ms']['section_id'] =0; ?>ms']['section_id'] =0; ?> پروژه آبی که ۱۴ سال متوقف بود ۸ ماهه به بهره‌برداری می‌رسد | عصر هامون
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۰۷:۰۳
قطار بهره‌برداری از پروژه‌های آبرسانی با افتتاح طرح‌های مدیریت منابع آب به ایستگاه بوشهر می‌رسد.
پروژه آبی که ۱۴ سال متوقف بود ۸ ماهه به بهره‌برداری می‌رسد
به گزارش پایگاه خبری عصرهامون به نقل ازباشگاه خبرنگاران؛ توسعه زیرساخت آبرسانی یکی از مهمترین ارکان در کنترل و کاهش تنش آبی در کشور است. در مسئله تامین آب شرب در گام نخست باید آب از منابع زیرزمینی یا رودخانه‌ها و دریا‌های کشور تامین شود و سپس به کمک زیرساخت، این آب به شهر‌ها و روستا‌های کشور انتقال باید، تا بعد از طی کردن مراحل تصفیه و افزایش کیفیت آب در نهایت با استفاده از شبکه توزیع مورد مصرف مشترکان شهری و روستایی قرار بگیرد. پس از مصرف آب در شهر‌ها و روستاها، فاضلاب از طریق شبکه انتقال به  تصفیه‌خانه فاضلاب ارسال خواهد شد تا به پساب تبدیل شده و  بار دیگر در صنعت یا حتی کشاورزی مورد استفاده قرار بگیرد.
در کنار این فرآیند طولانی طبیعتا هرچه جمعیت شهر‌ها افزایش پیدا کند، از طرف دیگر انتظارات در  تامین آب هم بالاتر رود تا مبادا با ایجاد یک مشکل کوچک، تامین یکی از مهمترین نیازهای اساسی تحت تاثیر قرار بگیرد. موضوعی که مدتی پیش در همدان به دلیل خشکسالی در سد اکباتان رخ داد و نبود منبع دوم برای تامین آب شرب باعث کمبود آب در شهر شد. البته تنش آبی در این شهر نیز در مدتی کوتاه مرتفع شد و همدان صاحب دو منبع تامین آب آشامیدنی شد تا مردم هم پس از مدت‌ها شاهد ارتقای سطح پایداری آب شرب باشند.
توسعه زیرساخت آبرسانی اولویت دولت است
در همین راستا محمد پورحمید، کارشناس حوزه منابع آب با اشاره به راهکار ارتقای تاب‌آوری منابع آب شهر‌های کشور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: راهکار گرفتار نشدن در شرایط تنش آبی، توسعه زیرساخت و تنوع بخشیدن به منابع تامین آب شرب شهر‌های بزرگ است، کاری در قالب پروژه‌های اضطراری و به سرعت باید انجام شود تا خیال مردم از بابت تامین آب شرب راحت باشد.
این کارشناس ادامه داد: این کار در خیلی از کشور‌های دنیا به عهده شرکت‌های بخش خصوصی است و منابع مالی نیز از مردم گرفته می‌شود، اما در ایران حاکمیت تامین، انتقال، تصفیه و توزیع آب شرب را به عهده گرفته و با هزینه کردن منابع مربوط به همه مردم، این کار‌ها را به پیش می‌برد. طبیعتا ارتقای ضریب اطمینان تامین آب شرب هم با مجری حاکمیت یعنی دولت است که در اولویت قرار گرفته است.
پروژه آبی که ۱۴ سال متوقف بود ۸ ماهه به سرانجام رسید
با توجه به اظهارنظر کارشناسان، یکی از مهمترین برنامه‌های دولت سیزدهم برای کنترل تنش آبی، توسعه زیرساخت آبرسانی در بخش منابع، انتقال، توزیع، جمع‌آوری و تصفیه است. در همین راستا، قطار طرح‌های آبرسانی پس از گذر خوزستان، چهارمحال و بختیاری، همدان، یزد، کردستان و ارومیه هم اکنون به استان بوشهر رسیده است و ۵ طرح بزرگ آبی در قالب ساخت ۳ آب شیرین کن بزرگ، یک سد مخزنی و یک سد سیلاب‌گیر با حضور رئیس‌جمهور در هفته جاری به افتتاح می‌رسد. یکی از پروژه‌های آبرسانی در مورد نظر سفر رئیس‌جمهور به بوشهر، تحت عنوان پروژه شیرین‌سازی و انتقال آب سیراف به جم ۱۴ سال بود که متوقف شده بود، که طی ۸ ماه با سرعت به پیش رفت و به بهره‌برداری رسید.

انتهای حبر/ https://asrehamoon.ir/vdca60n6049nmu1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما