تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۰۲
از خشونت خانگی چه می‌دانید؟

خشونت خانگی؛ آسیب پنهان اجتماعی

امروزه یکی از اساسی‌ترین مسائل و مشکلات در خانواده و جامعه مربوط به خشونت‌ خانگی است و سالانه افراد زیادی دچار چنین خشونت‌هایی می‌شوند و مجبور به سکوت و تحمل هستند اما مقابله درست با چنین خشونت‌هایی از ضروریات است.
خشونت خانگی؛ آسیب پنهان اجتماعی
به گزارش پایگاه خبری عصرهامون، خشونت خانگی به معنای رفتار خشونت‌آمیز و سلطه‌گرانه یک عضو خانواده علیه عضوی از اعضای دیگر همان خانواده است باتوجه‌به این تعریف هر نوع بدرفتاری یا آثار که سلامت جسمی و روانی اعضای خانه را در معرض خطر قرار دهد خشونت در نظر گرفته می‌شود.
 
همه‌روزه شاهد ارتکاب رفتارهای خشونت‌آمیز در سطح فردی و اجتماعی هستیم، افزایش نرخ قتل، ضرب‌وجرح و تجاوز، نزاع، گسترش جنگ‌ها و نزاع‌های داخلی، درگیری‌های قومی و مذهبی، همگی نشان‌دهنده این واقعیت است که سطح گرایش به خشونت همه‌روزه در حال افزایش و تغییر الگوست.
 
 از جمله عواملی که می‌توانند در زمینه‌های گرایش به خشونت مؤثر قلمداد شوند، عوامل محیطی هستند، پژوهش‌های بسیاری ارتباط میان عوامل محیطی مانند سطوح صوتی و ویژگی‌های آب‌وهوایی با پرخاشگری انسانی را تأیید کرده‌اند.
 
رابطه میان متغیرهای آب‌وهوایی و خشونت، محیط خانوادگی و گرایش به خشونت برخی از این عوامل هستند، همچنین زمینه‌های فرهنگی و رسانه‌های جمعی در گرایش به خشونت تأثیرگذارند.
 
خشونت خانگی؛ منشأ بسیاری از آسیب‌های فردی و اجتماعی محسوب می‌شود
 
 نرگس بامدی، روان‌شناس در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه خشونت خانگی مسئله‌ای است که منشأ بسیاری از آسیب‌های فردی و اجتماعی محسوب می‌شود، بیان کرد: خشونت خانگی یک رفتار تخریب‌گر و خشونت‌آمیز توسط یک عضو خانواده نسبت به عضو یا افراد دیگر خانواده است.
 
 وی افزود: بسیاری از آسیب‌دیده‌های خشونت خانگی از حقوق خود اطلاعی ندارند یا به دلیل ملاحظات خانوادگی و اجتماعی در مقابل آن سکوت می‌کنند.
 
این روان‌شناس با بیان اینکه هر فرد با آگاهی از انواع خشونت خانگی و نشانه‌ها آن، می‌تواند به خود یا نزدیکان‌ کمک کند، تصریح کرد: شکایت از کتک‌زدن همسر، خرجی ندادن، اعتیاد، محدودکردن روابط خانوادگی همه مثال‌هایی از خشونت خانگی هستند و با شناخت این موضوعات می‌توان گامی در جهت قطع این زنجیره مخرب در خانواده و اجتماع برداشته شود.
 
وی با اشاره به انواع خشونت ادامه داد: خشونت در محیط خانه و خانواده معمولاً به‌این‌علت است که یکی از اعضا می‌خواهد قدرت را در دست بگیرد، خشونت خانگی علاوه بر بعد فیزیکی شامل مواردی مانند خشونت جنسی، اقتصادی، روحی روانی، عاطفی نیز می‌شود.
 
فقر، اعتیاد به الکل و مواد مخدر از عوامل بروز خشونت خانگی مؤثر است
 
 بامدی گفت: عواملی مانند فقر، اختلالات روانپزشکی، اعتیاد به الکل و مواد مخدر در بروز خشونت خانگی مؤثر است.
 
 وی با اشاره به راهکار اساسی برای پیشگیری از خشونت خانگی اذعان کرد: باید بدانید که فرد مهاجم به دلیل عدم آگاهی از مهارت‌ها زندگی، عدم توانایی در روابط زناشویی، اعتیاد، فشارهای زندگی و اقتصادی، عدم توانایی تربیت فرزند و اختلالات روانی دست به اعمال خشونت‌زده و با استفاده از جلسات مشاوره روان‌شناسی قابل‌درمان است.
 
روان‌شناس خانواده گفت: مواجه با خشونت خانگی دارای پیامدهای مخرب صیادی برای کودکان و بزرگسالان درگیر با آن را در زندگی و اجتماع دارد.
 
وی ادامه داد: تحقیقات نشان می‌دهد که کودکان بیشتر از بزرگسالان در برابر خشونت‌های قانونی آسیب‌پذیرند.
 
یکی از مهم‌ترین جنبه‌های خشونت خانگی، خشونت روحی و روانی است
 
 بامدی اظهار کرد: غالباً خشونت خانگی در زوج‌ها بعد از ازدواج و حتی بعد از تولد اولین فرزند ممکن است شروع شود؛ بنابراین جوانان در آستانه ازدواج به این مسئله دقت داشته باشند که معیارهای انتخاب بسیار مهم و با مشورت‌گرفتن از مشاوران متخصص در حوزه ازدواج همسر آینده خود را آگاهانه انتخاب کنند.
 
وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین جنبه‌های خشونت خانگی، خشونت روحی و روانی است، افزود: در خشونت روانی هیچ برخورد فیزیکی اتفاق نمی‌افتد؛ اما یکی از طرفین به طور مرتب با توهین، تحقیر، فحاشی و تهدیدکردن، امنیت روانی همسرش را به خطر انداخته و او را در شرایط روانی نامناسبی قرار می‌دهد.
 
روان‌شناس خانواده با بیان اینکه به آرامش و سلامت روانی و جسمی فرد باید در اولویت قرار دارد، گفت: استفاده از جلسات مشاوره روان‌شناسی و مشاوره گرفتن از یک فرد متخصص در این زمینه بهترین راه‌حل برای درمان و پیشگیری از خشونت خانگی است.

انتهای خبر/ ف https://www.asrehamoon.ir/vdcipwaz5t1awp2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما