تاریخ انتشار :شنبه ۱ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۴۸
در این هفته کاری شاخص کل بورس با رشد ۲.۲۴ درصدی در ارتفاع یک میلیون و ۶۸۹ هزار و ۱۴۴ واحدی قرار گرفت.
شاخص کل بورس به بالاترین تراز خود در ۲ سال اخیر رسید!
به گزارش پایگاه خبری عصرهامون به نقل ازباشگاه خبرنگاران؛ در هفته کاری که به اتمام رسید شاخص کل هم وزن با رشد ۴.۳۵ درصدی در پله ۵۲۶ هزار و ۱۸۷ واحدی قرار گرفت و شاخص کل فرابورس نیز با رشد ۲.۲۵ درصدی در ارتفاع ۲۱ هزار و ۵۰۷ واحدی ایستاد. به طور کل در این هفته هر سه شاخص با رشد همراه بودند. همچنین روز یکشنبه به سبب شرایط گازی بازار سرمایه تعطیل شد.
وضعیت شاخص کل و هم وزن بورس

آقای کوروش آسایش، کارشناس بازار سرمایه گفت: در این هفته کاری شاخص صنعت ذغال سنگ با رشد ۱۵.۴۰ درصدی بیشترین رشد را در بین صنایع بورسی تجربه کرد و بعد از آن صنعت سایر معادن با افزایش ۱۴.۵۱ در جایگاه دوم قرار گرفت. بیشترین کاهش نیز مربوط به صنعت محصولات چوبی با اُفت ۲.۷۸ درصدی بوده است.
او می‌گوید: مجموع ارزش معاملات خرد و حق تقدم‌ها در این هفته کاری ۳۴ هزار و ۴۹۰ میلیارد تومان بود. جزئیات ارزش معاملات خرد روزانه به این شکل بود که روز شنبه ۶ هزار و ۸۱۴ میلیارد، دوشنبه ۸ هزار و ۹۰۷ میلیارد، سه‌شنبه ۱۰ هزار و ۱۹۵ میلیارد و چهارشنبه ۸ هزار و ۵۷۴ میلیارد تومان بر روی تابلو ثبت شد.
در هفته قبل مجموع ارزش معاملات خرد و حق تقدم‌ها ۴۷ هزار و ۳۸۱ میلیارد تومان بود.

۷۹۰ میلیارد تومان پول افراد حقیقی وارد بازار شد

به گفته او، در این هفته کاری دو روز ورود و دو روز خروج نقدینگی حقیقی‌ها به بازار ثبت شد. به طوری که شنبه ۱۹۸ میلیارد تومان و سه‌شنبه ۲۱۷ خروج نقدینگی حقیقی از بازار رقم خورد، دوشنبه یک هزار و ۳۷ میلیارد تومان و چهارشنبه ۱۶۸ میلیارد تومان ورود نقدینگی افراد حقیقی به بازار را داشته‌ایم. در مجموع در این هفته کاری ۷۹۰ میلیارد تومان پول افراد حقیقی به بازار سهام تزریق شده است.
در هفته قبل یک هزار و ۳۸۷ میلیارد تومان پول حقیقی‌ به بازار سرمایه تزریق شده بود.
آسایش می‌گوید: میانگین سرانه خرید افراد حقیقی در این هفته کاری ۲۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و میانگین سرانه فروش افراد حقیقی ۲۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بوده است که نسبت به هفته‌های گذشته رشد داشت.
در هفته قبل سرانه خرید افراد حقیقی ۲۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و میانگین سرانه فروش افراد حقیقی ۲۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بود.

خروج ۴۹۳ میلیارد تومان نقدینگی از صندوق‌های با درآمد ثابت

او در ادامه بیان کرد: در این هفته کاری شاهد بودیم که سه روز از صندوق‌های با درآمد ثابت نقدینگی خارج و تنها یک روز ورود نقدینگی به این صندوق‌ها ثبت شد؛ به طوری که شنبه ۱۱۸ میلیارد تومان، دوشنبه ۴۵۲ میلیارد تومان و سه شنبه ۲۶۹ میلیارد تومان خروج نقدینگی از این صندوق‌ها ثبت و تنها چهارشنبه ۳۴۶ میلیارد تومان به این صندوق‌ها نقدینگی تزریق شد. در مجموع ۴۹۳ میلیارد تومان نقدینگی از این صندوق‌ها در این هفته کاری خارج شد.
نمودار روند شاخص کل
خانم رباب وفایی تحلیلگر بازار سرمایه گفت: شروع کار این هفته با شائبه کنسل شدن عرضه خودرو‌های جدید در بورس کالا، رنج‌های منفی و خریداران قوی و متعادل شدن آغاز شد که با عرضه ۱۰ هزار خودروی دنا در روز دوشنبه به حرف و حدیث‌ها پایان داده شد و هر چه به انتهای هفته رسیدیم تقابل عرضه و تقاضا جالب و افزایش نوسانات روزانه را شاهد بودیم.
به گفته او، در مجموع شاخص بورس توانست در بالاترین تراز چند سال اخیر به کار خود پایان دهد. در چند هفته‌ی اخیر، آخر هفته‌ها با اخبار منفی، پرعرضه  و در شنبه‌ی شروع هفته بازار متعادل  می‌شود.
وفایی افزود: نیمه‌ی دوم معاملات چهارشنبه، بازار با شایعات در خصوص گزارش بهتر از انتظار صنعت پالایش، شاهد رشد تقاضا در نماد‌های آن و بهبود روند عمومی معاملات بود. رشد قیمت جهانی فلزات در بازار‌های جهانی افزایش توجه به فلزات اساسی را به همراه داشت. از طرفی صنعت دارویی و مواد غذایی‌ها هفته‌ی خوبی را گذراندند، گزارش‌های خوب ۹ ماهه در کنار افزایش نرخ‌ها باعث تداوم جریان پول در این صنایع بود. بر اساس مصوبه جلسه مشترک دولت و مجلس، از بهمن ماه شکر ۲ نرخی می‌شود و قیمت آن برای اصناف و مصرف‌کنندگان عمده از نرخ شکر مصرفی مردم جدا خواهد شد.
او می‌گوید: بازار این روزها منفی‌ها را فرصت خرید می‌داند، میانگین معاملات خرد این هفته بالای ۹ هزار میلیارد تومان بود که در نوع خود جالب توجه است. تثبیت دلار آزاد در محدوده‌ی بالای ۴۰ هزار تومان، فروشندگان بازار را در اکثر صنایع پشیمان می‌کند. با عدم تغییر در متغیر‌های مانند نرخ دلار، نرخ بهره و قیمت کامودیتی‌ها انتظار تداوم رشد بازار منطقی به نظر می‌رسد.
وفایی بیان کرد: فعلا اخبار مربوط به گزارش‌های ۹ ماهه، اخبار سیاسی پیرامون اقدامات اتحادیه اروپا و روابط آنها با ایران می‌تواند در روند آتی معاملاتی شرکت‌ها و عمومیت بازار موثر باشد. همچنین خبر‌هایی از صفرشدن کسری بانک‌ها در عملیات بازار باز منتشر شد. بزودی تغییراتی در قوانین معاملاتی بازار پایه احرا خواهد شد، از افزایش حداقل خرید از ۵ میلیون ریال به ۵۰ میلیون ریال تا تغییر حجم مبنای سهام، در این بخش از بازار صورت می‌گیرد. علاوه بر این نکات در این هفته بعد از ماه ها شاهد عرضه اولیه در این هفته بودیم و در مجموع همه این موارد بر روند این هفته بازار اثر گذار بود.

انتهای خبر/ https://www.asrehamoon.ir/vdcezn8z7jh8nni.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما