> راه های نرفته برای پیشگیری از وقوع جرم جای خالی آگاهی بخشی‌های حقوقی | عصر هامون
تاریخ انتشار :شنبه ۵ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۰۷:۵۷
با وجود اینکه از نظر قانون گذار جهل به قانون بهانه خوبی نیست، اما بر اساس حدیث نبوی جهل یکی از مواردی است که تکلیف از مسلمانان برداشته می شود، اکنون این سوال مطرح است که چه کسی باید در آگاه سازی مردم پیشگام باشد و از وقوع جرم پیشگیری کند؟
راه های نرفته برای پیشگیری از وقوع جرم /جای خالی آگاهی بخشی‌های حقوقی
به گزارش عصرهامون به نقل از خبرگزاری فارس؛ آیا آتش زدن پرچم جرم است؟ به آتش کشیدن سطل زباله جرم است؟ فحش دادن و شعار چطور؟ شعارهای رادیکالی چیست؟ محاربه چیست؟ مصادیق محاربه چیست؟ چه کسی باید به این سوالات پاسخ بدهد؟ مجرم می تواند با ادعای جهل به قانون، مجازات نشود؟ آگاهی مردم به قوانین چه میزان می‌تواند به آن‌ها ر احیای حقوق آن‌ها و قانون مداری آن‌ها کمک کند؟ 
بسیاری از افرادی که در اغتشاشات اخیر بازداشت شده اند از جوانان و نوجوانان بودند. این افراد تحت تاثیر فضای مجازی و شبکه های معاند قرار گرفتند و نسبت به قوانین کشور ناآگاه بودند، به بیان ساده تر آنان آثار و تبعات اقدامات خود را نمی‌دانستند.
همچنین یکی از مسئولان می‌گوید که میانگین سنی مجرمان فضای مجازی 16 سال است و والدین جرم فرزندان خود را باهوشی آنان می‌دانند! این در حالی است که آن نوجوان اصلا نمی داند که مرتکب جرم  می‌شود و یا این ارتکاب چه عواقبی می تواند برای او داشته باشد. 
نهادها و سازمان های زیادی در حوزه فرهنگ و تعلیم و تربیت در کشور وجود دارد که در این حوزه وظایفی را برعهده دارند، به طور مثال ,وزارت آموزش و پرورش یکی از نهادهای تاثیر گذار در تربیت نسل آینده کشور است، جا دارد این سازمان قوانین جامعه را در کتب درسی خود جای دهد. 
افراد با آگاهی از حقوق خود می توانند نسبت احیای حق خود اقدام کنند، جرائم را می شناسند و سعی می کنند مرتکب آن نشوند، همچنین آگاهی از علم حقوق کمک به سزایی به افراد جامعه می کند تا در دام کلاهبرداران و... نیفتند. 
یکی دیگر از مهمترین نهادهایی که  می تواند به آگاه سازی مردم کمک کند، معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه است. 
مهمترین برنامه های کشوری معاونت پیشگیری از وقوع جرم
25 آذرماه سال گذشته، اصغر جهانگیر،  معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه درباره مهمترین برنامه‌های کشوری این معاونت برای پیشگیری از وقوع جرم گفت: پیشگیری از وقوع جرم یک موضوع فراقوه‌ای است و باید همه دستگاه‌ها با کمک هم تلاش کنند که موضوع پیشگیری از جرم و کاهش آسیب‌ها در کشور اتفاق بیفتد و لذا به دلیل اینکه اکنون در بین سه‌قوا یک هم‌افزایی بسیار خوبی وجود دارد باعث شده است که پتانسیل لازم برای این ظرفیت ایجاد شود و امیدواریم که با استفاده از ظرفیت سه دستگاه، آسیب‌های کشور که عمدتا به مسائل اقتصادی برمی‌گردد را کاهش دهیم.
وی با اشاره به مساله بیکاری در کشور عنوان کرد: ما اگر موضوع بیکاری و اشتغال را حل‌وفصل کنیم بسیاری از مشکلات کشور برطرف می‌شود. اگر بتوانیم با رفع موانع تولید، احیای کارخانه‌ها و بازگشت آنها به چرخه تولید را شاهد باشیم، می‌توانیم مشکلات در عرصه‌های دیگر را نیز کاهش دهیم و مهمترین کار ما این است که هرجایی که موانعی بر سر راه تولید می‌بینیم شناسایی و برطرف کنیم و در نهایت شاهد کاهش جرائم در کشور باشیم.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در اوایل فروردین ماه سال جاری نیز اظهار کرد: «شرایط کشور به گونه‌ای است که این حجم از تخلفات و جرایم و آسیب‌ها زیبنده نظام ارزش محور ایران اسلامی نیست. به نظر می‌رسد اقداماتی که در گذشته صورت گرفته کافی نبوده و باید طرحی نو در حوزه پیشگیری در انداخت.» اما در خصوص این طرح نو چه اقداماتی صورت گرفته است؟
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه چه وظایفی بر عهده دارد؟
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه می تواند همانند آلارم جامعه در قوه قضائیه باشد، «افزایش آگاهی عمومی در پیشگیری از وقوع جرم» یکی از وظایف این معاونت است، این معاونت باید با جذب، آموزش، سازماندهی و بکارگیری موثر هسته های مردمی در امر پیشگیری و نظارت مستمر بر عملکرد هسته های مردمی و نهاد های مدنی مرتبط داشته باشد.
بدین معنا که بسترهای وقوع جرم را شناسایی کند و با کمک تمامی ظرفیت های قوه قضائیه از وقوع جرم جلوگیری کند. این معاونت باید با مردم بیش از هر بخش دیگر قوه قضائیه در ارتباط باشد تا بتواند با مشارکت مردمی به آگاه سازی عمومی اقدام کند. 
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه می تواند تب سنج قوه قضائیه باشد و با شناسایی به موقع نیازهای جامعه نسبت به آگاه‌سازی مردم و مسئولین اقدام کند. 
اخیرا پیامک هایی از سوی معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه برای آحاد مردم ارسال می شود که از سوی مردم نیز مورد استقبال قرار گرفته است، اما برخی از این پیامک ها نوش دارو پس از مرگ سهراب است و بسیاری از افراد جامعه از روی ناآگاهی متضرر شده اند.   
به گفته یکی از حقوقدانان به خبرنگار فارس معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، به صورت پسینی اقدام می کند، به بیان دیگر تا روزی که پای شهروندان به مراکز قضائی باز نشود، با این معاونت مواجهی نخواهند داشت.
متاسفانه امروز در جامعه شاهد جای خالی اقدامات موثر از سوی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه هستیم و یا اگر در این معاونت اقدامی صورت می‌گیرد، پشت درهای بسته است و برای مردم تبیین نشده است.

انتهای پیام/ https://www.asrehamoon.ir/vdcaien6m49nme1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما