کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

زیاده خواهی عجیب برای پرکردن جیب برخی افراد؛

موج نگرانی از افزایش سالن های زیبایی/تجویز و درمان‌هایی که بدون تخصص انجام می‌شود!!

2 خرداد 1401 ساعت 9:50

دخالت آرایشگران درامور پزشکی تهدیدی جدی برای سلامتی افراد است و برخی با مراجعه به آرایشگران برای برخی خدمات پزشکی، زیبایی و سلامتی خود را به خطر می اندازند.


 
به گزارش عصرهامون، امروزه با گسترش فضای مجازی افراد به زیادی تمایل به استفاده از خدمات آرایشگرها دارند و همچنین تعداد آرایشگرها و تبلیغات در زمینه آرایشی و زیبایی نیز به علت نرخ تقاضای بالا در این زمینه زیاد شده است.
 
تبلیغات سالن‌های زیبایی و انتشار عکس‌های خدمات بر روی پوست این روزها در صفحات شبکه های اجتماعی موجب گرایش بانوان جوان به استفاده از خدمات درمانی پوست و مو سالن های آرایشی شده است.
 
 دامنه فعالیت آرایشگران در زمینه زیبایی پوست، مو و صورت افزایش یافته به طوری که بعضی از بانوان برای دریافت خدمات برای پوست و مو به جای پزشک متخصص به آرایشگاه‌های زنانه مراجعه می‌کنند.
 
در برخی سالن‌های زیبایی اقداماتی مانند تزریق ژل، کاشت ابرو، کاشت مژه، بن مژه، تاتو بدن و مداخلات پوستی انجام می‌شود که ارتباطی به حوزه آرایشگری ندارد و باید توسط پزشک انجام شود.
 
در آرایشگاه و بسیاری از سالن‌های مشابه خدمات مربوط به زیبایی پوست با قیمت‌هایی حتی بالاتر از نرخ پزشکان ارائه می‌شود و بانوان به ویژه دختران جوان استقبال می‌کنند بدون اینکه این پرسش را از خود بپرسند یک آرایشگر تخصصی در شناخت صورت و پوست صورت دارد که اقدام به روش درمانی به ویژه تزریق ژل برای اعضای صورت کند؟
 
آرایشگران اجازه دخالت در امور پزشکان ندارند
 
زهرا کیخا، مدیر نظارت و اعتباربخشی امور درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: افزایش مراکز زیبایی و آرایشی و خدمات پوست، سالن های زیبایی و آرایشگران به سمت خدمات و کارهایی می روند که تخصص کافی در آن ها را ندارند و از همه مهم تر مجوز و مدارک لازم را هم نگرفته اند؛ خدماتی از قیبل زیبایی و استفاده از تجهیزات و ملزومات پاکسازی عمیق پوست، تزریق هرگونه ژل بوتاکس و دارو توسط افراد فاقد صلاحیت، وجاهت قانونی ندارد.
 
وی با اشاره به تخلفات رایج سالن های زیبایی افزود: استفاده از آنزیم تزریق محلول به بدن فرد و استفاده از دستگاه های تهاجمی پاکسازی عمیق پوست در سالن ها و آرایشگاه های زیبایی گزارش شده که دخالت در امر پزشکی محسوب می شود.
 
مدیر نظارت و اعتباربخشی امور درمان با اشاره به خدمات غیرمجاز سالن های زیبایی در سطح شهر تصریح کرد: خدمات غیر مجاز زیبایی، خدماتی است که توسط افراد فاقد صلاحیت های قانونی انجام می‌شود، مثل تزریق ژل و بوتاکس، انجام لیزر، کاشت مو، کوچک کردن بینی و تزریق چربی توسط فرد غیر پزشک دوره دیده که البته مجوزهای مورد تایید وزارت بهداشت را دارد شامل می شود.
 
نظارت بر ارائه خدمت اصولی و رعایت مقررات بهداشتی برعهده معاونت بهداشتی دانشگاه است
 
وی ادامه داد: نظارت بر ارائه خدمت اصولی و رعایت مقررات بهداشتی برعهده معاونت بهداشتی دانشگاه است و آرایشگاه ها صرفا مجاز به فعالیت براساس شرح وظایف خود بوده و در صورت دریافت گزارش تخلف آرایشگران در امور زیبایی و لیزر، بازدید مشترک معاونت بهداشتی به همراه کارشناسان نظارت بر درمان، تعزیرات حکومتی، اماکن و اداره صنعت معدن و تجارت صورت می گیرد.
 
کیخا گفت: پس از این بازرسی ها، در صورت تایید تخلف، آن واحد با حکم مقام قضایی پلمب و یا به دادسرا معرفی می شود.
 
وی با اشاره به نحوه دریافت مجوز سالن های زیبایی اذعان کرد: نظارت بر درمان مجوز قانونی جهت ارائه خدمات زیبایی را تنها به پزشکان دوره دیده ای که دوره های مورد تایید وزارت بهداشت را گذرانده باشند و منع قانونی خاصی نداشته باشند، در قالب مطب صادر می کند و ارائه خدمات زیبایی در درمانگاه های تخصصی پوست، توسط متخصص پوست و مو مورد تایید است.
 
مدیر نظارت و اعتباربخشی امور درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان خدمات زیبایی از جمله تزریق ژل و بوتاکس در آرایشگاه‌ها غیر مجاز عنوان کرد و گفت: تزریق ژل و بوتاکس و هر محلول دیگر به بدن فرد، توسط فرد غیر از پزشک دوره دیده دخالت در امر درمان و پزشکی محسوب می شود و آرایشگاه ها و سالن های زیبایی اجازه تزریق ژل و بوتاکس ندارند.
 
وی ادامه داد: بازدیدهایی به صورت مستقل و تیمی در طول سال چندین نوبت انجام می شود و موارد متخلف هم به دادسرا معرفی شده اند.
 
مداخله در امر درمان و پزشکی جرم است
 
کیخا با اشاره به افزایش جرایم مداخله آرایشگران در امور پزشکی افزود: اخیرا به تعداد زیادی مشاهده می شود که افراد فاقد صلاحیت های قانونی و بدون دارا بودن مجوز های قانونی لازم، اقدام به ارائه خدمات زیبایی به مردم و خصوصا بانوان کرده که مداخله در امر درمان و پزشکی است؛ خدماتی مانند لیزر، تزریق بوتاکس و تزریق ژل که باید توسط پزشک دوره دیده که دوره های مورد تایید وزارت بهداشت را داشته باشد توسط فرد فاقد صلاحیت انجام می شود که گاها منجر به بروز عوارضی همچون سوختگی پوست، عدم قرینگی عضلات صورت می شود که افزایش شکایات گیرندگان خدمت خود گواه این مورد است.
 
وی افزود: افرادی که کارهای زیبایی و تزریق ژل و بوتاکس را در مکان هایی مانند آرایشگاه ها می کنند هیچگونه سررشته و تخصصی در این حوزه ندارند و مستقیما سلامتی مردم را نشانه گرفته اند.
 
مدیر نظارت و اعتباربخشی امور درمان ادامه داد: متاسفانه تعداد مراجعه کنندگان با عوارض تزریق ژل و عمل های زیبایی در آرایشگاه ها و مراکز غیرمجاز زیبایی بیشتر شده و دلیل آن ناآگاهی مردم از عوارض مراجعه به این مراکز است.
 
وی گفت: صداوسیما و رسانه ها می تواند به منظور آگاه سازی جوانان کلیپ های کوتاه از تخلفات مربوط به اعمال زیبایی که در امور پزشکی مداخله کردند داشته باشد تا شهروندان برای اقدامات زیبایی از متخصصان این امر استفاده بکنند نه افراد سودجو و فرصت طلب که سلامتی شهروندان را به خطر می اندازند.
 
انتهای پیام/


کد مطلب: 148183

آدرس مطلب :
https://www.asrehamoon.ir/news/148183/موج-نگرانی-افزایش-سالن-های-زیبایی-تجویز-درمان-هایی-بدون-تخصص-انجام-می-شود

عصر هامون
  https://www.asrehamoon.ir