تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۰۲:۰۷
معادن سیستان و بلوچستان به دلیل ظرفیت‌های بالای ذخایر در رتبه‌های اول و دوم کشوری قرار گرفتند که این نشان‌دهنده ظرفیت، رشد و رونق اقتصادی در منطقه است.
رتبه برتر معادن سیستان و بلوچستان از ثمرات انقلاب ۴۴ساله است
به گزارش پایگاه خبری عصرهامون، در دوران پیش از انقلاب اسلامی، عمده صنایع کشور با وابستگی بالا در حوزه‌های فناوری، ماشین‌آلات و گاهی برخی مواد اولیه ایجادشده بودند، به‌طوری‌که تأخیر در واردات هر یک از مواد، قطعات و تجهیزات به کشور موجب کاهش تولید بنگاه‌های صنعتی می‌شد.

بر اساس ۱۰ کالای گران‌قیمت که معیار منابع طبیعی در نظر گرفته‌شده‌اند؛ ایران با در اختیار داشتن منابع غنی نفت و گاز پس از کشورهای روسیه، آمریکا، عربستان سعودی و کانادا در رتبه پنجم جهان قرار دارد.

نتیجه این فعالیت‌های صنعتی در حالی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی و علی‌رغم وقوع جنگ هشت‌ساله تحمیلی و تحریم‌های متنوع کشورهای اروپایی و آمریکا علیه کشور، در طول این سال‌ها ارزش‌افزوده بخش صنعت چندین برابر شده است.

بررسی آماری وضعیت معادن کشور حاکی از آن است که در ابتدای سال ۱۳۵۷، حدود ۱۹۵ معدن فعال در کشور وجود داشت؛ اما در سال ۱۳۹۷ این تعداد به ۶ هزار و ۴۵۵ واحد معدنی فعال افزایش یافت.

سیستان و بلوچستان یکی از استان‌های بزرگ معدنی کشور محسوب می‌شود به‌طوری‌که از ۶۰ نوع ماده معدنی شناسایی شده در کشور، ۲۸ نوع آن به‌طورقطع و در شرایط کنونی در این استان وجود دارد؛ همچنین از حیث داشتن عناصر معدنی فلزی از کم‌نظیرترین استان‌های کشور محسوب می‌شود و بیشترین میزان آهن پلاسری، مس و آنتیموان و طلای کشور را با پراکندگی وسیع دارد.

در این میان وجود معادن غنی و متنوع و سهم بالای سیستان و بلوچستان در برخورداری از این معادن و امکان توسعه فعالیت‌های معدنی توسعه و پیشرفت اقتصادی این نقطه از ایران اسلامی را رقم زد.

از همین رو به عقیده کارشناسان؛ سیستان و بلوچستان در دوران بعد از انقلاب یکی از استان‌های مستعد در زمینه سرمایه‌گذاری به‌ویژه در بخش معدن بوده است.

  معادن سیستان وبلوچستان در رتبه‌های اول و دوم کشوری قرار دارد

ایرج حسن‌پور، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان بیان کرد: سیستان و بلوچستان مملو از ذخایر غنی و متنوع معدنی فلزی و غیرفلزی است.

وی افزود: برخی از معادن سیستان و بلوچستان به دلیل ظرفیت‌های بالای ذخایر در رتبه‌های اول و دوم کشوری قرار گرفتند به‌گونه‌ای که این استان رتبه نخست معادن آنتیموان و رتبه دوم معادن منیزیت کشور را به خود اختصاص داده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان تصریح کرد: مواد معدنی مکشوفه در سیستان و بلوچستان شامل کرومیت، مس، منگنز، آهن، طلا، تیتانیوم و کانی‌های فلزی نظیر تالک، منیزیت، گل‌سفید، آنتیموان، فلدسپات خاک صنعتی، نیکل، کائولن، سیلیس و سنگ‌های ساختمانی به‌ویژه گرانیت، این استان را به رنگین‌کمان معادن کشور و بهشت سرمایه‌گذاران تبدیل کرده است.


حسن پور گفت: با سرمایه‌گذاری بیش از ۹۴۲ میلیاردتومانی شرایط اشتغال برای ۵۹۶ نفر در بخش‌های صنایع و معادن فراهم شده است.

انتهای خبر/ ف https://asrehamoon.ir/vdcbs0b8zrhbsgp.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما