تاریخ انتشار :چهارشنبه ۴ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۰۰
نشست بررسی ظرفیت‌های انتقال فناوری و برنامه ساخت داخل توسط شرکت‌های متقاضی واردات خودرو برگزار و برنامه‌های دولت در تصویب آیین‌نامه واردات خودرو برای افزایش عرضه و رقابتی‌تر شدن بازار تشریح شد.
پذیرش درخواست 24 شرکت برای واردات خودرو/ برنامه افزایش عرضه خودرو تشریح شد
به گزارش عصرهامون به نقل از روابط عمومی وزارت صنعت معدن و تجارت ؛ نشست بررسی ظرفیت‌های انتقال فناوری و برنامه ساخت داخل توسط شرکت‌های متقاضی واردات خودرو برگزارشد. 
در این نشست که با حضور «منوچهر منطقی» معاون صنایع حمل و نقل و «عبدالله توکلی لاهیجانی» مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، اهداف و برنامه‌های دولت در تصویب آیین‌نامه واردات خودرو به‌عنوان راهکاری برای افزایش عرضه و رقابتی‌تر کردن بازار خودرو تشریح شد.
اولویت‌های واردات خودرو، اقدامات مورد نیاز برای هدایت بخشی از واردات به سمت تولید و افزایش ساخت داخل، توسعه تولید خودروهای اقتصادی، انتقال فناوری و دانش فنی، مشوق‌های سرمایه گذاری و تولید، منابع ارزی مورد نیاز، ثبت سفارش و تخصیص ارز، سرمایه گذاری خارجی، هم افزایی خودروسازان و قطعه سازان و فرصت‌های فناورانه پیش روی صنعت خودرو، از جمله موضوعاتی بودند که در این نشست مشترک از سوی سیاستگذار صنایع حمل و نقل کشور مورد تأکید قرار گرفتند.
همچنین لزوم دستیابی به عواید واردات خودرو به گستره وسیع‌تری از جامعه با تأکید بر واردات خودروهای زیر ۱۰ هزار یورو، الزام وجود نمایندگی اصلی و ارائه خدمات پس از فروش گسترده تصریح شد.
در ادامه این نشست، نمایندگان شرکت‌های متقاضی واردات خودرو به بیان دیدگاه‌ها، نظرات و پیشنهادات خود پرداختند و در پایان نیز مقرر شد در چارچوب ضوابط تعیین شده، مدارک و مستندات تکمیلی موردنیاز به معاونت صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه شود.
شایان ذکر است، طی شش ماه گذشته، معاونت صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت پس از تهیه پیش‌نویس آیین‌نامه واردات خودروهای سواری و سیر مراحل اجرایی تصویب آن در هیأت وزیران که پس از حدود ۵ سال از ممنوعیت آن، بار دیگر از سر گرفته خواهد شد، اقدامات لازم را برای تهیه سازوکار اجرایی آن آغاز نمود.
تهیه پیش‌نویس دستورالعمل اجرایی واردات خودرو با نظرخواهی از کارشناسان و صاحب‌نظران حوزه‌های مرتبط و تضارب آرا با نمایندگان تام‌الاختیار دستگاه‌های اجرایی مربوطه برای ارائه به هیأت وزیران، اعلام فراخوان عمومی دریافت برنامه واردات (شامل برند، مدل خودرو، مشخصات فنی، قیمت، نحوه واردات، تعداد و غیره) و همچنین جزئیات برنامه سرمایه گذاری فناورانه در زنجیره ارزش صنعت خودرو توسط شرکت‌های متقاضی واردات خودرو، تهیه لیست نهایی وارد کنندگان حائز شرایط بر اساس اصول کلی قانون ساماندهی صنعت خودرو و آیین‌نامه واردات خودرو، از جمله اقدامات انجام شده در این راستا بوده است.
همچنین با برگزاری جلسات کارشناسی برای بررسی سازوکارهای تعیین نحوه تخصیص ارز با نماینده بانک مرکزی، جلسات کارشناسی برای بررسی پیشنهادات حوزه نوسازی و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی با برخی از شهرداری‌ها، شرکت‌های تاکسیرانی و اتوبوسرانی، سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و سرمایه گذاران داخلی و خارجی، نسبت به بررسی‌های همه جانبه موضوع واردات اقدام شد.
در این مدت، ۳۸۰ فقره درخواست واردات خودرو از سوی متقاضیان دریافت شد که در کارگروه تجارت و ارتباطات بین‌الملل معاونت صنایع حمل و نقل مورد بررسی قرار گرفت و پس از ارزیابی‌های اولیه، در مرحله نخست، درخواست ۲۴ شرکت متقاضی که شرایط اصلی موضوع دستورالعمل اجرایی آیین‌نامه را برخوردار بودند، مورد پذیرش قرار گرفته و با آن‌ها جلسات حضوری برگزار شد.
در جلسات حضوری، پس از توضیح دقیق شرایط فعلی واردات و انتقال فناوری، از متقاضیان خواسته شد طی نامه رسمی به طور مشخص، نام و مدل خودروی موردنظر، تعداد کل تقاضا، قیمت فوب، تعداد قابل عرضه تا پایان سال ۱۴۰۱ و برنامه انتقال فناوری و سرمایه‌گذاری فناورانه را اعلام نمایند.
با ارائه اطلاعات و برنامه‌های تکمیلی شرکت‌های متقاضی و همچنین رفع اشکالات وارده از سوی مجلس شورای اسلامی به آیین‌نامه واردات خودرو که در نشست روز یکشنبه هیأت وزیران به تصویب رسید، روند اجرایی واردات خودرو به‌زودی با ثبت سفارش و تخصیص ارز آغاز خواهد شد.

انتهای پیام/ https://www.asrehamoon.ir/vdcdox0fnyt0kk6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما