کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مشاور مرکز حوزه ریاست دانشگاه آزاد اسلامی:

کرسی‌های آزاداندیشی برای تقویت تقریب مذاهب باید صورت گیرد

18 بهمن 1401 ساعت 15:22

مشاور مرکز حوزه ریاست دانشگاه آزاد اسلامی گفت: نشست‌های ادبی، کرسی‌های آزاداندیشی برای تقویت تقریب مذاهب باید در دانشگاه‌ها صورت گیرد.


به گزارش پایگاه خبری عصرهامون، مسیب داوری، مشاور مرکز حوزه ریاست دانشگاه آزاد اسلامی و دبیر گروه تخصصی مهدویت دانشگاه در کارگاه «بایسته‌های اخلاقی در فرهنگ تقریب» بیان کرد: اساتید تقریبی و مسئولان دفاتر تقریب مذاهب اسلامی نباید خود را محدود به دانشگاه‌ها کنند بلکه با دستگاه‌های مختلف باید ارتباط بگیرند و با طرح ایده‌های خود به کاهش یا حل مسائل بپردازند.
 
وی افزود: دانشگاه‌هایی که در این خصوص با جامعه ارتباط نداشته باشند در واقع دانشگاه‌های فعال در امور مذهبی و قومی به حساب نمی‌آیند.
 
مشاور مرکز حوزه ریاست دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه تقریب باید گفتمان غالب در بین اساتید و دانشجویان باشد، تصریح کرد: در جوامعی که تنوع مذهبی وجود دارد دانشگاه‌ها و اساتید باید کارهای تحقیقاتی و پژوهشی را به سمت تقریب مذاهب سوق دهند.
 
وی ادامه داد: بیش از یک‌ میلیارد مسلمان در دنیا وجود دارد ولی هماهنگ نیستند و این ضعف بیشتر به این جهت است که مسلمانان یا مذاهب مختلف شناخت درست و کافی از یکدیگر ندارند.
 
داوری گفت: انتقادپذیری و دوری از لجاجت و خودمحوری و خود بزرگ بینی از مشکلات تقریب است که باید به آنها توجه شود.
 
وی خاطرنشان کرد: گفتگوی میدانی دوستانه، جشن‌های مناسبتی تلفیقی، شب شعر و نشست‌های ادبی، کرسی‌های آزاداندیشی و این قبیل موارد برای تقویت تقریب مذاهب باید صورت گیرد.
 
عقلانیت و اخلاق اساسی‌ترین شاخصه‌های اصلی دین اسلام است

محمد نخی، رئيس اداره دوره‌هاي آموزشي مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي در کارگاه «اختلاف؛ پيشرفت جامعه يا سقوط در ورطه تفرقه» بیان کرد: عقلانیت و اخلاق اساسی‌ترین شاخصه‌های اصلی دین اسلام است.
 
وی افزود: تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی دارای فراز و فرودهای بسیاری است که نقطه اوج آن در فاصله قرن‌های سوم تا پنجم هجری است که شاهد تسامح و تساهل میان پیروان مذاهب اسلامی و دانشمندان مسلمان در این دوره هستیم.
 
رئيس اداره دوره‌هاي آموزشي مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي تصریح کرد: اختلاف اساس خلقت خداوند است و باعث پیشرفت و تعالی جامعه می‌شود و آنچه که مذموم است تفرقه می‌باشد نه اختلاف.
 
وی ادامه داد: جامعه اسلامی از زمانی که از دایره عقل و اخلاق خارج شد گرفتار پدیده تکفیرگرایی شد و همین تکفیر باعث شد چهره‌ای خشن و مشوش از اسلام به جهانیان عرضه شود.
 
گفتنی است؛ مراسم معارفه رابطین دفاتر تقریب واحد خاش و سراوان در واحد خاش با حضور رئيس اداره دوره‌هاي آموزشي مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي، مشاور مرکز حوزه ریاست دانشگاه آزاد اسلامی و دبیر گروه تخصصی مهدویت دانشگاه، امام جمعه خاش، علمای اهل سنت، فرماندار و مسئولین اداری خاش، تعدادی از اعضای هیئت علمی واحدهای سراوان و زاهدان و اعضای هیئت علمی واحد خاش برگزار شد و در این مراسم بهناز شهنوازی رئیس واحد خاش و عزیزالله نصرت معاون توسعه نیروی انسانی واحد سراوان به‌عنوان رابطین دفاتر تقریب در خاش ‌و سراوان تعیین شدند.

انتهای خبر/ ف


کد مطلب: 156152

آدرس مطلب :
https://www.asrehamoon.ir/news/156152/کرسی-های-آزاداندیشی-تقویت-تقریب-مذاهب-باید-صورت-گیرد

عصر هامون
  https://www.asrehamoon.ir