تاریخ انتشار :شنبه ۱۸ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۲۱
رشد قارچ گونه آرایشگاه های زنانه این روزها سبب شده تا این سالن ها برای جذب مشتری و سود بیشتر اقدام به افزایش خدمات خود ولو غیر قانونی تن دهند.
جراحی های زیبایی در سالن های آرایشی!/ از تزریق ژل لب و مزوتراپی تا بوتاکس و فیلر بینی
به گزارش عصرهامون، سالن های زیبایی یا همان آرایشگاه های زنانه که روزی قرار بود محلی برای آرایش باشند این روزها بیشتر به محلی برای خدماتی فراتر از آرایشگاه تبدیل شده اند به گونه ای که بسیاری از آرایشگاه ها در سراسر کشور به صورت زیر پوستی به کارهای تزریقاتی از جمله بوتاکس، فیلر بینی ، ژل لب و بسیاری از خدماتی که باید زیر نظر پزشک متخصص انجام شود، اقدام می کنند.

نگاهی گذرا در شبکه های مجازی نشان از عواقب وحشتناک تزریق های غیر قانونی در آرایشگاه های زنانه دارد.هر چند هزینه های پایین خدمات تخصصی زیبایی در آرایشگاه های زنانه نسبت به پزشکان متخصص و جراحان زیبایی سبب شده تا بسیاری از بانوان برای رسیدن به زیبایی به آرایشگاه ها روی آورند بدون اینکه به عواقب آن فکر کنند.گویا " بکش و خوشگلم کن" این روزها بین بانوان بیشتر باب شده است.
 

 
از سوی دیگر نظارت ضعیف بر اجرای آرایشگاه ها سبب شده تا نه تنها این اقدامات غیر قانونی به راحتی در آن ها انجام شود بلکه آرایشگاه های بسیاری نیز بدون مجوز آرایشگری در گوشه و کنار شهر فعالیت کنند.

 سارا یکی از شهروندان زاهدانی که به تازگی اقدام به گلوبال مو کرده بود، گفت: چندی پیش جهت انجام گلوبال مو به یکی از کلینیک های زیبایی زاهدان مراجعه کردم که متاسفانه وی به دلیل عدم تخصص در این زمینه باعث آسیب شدید به موهای بنده شد.

وی با بیان اینکه این کلینیک زیبایی با اینکه داخل بازار اصلی زاهدان بود اما مجوز نداشت، ادامه داد: متاسفانه نظارت ها بر اجرای این کلینیک ها ضعیف است قطعا هیچ شهروندی پس از مراجعه به ارایشگاه یا کلینیک مجوز فرد را درخواست نمی کند بالاخص که این کلینیک در یکی از خیابان های پرتردد شهر وجود داشت، هر چند روی دیوار سالن انواع مدارک و گواهینامه های مختلف زده بود که هر مشتری را مجاب به اعتماد می کرد.

نظارتی بر ارائه خدمات زیبایی در آرایشگاه ها وجود ندارد

وی گفت: با پیگیری و شکایتی که در تعزیرات انجام دادم کلینیک فوق پلمپ شد با این حال پلمپ این کلینیک زیبایی هیچ تاثیری در مشکلی که برای موهای بنده ایجاد شده بود، نداشت.

این شهروند ادامه داد: اگر خدمات این سالن تنها به سوختگی موهای بنده ختم نمی شد و اتفاق غیر قابل جبرانی روی می داد چه کسی پاسخگو بود؟

شهروند دیگری که اقدام به دریافت خدمات زیبایی ناخن در یکی از سالن های زیبایی کرده بود، گفت: آرایشگاه، پوشش خوبی برای سودجویان شده است و چون اسم و کارش برجسته کردنِ زیبایی هاست، به خودشان اجازه می دهند برای پوست و تناسب اندام، پا در کفش پزشکان کنند.

وی ادامه داد: از کرم های دست ساز و تخلیه جوش های صورت (که پزشکان هم این کار را انجام نمی دهند) تا تجویز قرص های لاغری، اشتها آور، مکمل غذایی و داروهای گیاهی که مثل نقل و نبات تجویز می کنند.

یک شهروند در گفت وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه کیفیت کار برخی از آرایشگران زیاد خوب هم نیست، بیان کرد: آرایشگران به نسبت قیمت‌هایی که از مردم برای خدمات خود دریافت می‌کنند انتظارات بیشتر است.
 

وی با بیان اینکه قیمت‌ها هیچ ثباتی ندارد افزود: هر چندماه مراجعه به سالن زیبایی قیمت ها تغییر می کند و هر سالن در نقاط مختلف شهر قیمت‌های مختلفی بیان می‌کنند در حالی که تاکنون ما در هیچ سالنی نرخ‌نامه ندیده‌ایم.

وی با اشاره به نظارت مسئولان بر روی سالن های زیبایی افزود: نظارتی وجود ندارد و اینکه مسئولان می‌گویند نظارت وجود دارد در حد حرف است و یک سالن تا زمانی که شاکی خصوصی نداشته باشد، نمی‌توان پیگیری کرد.

به گفته متولیان امر نظارت ها در طول ماه در حال انجام است اما واقعیت به گونه ای دیگری مشاهده می شود و هر سالن قیمتی به دلخواه خود می‌گوید و مردم نیز چون اطلاعات دقیقی ندارند، نمی‌دانند در این مسیر چه اقدامی باید انجام دهند و ارائه هر خدمتی به غیر از خدمات آرایشی و پیرایشی، تخلف محسوب می شود و از تخلفات کوچک تا تخلفات خطرناک که به سلامت جسم و روح مشتری صدمه می زند.

وضع قوانین جدید برای تخلفات جدید سالن های زیبایی

هروی؛ مسئول اتحادیه های آرایشگران زنانه شهرستان زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به تخلفات صنفی بیان کرد: تخلفات صنفی مربوط به سالن‌های آرایشی شامل گران‌فروشی یا ارائه خدمات بدون کیفیت با قیمت بالا یا قرار ندادن نرخنامه در سالن های آرایشی و تخلفات بهداشتی است که تمام این تخلفات با توجه به بازدیدهای مشترک هر هفته با اداره صمت، تعزیرات، اماکن و بهداشت انجام و کاملا مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و در صورت مشاهده هرگونه تخلف با توجه به قوانین نظام صنفی با متصدی سالن برخورد لازم می شود.

وی افزود: قوانین نظام صنفی، قوانین و مقررات لازم برای برخورد با متخلفین وضع شده اما با توجه به افزایش خدمات مختلف آرایشگری در سالن های آرایشی اخیراً واحدهای صنفی درگیر تخلفات جدیدی شدند که قوانین موجود برای رسیدگی به این تخلفات کفایت نمی‌کند و باید حتماً قوانین جدیدی برای این موارد وضع شود.
 

مسئول اتحادیه آرایشگران زاهدان با بیان اینکه خدمات جدید مثل تزریق‌های زیر جلدی که در بعضی آرایشگاه‌ها انجام می‌شود مجاز نیست تصریح کرد: تزریق ژل و بوتاکس یک امر کاملاً پزشکی و انجام آن در سالن های آرایشی ممنوع است و این خدمات باید حتماً در کلینیک های زیبایی و زیر نظر پزشک انجام شود و در صورت گزارش مبنی بر انجام این خدمات در هر سالن بازرسین اصناف سریع وارد عمل شده و به کمک ماموران اماکن سالن مورد نظر را پلمپ می‌کنند.

وی با اشاره به تخلفات و مجازات های یک سالن زیبایی گفت: تخلفات واحدهای صنفی چنانچه خیلی جدی نباشد در مرحله اول به صورت تذکر و درج در پرونده قرار داده می‌شود، اما اگر تخلفات خیلی جدی باشند حتماً واحد صنفی مورد نظر پلمپ می شود و این بازدیدها به صورت مشترک بین اداره صمت تعزیرات اماکن و بهداشت هر هفته در ساعت مشخصی انجام می شود که با سالن های متخلف برابر قانون برخورد می شود.

هروی گفت: یکی از موارد تخلفات آموزش در سالن های آرایشی که متاسفانه بعضی از متصدی های سالن اقدام به آموزش در سالن های خود می‌کنند که این بر خلاف قانون و با توجه به قانون نظام صنفی با این متخلفان برخورد می شود.
 
آرایشگران اجازه دخالت در امور پزشکان ندارند
 
زهرا کیخا، مدیر نظارت و اعتباربخشی امور درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در گفت و گو اخیر با خبرنگار ما بیان کرد: افزایش مراکز زیبایی و آرایشی و خدمات پوست، سالن های زیبایی و آرایشگران به سمت خدمات و کارهایی می روند که تخصص کافی در آن ها را ندارند و از همه مهم تر مجوز و مدارک لازم را هم نگرفته اند؛ خدماتی از قیبل زیبایی و استفاده از تجهیزات و ملزومات پاکسازی عمیق پوست، تزریق هرگونه ژل بوتاکس و دارو توسط افراد فاقد صلاحیت، وجاهت قانونی ندارد.
 
وی با اشاره به تخلفات رایج سالن های زیبایی افزود: استفاده از آنزیم تزریق محلول به بدن فرد و استفاده از دستگاه های تهاجمی پاکسازی عمیق پوست در سالن ها و آرایشگاه های زیبایی گزارش شده که دخالت در امر پزشکی محسوب می شود.
 
مدیر نظارت و اعتباربخشی امور درمان با اشاره به خدمات غیرمجاز سالن های زیبایی در سطح شهر تصریح کرد: خدمات غیر مجاز زیبایی، خدماتی است که توسط افراد فاقد صلاحیت های قانونی انجام می‌شود، مثل تزریق ژل و بوتاکس، انجام لیزر، کاشت مو، کوچک کردن بینی و تزریق چربی توسط فرد غیر پزشک دوره دیده که البته مجوزهای مورد تایید وزارت بهداشت را دارد شامل می شود.
 
مداخله در امر درمان و پزشکی جرم است
 
کیخا با اشاره به افزایش جرایم مداخله آرایشگران در امور پزشکی افزود: اخیرا به تعداد زیادی مشاهده می شود که افراد فاقد صلاحیت های قانونی و بدون دارا بودن مجوز های قانونی لازم، اقدام به ارائه خدمات زیبایی به مردم و خصوصا بانوان کرده که مداخله در امر درمان و پزشکی است؛ خدماتی مانند لیزر، تزریق بوتاکس و تزریق ژل که باید توسط پزشک دوره دیده که دوره های مورد تایید وزارت بهداشت را داشته باشد توسط فرد فاقد صلاحیت انجام می شود که گاها منجر به بروز عوارضی همچون سوختگی پوست، عدم قرینگی عضلات صورت می شود که افزایش شکایات گیرندگان خدت خود گواه این مورد است.

آرایشگاه های زنانه زیر ذره بین تعزیرات حکومتی

موسی عباس زاده محمودی، مدیرکل تعزیرات حکومتی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون بیان کرد: متولی نظارت بر صنوف از جمله صنف آرایشگران زنانه ابتدا اتحادیه مربوطه هستند و در ابتدا اگر تخلفی در هر زمینه مشاهده شود بازرسی اتحادیه باید نسبت به تنظیم گزارش اقدام و جهت رسیدگی به تعزیرات حکومتی ارسال کند، همچنین اتحادیه اتاق اصناف و سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز متولی نظارت بر صنوف می باشند و به محض مشاهده تخلف به صورت سیستمی گزارش را برای رسیدگی به تعزیرات حکومتی ارسال می شود.
 
وی افزود: تعزیرات حکومتی در گشت ها بیشتر به عنوان یک بازو و کمک است و احراز تخلف بر عهده دانشگاه علوم پزشکی، سازمان صمت و اتاق اصناف می باشد.
 
مدیرکل تعزیرات استان با اشاره به قوانین و مقررات موجود بر نظارت بر خدمات آرایشگاه‌ها تصریح کرد: قوانین متعددی در خصوص تخلفات در حوزه صنفی، بهداشتی و قاچاق وجود دارد که بر اساس نوع تخلف مجازات ها متفاوت بوده و در خصوص صنف آرایشگران نیز بر اساس نوع تخلف پرونده تشکیل و در شعبه ویژه مربوط رسیدگی می شود برای مثال تخلفات گران‌فروشی تقلب به قانون نظام صنفی تبدیل آرایشگاه به موسسه پزشکی غیر مجاز توسط اشخاص فاقد صلاحیت به قانون تعزیرات حکومتی در امور بهداشتی و عرضه کالای قاچاق در آرایشگاه به قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز رجوع می شود.
 
وی گفت: بازرسین دانشگاه علوم پزشکی مستمر نظارت بر تمامی موسسات واحدهای پزشکی را در دستور کار دارند و هرگونه اقدامی که دخالت در امور پزشکی توسط افراد فاقد صلاحیت باشد از سوی آن مرجع تشکیل پرونده خواهد شد و برابر نوع تخلف پرونده قابلیت رسیدگی در تعزیرات حکومتی و یا دادسرا را دارد.
انتهای پیام/ https://www.asrehamoon.ir/vdcf01dycw6djja.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما