تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۰۷:۵۵
نماینده ایران نزد سازمان ملل در ژنو سیاست‌های مداخله‌جویانه برخی کشور‌های توسعه یافته را عامل افزایش مهاجرت در جهان، به‌ویژه افغانستان دانست.
هجوم مردم افغانستان به کشور‌های همسایه، همچنان تکان دهنده است
به گزارش عصرهامون به نقل ازباشگاه خبرنگاران؛ علی بحرینی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد و سایر سازمان‌های بین‌المللی مستقر در ژنو در صد و یازدهمین نشست شورای سازمان بین‌المللی مهاجرت تاثیرات منفی ناشی از تغییرات آب‌وهوایی، مداخلات نظامی بین قاره‌ای و بحران‌های اقتصادی جهانی را اصلی‌ترین دلایل تشدید وضعیت بشردوستانه در جهان برشمرد که موجب جابجایی عظیم جمعیت در جهان شده است.
وی در ادامه وضعیت کنونی افغانستان را نمونه‌ای از جاه‌طلبی‌های کشور‌های ثروتمند دانست که به بروز چالش‌های ژئوپولتیکی جدید منجر شده و رنج بی‌سابقه‌ای را برای مردم در حال مهاجرت در کشور‌های مبدأ و ترانزیت مهاجران و همچنین جوامع میزبان آن‌ها ایجاد می‌کند.
نماینده ایران تاکید کرد: جوامع میزبان در کشور‌های در حال توسعه هزینه این مهاجرت را به جای کشور‌های توسعه یافته می‌پردازند که آخرین مقصد آوارگان هستند.
بحرینی با بیان این‌که «مقابله با چالش‌های بشردوستانه نیاز به اراده سیاسی گسترده، به‌ویژه از سوی عاملان اصلی ایجاد این وضعیت دارد» افزود: از آنجایی که چندجانبه گرایی نتوانست راه حل مناسبی برای مناقشات بین المللی بیابد و سیاست‌زدگی در امور بشردوستانه بیش از پیش تقویت شده است، ما باید تمام تلاش خود را بکنیم تا از آلوده شدن بیشتر فضای بشردوستانه به وسیله سیاست جلوگیری کنیم.
این دیپلمات کشورمان با تاکید بر این‌که «ایران به‌عنوان میزبان بسیاری از این مهاجران تمام تلاش خود را برای رسیدگی به آن‌ها بدون توجه به وضعیت قانونی‌شان کرده است» اظهار داشت: هجوم مردم افغانستان به کشور‌های همسایه، ازجمله ایران همچنان تکان دهنده است و ما نباید اجازه دهیم که بحران‌های انسانی جدید موجب فراموشی طولانی‌ترین آن‌ها شود.
وی در ادامه اظهارات خود به اقدامات فراوان ایران در طول سال‌های گذشته برای بهبود و ارتقاء وضعیت مهاجران در ایران، ازجمله ثبت نام بیش از ۷۰۰ هزار دانش آموز در مکاتب دولتی که ۳۸۰ هزار نفر از آن‌ها افغان‌های فاقد مدرک هستند، تحصیل ۵۸ هزار دانشجو، برگزاری دوره‌های سوادآموزی برای ۱۹۰ هزار دانش آموز بی سواد خارجی، پوشش بیمه رایگان تحت یک طرح بیمه سلامت عمومی برای ۱۵۷ هزار پناهجوی آسیب‌پذیر، واکسیناسیون مهاجران در سراسر کشور در مقابله با همه‌گیری کرونا و و اعطای تابعیت ایرانی به بیش از ده هزار فرزند متولد شده از مادر ایرانی و پدر خارجی برای مقابله با بی تابعیتی اشاره کرد.
علی بحرینی در بخش پایانی اظهارات خود با قدردانی از سازمان بین‌المللی مهاجرت در تخصیص بودجه به ایران و افزایش تعداد کارنان خود در کشور بر لزوم اجرای سیاست‌های این سازمان برای اطمینان از تحقق کامل بودجه در کنار تخصیص بودجه بیشتر برای برآورده کردن کمترین نیاز‌های میزبانی و مدیریت مهاجرت تاکید کرد.

انتهای پیام/ https://www.asrehamoon.ir/vdcfxmdyyw6dtca.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما