تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۳۶
خشم بدن را گرم می‌کند و گرمای ایجاد شده از آن بیش از سایر حالت‌های روحی است و به‌خصوص برای گرم مزاجان می‌تواند آسیب‌رسان باشد.
چه کسانی پرخاشگر هستند؟
به گزارش عصرهامون به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ شاید در محیط اطراف، افراد بسیاری را دیده باشید که در مواجهه با مشکل یا معضلی خشم زیادی از خود بروز می‌دهند و مدام به زمین و زمان گیر داده و پرخاشگری می‌کنند. از دیدگاه طب سنتی، افرادی که در برخورد با مشکلات، بیشتر حالت پرخاشگرانه بروز می‌دهند، معمولا مزاج یا سوء‌مزاج گرم عمومی یا مغزی دارند و علاوه بر تمرینات کنترل ذهنی و پرهیز از شب زنده‌داری باید نوع تغذیه و سبک زندگی خود را اصلاح کنند. تغییرات مزاجی اصلی‌ترین عامل بروز سطوح مختلف هیجانات در افراد متفاوت است. محرک‌های بروز خشم و پرخاشگری، شاید در حد چند دقیقه نفس و بدن را تحت تأثیر قرار دهند، ولی بسته به‌شدت محرک، وضعیت مزاجی فرد و عوامل مختلف، می‌توانند تا سال‌ها و حتی تا پایان عمر، ذهن و جسم و ابعاد مختلف وجودی انسان را درگیر خود کنند.
خشم بدن را گرم می‌کند و گرمای ایجاد شده از آن بیش از سایر حالت‌های روحی است و به‌خصوص برای گرم مزاجان می‌تواند آسیب‌رسان باشد و جالب است بدانید چنانچه خشم ادامه‌دار باشد، می‌تواند بدن را به سمت سردی مزاج و ضعف ببرد. خشم اگر بجا و به اندازه باشد در سرد مزاجان باعث گرم شدن بدن و افزایش جریان خون شده و انرژی آن‌ها را تقویت می‌کند.
چگونه خشم را کنترل کنیم؟
از دیدگاه طب سنتی افرادی که مستعد طغیان هستند برای فروکش کردن خشم خود باید از خوراکی‌های با مزاج سرد مانند کاهو، کدو، گشنیز، ماءالشعیر طبی، شربت خنک سکنجبین، جلاب (گلاب و زعفران) و لیمو استفاده کنند. همچنین بوییدن عطر‌های ملایم و خنک مانند عطر گیاه بنفشه، صندل و گلاب توصیه شده‌است. این افراد باید برای تقلیل شدت این حالات در برنامه غذایی خود پرهیزاتی نیز داشته و از مصرف ادویه‌جات تند و تیز مثل زنجبیل، فلفل، خردل، خوراکی‌های بسیار گرم نظیر عسل کهنه، مغز‌ها و تنقلات مثل پسته، سیر، پیاز خام، خرما خشک، نوشیدنی‌های گرم و داغ مثل قهوه، نسکافه، چای، غذا‌های آماده و هر غذای حاوی مواد نگهدارنده، خوراکی‌های با طبع گرم و چرب مثل حلوا ارده، سرخ کردنی‌ها به‌خصوص اگر حالت سوخته پیدا کنند و ترشی‌های غیرطبیعی و هر غذایی که مزه ترشی شدید داشته باشد اجتناب کنند.
دوش اکسیژن بگیرید!
توصیه‌هایی وجود دارد که می‌تواند به حفظ سلامت روان کمک کرده و در همه حالت‌های روحی، فرد را به تعادل نزدیک کند. تنفس‌های عمیق یکی از این دستورات و به دوش اکسیژن معروف است و اگر هر یک تا ۲ساعت انجام شود، می‌تواند موثر باشد. روی صندلی نشسته و ۵ تنفس عمیق انجام دهید. این‌گونه که ابتدا نفس را به آرامی از راه بینی داخل کنید، ۴شماره نفس را داخل سینه نگه‌داشته و سپس به آرامی تمام هوای ریه را از راه دهان خارج کنید. ۲ثانیه مکث کرده و مجدد تکرار کنید. از دیگر توصیه‌های طب سنتی جهت رفع این حالات باغبانی کردن و ارتباط با طبیعت و عناصر چهارگانه خاک، آب، باد و هواست. همچنین هم‌صحبتی با دوستان، گوش دادن به نغمه‌های طبیعی مانند صدای آبشار یا دریا می‌تواند در رفع عامل خشم موثر باشد.

انتهای پیام/ https://www.asrehamoon.ir/vdcfmjdytw6dtxa.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما