کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مشکلات اهدای خون در پاندمی کرونا؛

مردم خون بدهند، ذخایر کاهش یافته است/ کمبود فرآورده های خونی در ایرانشهر، تهدید جدی جان بیماران

16 تير 1400 ساعت 7:09

اسماعیل میرکازهی، رئیس پایگاه انتقال خون ایرانشهر گفت: وضعیت ذخایر خونی در ایرانشهر به شدت بحرانی است و با توجه به شرایط فعلی ضروری بوده تا شهروندان در راستای اهدا خون برای نجات بیماران به این امر خداپسندانه اقدام کنند.


به گزارش عصرهامون به نقل از پهره؛ شیوع کرونا در بسیاری از مسائل زندگی مردم تاثیر منفی داشته بگونه‌ای که باعث کاهش اهدا کنندگان خون و در نتیجه نیاز بیش از پیش بیماران بویژه بیماران تالاسمی در سیستان و بلوچستان به خون شده این در حالی بوده که اهدای خون نجات بخش زندگی بسیاری از حادثه دیدگان و سایر نیازمندان به خون است.

خون سالم نجات دهنده زندگی است و همه روزه در سراسر جهــان بســیاری از افــراد بــه خــون و فرآورده های خونی نیاز پیدا می کنند به طوری که از هر سه نفر مردم دنیا، یک نفر در طول رندگی احتیاج به تزریق خون و فرآوردهای خونی دارد.

از بارزترین موقعیت هایی که نیاز مبرم به دریافت خون پیدا می کنند آسیب دیدگان از حوادث و سوانح گوناگون مانند تصادف رانندگی، سوختگی ها و عمل های جراحی است.

همچنین زنان باردار هنگام زایمان و نوزادان به وییه نوزادان نارس مبتلا به زودی از دیگر نیازمندان به خون هستند.

امروزه با وجود پیشرفت های چشمگیر علم پزشکی، هنوز هیچ گونه جایگزین مصنوعی برای خون ساخته نشده و فقط خون اهدایی توسط انسان ها می تواند جان دیگر انسان های نیازمند را از مرگ نجات دهد.

عدم وجود جایگزین مناسب برای خون، محدودیت زمان نگهداری و نیاز همیشگی به خون و فرآورده های آن سبب شده تا اهدای خون از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار باشد.

کاهش شدید اهدا خون در ایرانشهر

در این راستا؛ اسماعیل میرکازهی، رئیس پایگاه انتقال خون ایرانشهر در گفت و گو با خبرنگار پهره بیان کرد: از ابتدای سال تا سی و یکم خرداد ماه تعداد واحد خون اهدایی 1768 بوده است و در حقیقت این میزان حدود 33% از نیاز این شهرستان را تحت پوشش قرار می دهد.

وی افزود: تعداد مراجعات و اهدای خون تعداد 2156 نفر بوده که به تفکیک شامل 156 نفر زن و 2 هزار مرد بوده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: اهدا خون تاکنون تعداد 1768 واحد بوده که از ایم میزان 107 واحد مختص زنان و 1661 واحد اختصاص به مردان داشته است.

وی عنوان کرد: متوسط مصرف ماهانه ایرانشهر 2315 واحد خون و فرآورده های خونی بوده است.

وی اضافه کرد: میزان مصرف خون و فرآورده های خونی از ابتدای سال 6946 واحد بوده و 5320 واحد گلبول قرمز و 488 واحد پلاکت و 1138 واحد فرآورده هایی پلاسمایی را شامل می شوند.

وی خاطرنشان کرد: دریافت از پایگاه انتقال خون زاهدان به میزان 3399 واحد کمبودهای خون و فرآورده های خونی ایرانشهر را جبران می کند.

رئیس پایگاه انتقال خون ایرانشهر تصریح کرد: با توجه به این که تعداد بیماران مبتلا به تالاسمی بالغ بر 700 نفر هستند و میزان خون و فرآورده های خونی که برای این بیماران مصرف می شود 53% از کل توزیع در این شهرستان را شامل و میزان فرآورده خونی برای آنان 3685 واحد است.

کاهش چشمگیر تعداد مراجعات اهدا کنندگان خون در اثر شیوع کرونا

این مقام مسئول با اشاره به وضعیت بحرانی کرونا و عدم استقبال مردم از اهدای خون، بیان کرد: شرایط فعلی باعث کاهش شدید تعداد مراجعات اهداکنندگان خون شده است.

وی اضافه کرد: وضعیت ذخایر خونی در ایرانشهر به شدت بحرانی است و با توجه به شرایط فعلی ضروری بوده تا شهروندان در راستای اهدا خون برای نجات بیماران به این امر خداپسندانه اقدام کنند.

انتهای پیام/


کد مطلب: 139531

آدرس مطلب :
https://www.asrehamoon.ir/news/139531/مردم-خون-بدهند-ذخایر-کاهش-یافته-کمبود-فرآورده-های-خونی-ایرانشهر-تهدید-جدی-جان-بیماران

عصر هامون
  https://www.asrehamoon.ir