تاریخ انتشار :سه شنبه ۳ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۴۷
محصولات صنایع دستی سیستان و بلوچستان از حالت صادرات چمدانی در حال خروج است، یعنی اگر در گذشته صادرات به صورت سفارشی و چمدانی بود امروز از طریق گمرکات به بهترین شکل ممکن مسیر صادرات را طی می کنند.
ورود صنایع دستی سیستان و بلوچستان به دروازه های هدفمند صادرات/ ایجاد بازارچه های دائمی در فروش تولیدات موثر است
به گزارش عصرهامون، اقتصاد و معیشت مردم سیستان و بلوچستان از دیرباز بر پایه کشاورزی و دامپروری استوار بوده است و به همین سبب مردم اغلب به صورت خودکفا زندگی می‌کنند.
 
زنان سیستانی و بلوچ، صبور، بردبار و با حضور سرشار بیشتر وسایل خانه را خود در زیباترین شکل درست می کنند از تهیه پارچه تا دوخت و تزیین پوشاک و بافت نفیس ترین فرش، گلیم و جاجیم و ... نشانگر هنر ناشناخته زنان سیستان و بلوچستان است.
 
مردان نیز به فراخور فرصت‌های پیش‌آمده در کنار کشت و دامداری به تهیه مصالح و ابزار کار می پردازند تا در این کارها نیز یاور همسر خویش شوند.
 
شباهت‌های نقش های به کار رفته بر روی آثار هنری توسط هنرمندان از دیرباز تاکنون توجه هر بیننده ای را به خود جلب کند این مسائل را می‌توان با بررسی برخی ابزارها به جای مانده از تمدن های گذشته منطقه مشاهده کرد.
 
اگر در روستای کلپورگان نقش برجسته سفالی زده می‌شود یا زنی در روستای چانف سوزن دوزی می کند نقش جان و دل و پارچه و سفارش خود داده است و همان نگاره ها را بر سفال به جا مانده از هزاران سال پیش می توان دید.
 
 
ثبت های ملی و جهانی روستاها و شهرهای استان توسعه دهنده صنایع دستی
 
علیرضا جلالزایی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون بیان کرد: در سیستان و بلوچستان صنایع دستی بسیاری وجود دارد و افراد زیادی در این عرصه کار می کنند که نگاه های آموزشی، علمی و هنری خوبی دارند.
 
وی ادامه داد: مردم و تولیدکنندگان پیوند عمیقی با یکدیگر دارند، صنعتگران صنایع دستی اعتقاد دارند که می توانند با تغییرات بسیار اندک در فروش و تولید صنایع دستی و بازاریابی و همراه با آموزش هایی که از ما دریافت می کنند تولیدات خود را برای فروش بیشتر به سمت بهینه شدن هدایت کنند.
 
این مقام مسئول تصریح کرد: با توجه به ثبت ایرانشهر به عنوان شهر ملی سوزن دوزی و ادیمی به عنوان شهر ملی خامه دوزی و تنگه سرحه به عنوان روستای ملی حصیربافی و کلپورگان به عنوان روستای جهانی سفال اتفاقات بسیار خوبی در حوزه صنایع دستی سیستان و بلوچستان رخ داده است.
 
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان اظهار کرد: سوزن دوزی، خامه دوزی، حصیربافی و سفال کلپورگان شاخصه های صنایع دستی استان هستند، به ویژه سوزن دوزی و خامه دوزی که امروز تلفیق بسیار خوبی بین آن ها شکل گرفته است.
 
 
خروج صادرات صنایع دستی ار حالت چمدانی به سمت هدفمند
 
جلالزایی عنوان کرد: محصولات صنایع دستی سیستان و بلوچستان از حالت صادرات چمدانی در حال خروج است، یعنی اگر در گذشته صادرات به صورت سفارشی و چمدانی بود امروز از طریق گمرکات به بهترین شکل ممکن مسیر صادرات را طی می کنند.
 
وی ادامه داد: صنعتگران ما در سیستان و بلوچستان شناسایی شدند و می دانیم که در چه حوزه ای کار می کنند و این ظرفیت های صنعتگران و صنایع دستی سیستان و بلوچستان می تواند پیوند دهنده گردشگران باشد.
 
این مقام مسئول گفت: تمام گردشگرانی که در سیستان و بلوچستان حضور پیدا می کنند ابتدا دغدغه گردشگری و بعد پیوند آن با صنایع دستی را دارند.
 
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان افزود: بر این اساس در تالاب صورتی لیپار بازارچه سنتی صنایع دستی ایجاد شده است و صنعتگران محلی در ایامی که گردشگران حضور دارند از جمله تعطیلات نوروزی محصولات صنایع دستی خود را از تولید به مصرف به فروش می رسانند.
 
 
 3 بازارچه صنایع دستی در استان راه اندازی می شود
 
جلالزایی تصریح کرد: به دنبال این هستیم که در سیستان و بلوچستان چند مکان را به عنوان پایلوت بازارچه های دائمی صنایع دستی راه اندازی کنیم و وزیر میراث فرهنگی هم بر فروش تولیدات صنایع دستی استان تاکید دارد که تولیدات این حوزه هدفمند باشد و در بسته بندی های خوب به فروش برسد.
 
این مقام مسئول گفت: بر این اساس تلاش می شود آنچه که می تواند سبب توسعه صادرات خارج از کشور شود دنبال کنیم، با دایر کردن بازارچه های صنایع دستی می توان زمینه را برای فروش هدفمند فراهم کرد.
 
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم سه بازارچه را در شمال، مرکز و جنوب استان راه اندازی کنیم و از این منظر بتوانیم صادرات و فروش آن را افزایش دهیم تا صنعتگران شاغل در این حرفه با آرامش خاطر بیشتری بتوانند درآمدزایی داشته باشند.
 
جلالزایی خاطرنشان کرد: وظیفه ذاتی ما کمک به عموم صنعتگرانی است که می توانند در این مسیر گام بردارند و در توسعه  صادرات صنایع دستی استان نقش آفرین باشند.
 
انتهای پیام/
 
 
https://www.asrehamoon.ir/vdcfevdyyw6dmxa.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما