکی با چند کشور را دارا باشد، باید از این مزیت ها برای توسعه استان استفاده شود.

جهانگیری بیان کرد: منطقه سیستان بزرگترین و راهبردی ترین دژ ایران است، ماندگاری خانواده های سیستانی در منطقه از نظر امنیتی از هر سربازی بیشتر تاثیر خواهد داشت.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: باید مشکلات سیستان مورد بررسی قرار گیرد، که یکی از اهداف سفرمان به این منطقه نیز همین است، امروز نمی توانیم بگوییم اقتصاد مردم صرفاً با کشاورزی حل می شود باید در دستور کار برنامه بودجه کشور قرار گیرد تا چگونه و با چه اقداماتی می تواتیم کاری کنیم که مردم ماندگاری بیشتر و اقتصاد فعال داشته باشند.

جهانگیری گفت: دانشگاه های منطقه سیستان باید مشکلات این منطقه را به پایان نامه تبدیل کنند تا مورد بررسی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه موتور محرک اقتصاد باید بخش خصوصی باشد گفت: معتقد هستیم زیرساخت ها را باید دولت راه اندازی کند تا زمینه تولید بوجود آید.

وی با اشاره به طرح ۴۶ هزار هکتار منطقه سیستان گفت: این طرح برای ماندگاری مردم در منطقه سیستان بوجود آمد و کار بسیار بزرگی است که دولت از نان و آب مناطق دیگر زده تا در سیستان هزینه کند.

جهانگیری گفت: مهمترین مسئله طرح ۴۶ هزار هکتار اکنون این است که نظام بهره برداری آن چگونه انجام خواهد گرفت، این تجهیزات باید به دست یک نهاد سپرده شود و قطعا نگهداری آن هزینه خواهد داشت،در دو هفته آینده برای نظام بهره برداری این مجموعه تصمیم گیری خواهیم کرد.

معاون اول رئیس جمهور خاطرنشان کرد: برای افزایش زندگی در سیستان کارهای مکمل دیگری علاوه بر طرح ۴۶ هزار هکتار نیز باید انجام بگیرد، یک نهاد دولتی ایجاد شود و زمینه صنعت را فراهم کند.

جهانگیری ادامه داد: با دولت افغانسان رابطه خوبی داریم و این کشور جزو دوستان ما است دو الی سه میلیون افغانی در ایران مهمان ما هستند لذا در مورد آب هیرمند توافقاتی داریم که باید اجرا شود و در حال گفت و گو با آنها هستیم تا بتوانیم به دستاورد خوبی برسیم.

وی ادامه داد: مصمم هستیم که آب از دریای عمان به سیستان و بلوچستان برسانیم همانطور که به سیرجان رساندیم، برای استان سیستان و بلوچستان هم بدون تردید این طرح انجام خواهد شد.

انتهای پیام/ https://www.asrehamoon.ir/vdcjxtev8uqethz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما