تاریخ انتشار :شنبه ۵ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۰۷:۵۷
مدیر عامل اسبق موسسه خیریه کهریزک می‌گوید: تا پیش از این‌ها، یک سالمند به طور میانگین ۸۰۰ روز در آسایشگاه زندگی می‌کرد اما این میانگین با تلاش همکاران ما به ۱۲۰۰ روز رسیده است و در تلاشیم تا این آمار را به ۲هزار روز برسانیم.
ماجرای یک مهمانی 1200 روزه / اینجا جای زندگی است نه زنده ماندن!
به گزارش عصرهامون به نقل از خبرگزاری فارس: موسسه کهریزک، مرکزی خیریه است که تا ۵۰ سالگی خود روزهای کمی را پیش رو دارد، این مرکز مأمنی برای سالمندان و معلولان ذهنی و جسمی است و در تلاش است تا این روزها خدمات با کیفیت تری به جامعه هدف خود ارائه دهد. برهمین اساس که از سال ۱۳۹۶ اقدام به تأسیس مرکز علمی کاربردی در مجموعه خود کرده و دانشجویانی در رشته‌های مرتبط با سالمندی و افراد دارای معلولیت به استخدام در آورد. امروز با حسن احمدی مدیر عامل اسبق موسسه خیریه کهریزک و رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کهریزک به گفت‌وگو نشستیم تا با او درباره آنچه در کهریزک می‌گذرد صحبت کنیم:

پیری جمعیت خیلی زودتر به سراغ ما آمده
اهمیت توجه به سالمندان و نیازهای این طیف از جامعه را چگونه می‌بینید و این نگاه چه تأثیری در تغییر رویکردهای شما به عنوان یک مجموعه خیریه داشته است؟
 امروزه سالمندی در ایران در حال ایجاد مشکلاتی برای جامعه است، براساس آخرین آمارها ۱۰ درصد از جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند که جمعیت آن‌ها به ۸ میلیون نفر می‌رسد. همین تعداد نیز در کشور ما افراد دارای معلولیت داریم و در طول چند دهه اخیر جمعیت سالمندان ما در کشور به ۲ برابر رسیده است و اگر همین مسیر را در پیش بگیریم در ۲۰ سال آینده نیز این جمعیت افزایش چشمگیری خواهند داشت.



در کشورهای اروپایی حدود ۱۰۰ سال طول به انجامد تا جمعیت سالمندان یک کشور به دوبرابر برسد اما در کشور ما جمعا در ۶ دهه این رخداد به وقوع خواهد پیوست و باید کاری کرد تا از این جلوگیری کرد. سالمندان دارای تجربه هستند و نیاز است در ایام سالمندی از تجربه های آن‌ها استفاده شود، برهمین اساس بود که کهریزک کار خود را آغاز کرده است و امروز پس از ۵۰ سال از آغاز به کار این مجموعه خیریه، به این نتیجه رسیدیم که در موضوع تربیت نیروی انسانی بسیار عقب مانده ایم و ما را دچار چالش کرده کرده است و در همین راستا، در سال ۱۳۹۶ هیئت مدیره تصمیم گرفت تا مرکزی دانشگاهی برای تربیت نیروی انسانی طراحی و احداث کنیم. 
دانشگاه‌ کهریزک؛ رشته‌هایی که تدریس می‌شوند
عملاً کار تأسیس دانشگاه از چه زمانی شروع شد؟
خود بنده استاد دانشگاه هستم و  با وزارت علوم ارتباطات نیز ارتباطاتی داشتم که توانستیم در همان سال ۱۳۹۶ مجوز راه اندازی دانشگاه علمی کاربردی در کهریزک را اخذ کنیم. از سال ۱۳۹۴ یعنی دو سال پیش از احداث و اخذ مجوز، ما دوره پودمان و کوتاه مدت را در این مرکز برگزار می کردیم و سرانجام در بهمن ۹۶ نیز مجوز را به ما دادند.
ابتدا با چند دوره کاردانی کار را آغاز کردیم و امروز نیز دارای ۱۱ دوره کاردانی و کارشناسی هستیم که از این دوره‌ها، ۵ دوره کاردانی به امور آسایشگاه مرتبط است و شامل رشته‌هایی است که از امکانات ما بهره مند می شوند. در مجموع در دانشگاه آسایشگاه ۳۰۰ دانشجو داریم که ۵۰ درصد آن‌ها، ۵۰ درصد کارکنان هستند و حدود ۱۵۰ نفر دیگر نیز از بیرون مجموعه در دانشگاه حضور پیدا می کنند، این آسایشگاه برای اشتغال زایی این دانشجویان نیز در تلاش است و دانشجویان موفق را در آسایشگاه به کارگیری خواهد کرد.
ما در دانشگاه‌ آسایشگاه، دارای ۲ کاردانی غیرمرتبط نیز هستیم، مدیریت مالی وIT دو رشته‌ای است که در این دانشگاه نیز تدریس می شود و تاکنون توانسته ایم ۱۵۰ فارغ التحصیل در رشته‌های مختلف را داشته باشیم.
افزایش روزهای زندگی سالمندان در کهریزک
 تحصیل دانشجویان در رشته‌های مرتبط با سالمندان و افراد دارای معلولیت آیا تأثیری در افزایش کیفیت کار دارد؟
تا پیش از فعالیت جدی دانشگاه و به کارگیری فارغ التحصیلان در آسایشگاه، مددکاران ما دارای مدارک دیپلم و زیر دیپلم بودند و مدیران کهریزک در کرج و تهران اذعان دارند  این دانشجویان وارد شده در کار، کیفیت کار را افزایش دادند.
تا پیش از این‌ها، یک سالمند به طور میانگین ۸۰۰ روز در آسایشگاه زندگی می‌کرد اما این میانگین با تلاش همکاران ما به ۱۲۰۰ روز رسیده است و این جز با تلاش های همین نیروهای جوان و با سواد صورت نگرفته است و امید داریم بتوانیم این آمار را به ۲هزار روز برسانیم.



 اغلب این سالمندان در سنینی هستند که از چندین بیماری سخت رنج می برند، اغلب بیش از۷۰ سال سن دارند و به بیماری های زمینه ای بسیاری مبتلا هستند، ما در تلاشیم تا این سالمندان را تحت نظارت بیشتری قرار دهیم و با کار درمانی و فعالیتهای رفاهی بتوانیم از زخم بستر آن‌ها جلوگیری کنیم و مانع مصرف برخی از داروهای مصرف شده باشیم تا میزان طول عمر آن‌ها را افزایش دهیم.
در واقع کسانی که در آسایشگاه حضور پیدا می کنند حداقل به ۴ تا ۵ بیماری زمینه ای مبتلا هستند،ممکن است به فشارخون، قند خون و حتی سرطان‌های بدخیم مبتلا باشند و ما برای درمان آنها تلاش می کنیم.
 برخی از بخش های ما مانند ام اس و بخش کودکان ذهنی در خاورمیانه وجود ندارد و همین بخش های فارغ التحصیل های ما در بخش های اتیسم و ... حضور پیدا می کنند و برای ین دانشجویان تجربه های جدیدی می شود.
اقدامات جدیدی هم در دانشگاه دارید؟
 ما مجوزی از وزارت بهداشت را اخذ کرده ایم که دوره های بهیاری و پرستاری سالمندان و معلول را بتوانیم برگزار کنیم، امروز پرستاران ما در بیمارستان ها نمی توانند به سالمندان و معلولان خدماتی ارائه دهند، این دو طیف نیازمند شناسایی رفتارهای آنها است تا این پرستاران بتوانند خدمات درستی را به طیف‌های مذکور ارائه کنند، اگر این مجوز را به ما بدهند، موضوع جدیدی را در کشور برای معلولان و سالمندان باز خواهیم کرد به طوری که مجموعه اقداماتی را در پیش خواهیم گرفت تا به لحاظ شناختی و روانشناسی معلول را بشناسند و رفتارهای متناسب با را اجرا کنند، با این اقدام تحول بزرگی در بخش مراقب از سالمندان و معلولان رخ خواهد داد.
 در دانشگاه چه رشته‌هایی تدریس می‌شود؟
در دانشگاه در مقاطع کاردانی حرفه ای، رشته‌های حسابداری امور مالی،مدیریت کسب و کار،فناوری اطلاعات- اینترنت و شبکه های گسترده،مددکاری اجتماعی گرایش های مددکاری خانواده، مراقبت سالمندان، اورژانس اجتماعی، تربیت بدنی گرایش های مربیگری ورزش سالمندان و مربیگری ورزش معلولین و تسهیل گری توانبخشی مبتنی بر جامعه تدریس می‌شود.

در مقطع کارشناسی نیز ۴ رشته توانبخشی افراد کم توان ذهنی،مددکاری اجتماعی گرایش های مددکاری خانواده و مراکز اورژانس اجتماعی و مدیریت سلامت خانواده و مراقبت سالمندان تدریس می شود که در مجموع ۳۰۰ دانشجو مشغول به تحصیل در دانشگاه داریم.
ما آموزش های کوتاه دوره هم داریم که به صورت پودکانی برگزار می‌شوند، در این دوره ها ۲۲۴ نفر آموزش دیده اند که بعضا در این دوره‌ها نیز برخی شرکت‌های خدماتی حضور داشته اند و ۴۰۰ ساعت به صورت دوره های مقدماتی برگزار شده است.
 در دو سال ایام بحران کرونا حداقل تلفات را داشته‌ایم، ما شاهد حدود جان باختن ۷۰ نفر در 2 سال ایام کرونا در دو آسایشگاه بودیم، این به آن دلیل بود که ما توانستیم به درستی مدیریت کنیم و در همین باره وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی و ... به ما کمک های خوبی کردند.
ما خواستار آن هستیم که بتوانیم رشته های کاردانی و کارشناسی در زمینه کاری با آسایشگاه را توسعه دهیم، پودمان را افزایش دهیم و بخش سازمان بهزیستی کشور بتواند از ما حمایت کند و برای سایر آسایشگاه ها نیروی انسانی خود را در اینجا تربیت کنند. این مهم است که 400 آسایشگاه کشور بتوانند نیروها و پرسنل خود را در این‌اسایشگاه آموزش دهند.
یکی دیگر از اقدامات ما این است که درصددیم تا دوره های بهیاری و پرستاری سالمندی را برگزار کنیم و وزارت بهداشت نیز به ما در این عرصه کمک کند.
اختراعات جدید برای آسایشگاه؛ از طراحی لباس برای بیماران دمانس تا آموزش ویژه بیماران اُتیسم
بخش پژوهش در دانشگاه چه فعالیت‌هایی را انجام می‌دهد؟
ما در کنار بخش آموزش، موضوع پژوهش و فناوری را داریم و در همین رابطه توانسته ایم پژوهش های ارزنده ای را طراحی کنیم و با دانشگاه تهران، شهید بهشتی و بهزیستی و پیام نور و دانشگاه الزهرا(س) و امام صادق(ع) و شاهد و علامه طباطبایی(ره) ارتباطات خوبی برقرار کرده‌ایم.
این دانشگاه ها در بخش سالمندان و معلولان پروژه هایی دارد، برخی از دانشگاه‌ها تحقیقات خود را در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در این‌اسایشگاه انجام می‌دهند و تاکنون 42 پایان نامه به این مرکز ارسال شده است.
در دانشگاه در حوزه های دانش بنیان و استارت آپ فعالیت هایی را انجام داده ایم، ما اخیر ساخت یک نرم افزاری را آغاز کردیم  و طرحی برای توانمندسازی کودکان دارای اختلال اتیسم داشتیم که طراح آن یکی از همکاران همین مجموعه به نام خانم محمدی بود و به ثبت رسیده و در حال اجراست.
 این نرم افزار یک پازل فیبر نوری ویژه کودکان اتیسم است که کودک در اتاق تاریک قرار می گیرد و از آنجایی که دارای فیبر نوری است محیط تاریک را روشن می کند و موجب تمرکز کودکان دارای اختلال اتیسم می شود. این اقدام موجب می شود تا کودکان آموزش های مهارتی را زودتر و با علاقه فرا بگیرند.

ما در ایران لباسی مخصوص افراد مبتلا به دمانس نداریم، یک بیمار مبتلا به این بیماری هر لحظه ممکن است که لباس خود را در بیاورد و مشکل ایجاد کند، این لباس ویژه را ما طراحی کردیم و مورد استقبال قرار گرفته است. اخیراً هم ما مجوز ایجاد مرکز نوآوری را از دانشگاه علمی کاربردی گرفته ایم و روی آن کار می‌کنیم.
ما همچنین مدل بومی سازی آسایشگاه های ویژه سالمندان و معلولان  را طراحی کرده ایم و در این طرح مشخص شده یک‌آسایشگاه با توجه به شرایط پیش روی جامعه چگونه باید ساخته شود؟ حتی ما در کهریزک این مدل را براساس نوع بیماری طراحی کرده ایم، ساختمام بیماران ام اس ما به خاطر شرایط نوع بیماری، دارای ویژگی هایی خاصی هستند که باید ساختمان برای آنها مناسب سازی شود.حتی ما دیدیم برخی از این اتاق ها و حمام ها افراد دارای ولیچر نمی توانند در آن‌ها رفت و‌آمد کنند و این تجربه ما امروز به دیگر آسایشگاه‌ها رسیده و برای مشورت در ساخت آسایشگاه‌های جدید به ما مراجعه می کنند.
زندگی 1750 سالمند و معلول در آسایشگاه
اشاره ای به آمار سالمندان و معلولان در آسایشگاه داشته باشید؟
ما امسال در آستانه ۵۰ سالگی تأسیس قرار داریم، امروز ۱۷۵۰ سالمند و معلول در مرکز شبانه روزی ما در تهران زندگی می کنند و ۶۰۰ نفر نیز در کرج حضور دارند، ۳۵۰ ما در بخش مراقبت در منزل در تهران داریم.
سعی داریم در آینده مراقبت در منزل را افزایش دهیم، چرا که سالمند و معلول در این حالت می تواند در منزل بماند و امکانات و خدمات را به او ارائه دهیم، این اقدام برای ما ارزانتر می شود و کیفیت کار نیز افزایش می یابد.
ماجرای جالب حضور وزیر اقتصاد لبنان در کهریزک 
رفت و آمدهای مردم در آسایشگاه چگونه است؟
آسایشگاه خیریه کهریزک در مجموع شاهد حضور ۳هزار بانوی نیکوکار در تهران است که از ابتدا با ما همکاری می‌کنند،برخی از آنها به تهیه اجناس برای کهریزک اقدام می کنند و برخی دیگر نیز به فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی می پردازند اما در این میان روزانه ۱۵۰ نفر در مجموعه ما حضور پیدا می کنند و کار شست و شوی زنان آسایشگاه را انجام می دهند.
حدود ۳۰۰ نفر از آقایان نیز در آسایشگاه حاضر می شوند که در بین آن‌ها استاد دانشگاه‌، جراح، راننده تاکسی و مشاغل دیگری حضور دارند اما آنچه مهم است حضور همیشگی مردم در کنار ما و امر خیر است.
تا پیش از کرونا ماهانه ۷هزار نفر از کهریزک بازدید می کردند، با سالمند و معلول دوست می شدند و برای آنها کتاب می خواندند. هر مسئول خارجی به کشور می آید معمولا از کهریزک بازدید می‌کند، یادم هست وزیر اقتصاد لبنان به کهریزک آمده بود و در دست نوشته‌ای برای ما نوشت: «من همکاری ملت با دولت را اینجا دیدم». این در دفترچه های ما وجود دارد و حرف های بسیاری را درباره ما نوشته اند.

انتهای پیام/ https://www.asrehamoon.ir/vdciqpazpt1awp2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما