تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۲۲
مشاور مرکز حوزه ریاست دانشگاه آزاد اسلامی:

کرسی‌های آزاداندیشی برای تقویت تقریب مذاهب باید صورت گیرد

مشاور مرکز حوزه ریاست دانشگاه آزاد اسلامی گفت: نشست‌های ادبی، کرسی‌های آزاداندیشی برای تقویت تقریب مذاهب باید در دانشگاه‌ها صورت گیرد.
کرسی‌های آزاداندیشی برای تقویت تقریب مذاهب باید صورت گیرد
به گزارش پایگاه خبری عصرهامون، مسیب داوری، مشاور مرکز حوزه ریاست دانشگاه آزاد اسلامی و دبیر گروه تخصصی مهدویت دانشگاه در کارگاه «بایسته‌های اخلاقی در فرهنگ تقریب» بیان کرد: اساتید تقریبی و مسئولان دفاتر تقریب مذاهب اسلامی نباید خود را محدود به دانشگاه‌ها کنند بلکه با دستگاه‌های مختلف باید ارتباط بگیرند و با طرح ایده‌های خود به کاهش یا حل مسائل بپردازند.
 
وی افزود: دانشگاه‌هایی که در این خصوص با جامعه ارتباط نداشته باشند در واقع دانشگاه‌های فعال در امور مذهبی و قومی به حساب نمی‌آیند.
 
مشاور مرکز حوزه ریاست دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه تقریب باید گفتمان غالب در بین اساتید و دانشجویان باشد، تصریح کرد: در جوامعی که تنوع مذهبی وجود دارد دانشگاه‌ها و اساتید باید کارهای تحقیقاتی و پژوهشی را به سمت تقریب مذاهب سوق دهند.
 
وی ادامه داد: بیش از یک‌ میلیارد مسلمان در دنیا وجود دارد ولی هماهنگ نیستند و این ضعف بیشتر به این جهت است که مسلمانان یا مذاهب مختلف شناخت درست و کافی از یکدیگر ندارند.
 
داوری گفت: انتقادپذیری و دوری از لجاجت و خودمحوری و خود بزرگ بینی از مشکلات تقریب است که باید به آنها توجه شود.
 
وی خاطرنشان کرد: گفتگوی میدانی دوستانه، جشن‌های مناسبتی تلفیقی، شب شعر و نشست‌های ادبی، کرسی‌های آزاداندیشی و این قبیل موارد برای تقویت تقریب مذاهب باید صورت گیرد.
 
عقلانیت و اخلاق اساسی‌ترین شاخصه‌های اصلی دین اسلام است

محمد نخی، رئيس اداره دوره‌هاي آموزشي مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي در کارگاه «اختلاف؛ پيشرفت جامعه يا سقوط در ورطه تفرقه» بیان کرد: عقلانیت و اخلاق اساسی‌ترین شاخصه‌های اصلی دین اسلام است.
 
وی افزود: تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی دارای فراز و فرودهای بسیاری است که نقطه اوج آن در فاصله قرن‌های سوم تا پنجم هجری است که شاهد تسامح و تساهل میان پیروان مذاهب اسلامی و دانشمندان مسلمان در این دوره هستیم.
 
رئيس اداره دوره‌هاي آموزشي مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي تصریح کرد: اختلاف اساس خلقت خداوند است و باعث پیشرفت و تعالی جامعه می‌شود و آنچه که مذموم است تفرقه می‌باشد نه اختلاف.
 
وی ادامه داد: جامعه اسلامی از زمانی که از دایره عقل و اخلاق خارج شد گرفتار پدیده تکفیرگرایی شد و همین تکفیر باعث شد چهره‌ای خشن و مشوش از اسلام به جهانیان عرضه شود.
 
گفتنی است؛ مراسم معارفه رابطین دفاتر تقریب واحد خاش و سراوان در واحد خاش با حضور رئيس اداره دوره‌هاي آموزشي مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي، مشاور مرکز حوزه ریاست دانشگاه آزاد اسلامی و دبیر گروه تخصصی مهدویت دانشگاه، امام جمعه خاش، علمای اهل سنت، فرماندار و مسئولین اداری خاش، تعدادی از اعضای هیئت علمی واحدهای سراوان و زاهدان و اعضای هیئت علمی واحد خاش برگزار شد و در این مراسم بهناز شهنوازی رئیس واحد خاش و عزیزالله نصرت معاون توسعه نیروی انسانی واحد سراوان به‌عنوان رابطین دفاتر تقریب در خاش ‌و سراوان تعیین شدند.

انتهای خبر/ ف https://asrehamoon.ir/vdchm-nzi23nmzd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما