تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۰۷:۲۷
مرغداران سیستان وبلوچستان نگران مرغ مازاد تولیدی خود نباشند چراکه با پیگیری های صورت گرفته توسط جهاد کشاورزی، ستاد تنظیم بازار ‏و اتحادیه مرغداران نسبت به خرید مرغ مازاد مرغداران اقدام شده، و این تولیدکنندگان نباید نگرانی در این باره داشته باشند.
مرغداران نگران فروش مرغ‌های خود در بازار نباشند/ قیمت مرغ در بازار سیستان وبلوچستان به کمتر از نرخ مصوب رسید
میزگرد خبرنگار عصرهامون با مدیران توسعه بازرگانی، بازرسی محصولات کشاورزی سازمان ‏جهادکشاورزی سیستان وبلوچستان و مدیر عامل اتحادیه مرغداران استان در محل دفتر ‏روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان پیرامون بررسی خرید مرغ آماده فروش مرغداران در ‏سطح استان برگزار شد.‏

در این میزگرد اعضای حاضر وعده دادند همکاری و اقدام و مساعدت مرغ های زنده تولیدی مرغداران با هماهنگی ستاد تنظیم بازار ‏و اتحادیه مرغداران برای جمع آوری و خریداری مرغ تولیدی آنها انجام می شود تا مرغداران در این خصوص دغدغه ای نداشته باشند.

به زودی تمامی مرغ های تولیدی جمع ‏آوری خواهد شد

محمد مهدی اکبری، مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان وبلوچستان گفت: بخشی از مرغ مورد نیاز استان از تولیدات داخلی و بخش مورد نیاز دیگر از سایر استان ‏ها تامین می شود.

وی ادامه داد: این مرغ ها از سایر استان‌ها به صورت کشتارروز در گام نخست و در صورت نیاز به صورت زنده به ‏سیستان و بلوچستان منتقل می شوند، در حال حاضر با توجه به شرایط فعلی و سیاست های سازمان جهاد کشاورزی استان در خصوص ‏خودکفایی گوشت مرغ مورد نیاز مردم، روز به روز شاهد افزایش واحدهای تولیدی ‏هستیم که به فرآیند تولید می پیوندند، و باعث می شود ضمیر خوداتکایی ماهانه افزایش ‏داشته باشد، امید که بتوانیم تا پایان سال ضریب این پروژه را به صد در صد برسانیم.

این مسئول اظهار کرد: در حال حاضر واحدهای تولیدی استان که همزمان اقدام به جوجه ریزی کرده اند مرغ ‏هایشان به ثمر نشسته و باید به بازار عرضه شوند، یک بخشی به کشتارگاه و بخش دیگر به ‏صورت زنده فروشی در میادینی که مشخص شده با رعایت ضوابط بهداشتی باید عرضه شوند.
 

 
وی اضافه کرد: اخیرا به علت اینکه مرغ در سطح استان تولید و جمع آوری و عرضه می شود، وارد کنندگان مرغ زنده ‏از سایر استان ها با سیاست گذاری که توسط سازمان جهاد کشاورزی، اتحادیه مرغداران و ‏ معاون اقتصادی استانداری صورت گرفته به این نتیجه رسیده اند که تا زمانی که مرغ مورد ‏نیاز سیستان وبلوچستان را بتوانیم تامین کنیم، از خارج از استان مرغی وارد نکنیم و حداقل نیاز وارد شود؛ به نوعی سازماندهی و مدیریت مرغ زنده در دستور کار قرار گرفته ‏است.

شاهد کاهش چشمگیر قیمت مرغ خواهیم بود

اکبری در ادامه تصریح کرد: نتیجه اتفاق فوق این بود که طی روزهای اخیر، مرغداران مرغ خود را به بازار استان عرضه ‏کرده و نیاز مرغ کنترل شده به طوری که مرغ کشتارروز در زاهدان از قیمت مصوب ۲ هزار تومان کمتر عرضه ‏می شود‌، یعنی مصوب قیمت مرغ کشتار روز ۶۳ هزار تومان است اما در استان برای مصرف ‏کننده به ۶۱ هزار و ۶۷۵ تومان رسیده است.

به گفته وی؛ ما در روزهای آتی هم شاهد کاهش قیمت ‏مرغ در این خطه پهناور خواهیم بود.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان ادامه داد: به این دلیل که در سایر استان ها انباشت مرغ زنده رخ داده مرغداران باید براساس کشش پذیری ‏بازار مرغ خود را عرضه کنند، و کشتارگاه ها هم برای بازارِ فروشی که در سایر استان ها ‏ایجاد کرده اند باید مرغ را ظرف ۷۲ ساعت به فروش برسانند در غیر اینصورت مرغ از لحاظ ‏بهداشتی دچار مشکل می شود، هم اینک آمادگی داریم کلیه مرغ مرغداران در نقاط مختلف استان را طبق برنامه زمانبندی ‏شده یعنی بخشی به کشتارگاه و بخشی هم به صورت زنده فروشی، را وارد چرخه کنیم.

وی افزود: مرغدارانی که مرغ آنها برای عرضه به بازار آماده است، می توانند اطلاعات تولیدی خود را از طریق تعاونی ‏های مرغداران ما در شهرستان های مربوطه و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان اعلام کنند، و این ‏هماهنگی را با اتحادیه مرغداران استان داشته باشند که در برنامه جمع آوری مرغ در اولویت ‏قرار گیرند.
 

 
این مسئول تاکید کرد: ممکن است که واحدی ۴۰ روزه یا ۴۵ روزه اقدام به جمع آوری کند، در این برنامه، واحدهای مرغدارای زابل در اولویت قرار دارند.
 
واردات؛ برگ برنده هنگام مواجه با کمبود مرغ

اکبری خاطر نشان کرد: بر اساس هماهنگی که اتحادیه قرار می دهد کامیون های حامل مرغ ساماندهی می ‏شوند و با معرفی نامه به مقصد شهرستان بارگیری خواهند شد و مرغ را به بازار فروش عرضه می کنند.

وی گفت: واردات یک برگ برنده و مسیر ریل گذاری شده برای تامین نیاز مرغ استان در مواقعی که با کمبود روبرو شویم، است.

به گفته مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان؛ تمام پیکره تولید یکسری تعاونی های زیرمجموعه دارد و گزارشات تولیدی، انباشت، کاهش و جوجه ریزی ها از طریق تعاونی ها مدیریت می شوند.
 
گام به گام تا خودکفایی
 
منصور عدل، مدیر نظارت و بازرسی محصولات سازمان جهاد کشاورزی سیستان وبلوچستان هم در ادامه تصمیم فوق مبنی بر ساماندهی بازار مرغ را اقدامی مهم برشمرد و گفت: در این راستا اجرای طرح تشدید بازرسی محصولات بخش کشاورزی ویژه تقویت کنترل و نظارت بازار در استان در دستور کار قرار دارد.

مجتبی محرابی، مدیر روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه با رفع ممنوعیت ایجاد مرغداری‌های جدید بعد از گذشت١٠سال، از ابتدای دولت سیزدهم نهضتی جهادی برای ساخت واحدهای جدید مرغداری در استان ایجاد شده است، افزود: برای تحقق خودکفایی به گوشت مرغ در استان سیستان وبلوچستان مجوز ساخت ۵۷۵ واحد مرغداری صادر و از این تعداد ۳۳۵ واحد با پیشرفت فیزیکی ۲۰ تا ۹۵ درصد در حال ساخت می‌باشند.

انتهای پیام/خ
https://www.asrehamoon.ir/vdcd5s0ffyt0kn6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما