تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۳۳
معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست درباره احتمال انتقال توله یوزها به پارک پردیسان تهران یا نگهداری در همان پارک ملی توران گفته که هنوز تصمیم نهایی در این خصوص گرفته نشده است. در هر حال قطعا فضای مناسبی برای آن‌ها در پارک پردیسان تهران یا سمنان آماده خواهیم کرد تا فعلا مستقر شوند چراکه این دو توله مانند بچگی‌های «پیروز» به مراقبت دائمی نیاز دارند.
سرنوشت دو توله یوز جدید توران چه خواهد شد؟
به گزارش عصرهامون به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ روز شنبه (۱۲ آذر) خبری درباره انتقال دو توله یوز تازه‌ متولد شده توسط یک چوپان محلی از منطقه حفاظت‌ شده توران به پاسگاه محیط‌بانی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، به طوری که براساس تخمین‌های زده شد این توله یوزها حدود ۳ هفته پیش به دنیا آمده‌اند و هر دو ماده هستند.
متاسفانه خبری از مادر آنها نیست و در این ایام دوربین‌های مدار بسته هیچ اثری از مادر این دو توله یوز ثبت نکرده‌اند و این احتمال وجود دارد که مادر آنها با وجود سگ گله چوپان از محل متواری شده باشد و همچنین هیچ اثری از تلف شدن مادر این دو توله یوز توسط دوربین‌ها ثبت نشده و این جای خوشحالی است و اطمینان نسبی می‌دهد که مادر توله‌ها زنده باشد.
ماجرا زمانی جالب می‌شود که تولد این یوزها در پاییز پدیده‌ای نادر و سوال برانگیز است، چرا که غالبا زمان زاد و ولد یوزها در اوایل بهار انجام می‌شود و خوشبختانه حال توله یوزها خوب است. به نظر می‌رسد علت تاخیر در زادآوری با توجه به فاصله طولانی بین فصل بهار تا پاییز تغییر اقلیم باشد. تغییر اقلیم و خشکسالی در پدیده‌های زیست شناختی گونه‌ها مانند تولید مثل حیات وحش یا گل‌دهی گیاهان بی تاثیر نیست اما باید این پدیده نادر شناسایی شود.
حسن اکبری معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگویی درباره آخرین وضعیت دو توله یوز اظهار داشت: در تلاش هستیم تا دو توله را از توران خارج کنیم و به شهری که امکانات دامپزشکی و درمانی در آن فراهم و دسترسی‌ نیز به آن راحت‌تر است، منتقل کنیم، در واقع هنوز درباره مکان دقیق انتقال آن‌ها تصمیم نگرفته‌ایم. در هر حال قطعا فضای مناسبی برای آن‌ها در پارک پردیسان تهران یا سمنان آماده خواهیم کرد تا فعلا مستقر شوند چراکه این دو توله مانند بچگی‌های «پیروز» به مراقبت دائمی نیاز دارند.
به گفته معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست، شواهد به دست آمده نشان‌دهنده این است که توله‌ها از یوز مادر جدا مانده بودند که چوپان مجبور به انتقال آن‌ها شده است. از طرفی اطلاع‌رسانی او به محیط زیست اقدام خوبی بوده است چراکه اگر دیرتر اطلاع داده بود توله‌ها حتما از بین رفته بودند.
اکبری درباره مدت زمان ماندن توله یوزها در خانه چوپان گفت: بنابر اظهارات او تنها یک شب را توله یوزها در منزل او گذرانده‌اند و او فردا صبح به همکاران محیط زیست اطلاع داده است. ظاهرا یک مرتبه نیز شیر گوسفند به آن‌ها داده  که البته بعید می‌دانم خیلی از آن خورده باشند.
وی به علت برداشتن توله یوزها توسط چوپان اشاره کرد و گفت: به گفته او از کنار چشمه‌ای که پوشش اطراف آن بیشه‌زار است عبور می‌کرده که متوجه سروصدایی می‌شود. پس از نزدیک شدن دو توله یوز را مشاهده می‌کند که مادرشان نزدیک‌شان نبوده و می‌گوید ترسیده که سگ یا حیوان درنده دیگری توله‌ها را از بین ببرد، به همین دلیل آن‌ها را با خود به خانه برده است.
به گزارش دانا؛ حال باید دید سازمان محیط زیست چه برنامه‌ای برای این دو توله یوزپلنگ ماده تازه متولد شده دارند و قرار است در کجا زندگی کنند؟! چرا که یوزپلنگ آسیایی گونه در معرض خطر انقراض است و ایران آخرین پناهگاه این گونه منحصربفرد از گربه‌سان‌هاست.

انتهای پیام/ https://www.asrehamoon.ir/vdciz5azut1awu2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما