تاریخ انتشار :شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۵۸
توسعه سواحل مکران از تاکیدات مقام معظم رهبری بوده که یکی از ابعاد آن گردشگری است و اگر یک درصد از همسایگان سیستان و بلوچستان از طریق مرز آبی اقیانوس هند به عنوان گردشگر وارد کشور شوند ۲۵ میلیون نفر را شامل می شود که بیش از پیش بینی جذب گردشگر در سند ۱۴۰۴ برای ایران بوده که منوط به فراهم کردن زیرساخت است.
زیرساخت های گردشگری؛ حلقه مفقوده توسعه سواحل مکران/ وقتی بروکراسی اداری، مانع جذب سرمایه گذاری می شود
به گزارش عصرهامون؛ توسعه سواحل مکران در سال های اخیر به شدت مورد توجه و تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفته و بارها و بارها از این امر به عنوان گنج پنهان یاد شده است.

رونق تجارت، ایجاد اشتغال، واردات و صادرات کالاهای مختلف از طریق بزرگترین بندر اقیانوسی کشور از مهم ترین دلایل اهمیت سواحل مکران در سیستان و بلوچستان است.

در این میان با توجه به هم مرز بودن سیستان و بلوچستان با کشورهای مختلف ا زطریق مرز آبی اقیانوسی خود توسعه گردشگری در سواحل مکران هم رهاورد ارزشمندی در این زمینه محسوب می شود و می تواند اشتغال زایی زیادی را برای استان و کشور به همراه داشته باشد.

بدین صورت که می توانی از حاشیه اقیانوس هند گردشگر به صورت زمینی و هوایی به سیستان و بلوچستان جذب و از این استان به کل کشور پراکنش کرد.

برای تحقق این امر نیاز به تهیه زیرساخت است و به محض آماده سازی زیرساخت ها می توان گردشگران را به سیستان و بلوچستان جذب کرد.

در سند ۱۴۰۴ برای جذب گردشگر به ایران ۲۰ میلیون نفر پیش بینی شده است که سیستان و بلوچستان با ۲ و نیم میلیارد نفر معادل یک سوم جمعیت جهان در حاشیه اقیانوس هند هم مرز است.

اگر یک درصد از این میزان جمعیت به عنوان گردشگر وارد سیستان و بلوچستان شوند معادل ۲۵ میلیون نفر است که بیش از پیش بینی جذب گردشگر در سند ۱۴۰۴ است.

توسعه زیرساخت های گردشگری سواحل مکران

علیرضا جلالزایی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان در این زمینه به خبرنگار ما بیان کرد: توجه به گردشگری موجب توسعه زیرساخت های سواحل مکران می شود و بر این اساس تلاش کردیم در 2 بخش به گردشگری سواحل مکران بپردازیم.

وی ادامه داد: بخشی که توسط اداره کل در قالب زیرساخت های گردشگری می تواند تاثیرگذار باشد، تمهیدات لازم برای توسعه سواحل مکران از طریق زیرساخت های گردشگری تا جایی که مجاز است، تعبیه می شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: در این راستا، طرح های گردشگری که توسط عده ای از سرمایه گذاران انجام می شد، بخشی از آن را با استفاده از کمک های فنی و اعتباری اجرایی شده ست.  

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان بیان کرد: برج نوری، پیاده رو سازی، جدول کشی و پیاده راه سلامتی گردشگری و ... در مسیر پلاژها و دهکده های گردشگری از جمله اقداماتی است که  در قالب کمک های فنی و اعتباری از بودجه های طرح های عمرانی اداره کل استفاده می شود.

فرش قرمز برای سرمایه گذاران با ایده های نو در گردشگری

جلالزایی افزود: همچنین بخش دوم در قالب بسته های سرمایه گذاری باید اقدام شود که حضور سرمایه گذاران در سواحل مکران را می طلبد، در این راستا سرمایه گذاری در سواحل مکران و توسعه آن را بررسی کردیم و با توجه به نیازسنجی، تقدم و تاخر آن مشخص شد.

وی ادامه داد: سپس آن ها را در قالب بسته های گردشگری و فرصت های سرمایه گذاری در اختیار سرمایه گذارانی قرار دادیم که می توانستند با حضور خود سواحل مکران را به سمت توسعه پایدار صنعت گردشگری سوق دهند و زیرساخت های لازم را آماده کنند.

این مقام مسئول گفت: در زمینه گردشگری سواحل مکران تلاش کردیم سرمایه گذارانی را که طرح های نوین، خلاقانه و ایده های نو در گردشگری را می توانند پیاده کنند مورد حمایت قرار گیرند و برای این افراد فرش قرمز پهن می کنیم تا زیرساخت های گردشگری استان را در سواحل مکران به بهترین شکل پیاده سازی کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان عنوان کرد: این افراد شامل سرمایه گذارانی هستند که اهلیت و موضوعات مالی آن ها از طریق مراجع ذیصلاح امکان سنجی شده است.

جلالزایی گفت: این سرمایه گذاران نیز در دو بخش مورد توجه قرار گرفته اند که برخی از آن ها سرمایه گذاران داخل کشور بودند و برخی هم سرمایه گذار خارجی بودند که توسط یه سرمایه گذار داخلی متصل و همکار شدند.

مانع بروکراسی های اداری، سد راه توسعه گردشگری سواحل مکران

وی ادامه داد: از بزرگترین موانع موجود در توسعه گردشگری سواحل مکران بروکراسی های اداری است که توسط همه دستگاه های اجرایی لازم است یکسان سازی، همسان سازی و آسان سازی شود و در سالی که با عنوان تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها نام گرفته، بهتر است برای رفع موانع اقدام شود.

این مقام مسئول بیان کرد: دستگاه های اجرایی با برگزاری جلسات متعدد و مختلف باید هم افزایی، تشریک مساعی داشته باشند و با خرد جمعی موثر برای سرمایه گذار راه را هموار کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: این بروکراسی های اداری زمانی خود را نشان می دهد که میراث فرهنگی به عنوان متولی اصلی مکانی را واگذار می کند و دستگاه های دیگری باید با این اداره کل هم افزایی داشته باشند که به دلیل این بروکراسی ها موانعی ایجاد می شود و باید برداشته شود.

جلالزایی گفت: همچنین نگاه به فرهنگ مردم سیستان و بلوچستان نیز در رفع موانع موثر است و عامل مناسبی در کنار فرصت ها برای مانع زدایی است و توانسته ایفای نقش کند و به جذب سرمایه گذار کمک کند.

انتهای پیام/
 
https://www.asrehamoon.ir/vdcjayevouqex8z.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما