تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۳۹
کارگروه مقابله با جرائم ارتکابی در فضای مجازی بین دادستانی کل کشور و دادستانی کل فدراسیون روسیه در مسکو برگزار شد.
تشکیل کارگروه مقابله با جرائم ارتکابی در فضای مجازی بین ایران و روسیه
به گزارش پایگاه خبری عصرهامون به نقل از روابط عمومی دادستانی کل کشور؛ کارگروه مقابله با جرائم ارتکابی در فضای مجازی بین دادستانی کل کشور و دادستانی کل فدراسیون روسیه در مسکو برگزار شد. 
در این نشست بختیاری، سرپرست کارگروه دادستانی کل ضمن ابلاغ سلام دادستان کل کشور به همتای روسی خود اظهار داشت: تروریسم، افراطی‌گری، قاچاق مواد مخدر، جرائم مالی و غیراخلاقی جرائمی هستند که با استفاده از فضای مجازی جامعه جهانی را تهدید می کنند و بر مبارزه با آنها اتفاق نظر وجود دارد ولی میزان جدّیت دولت ها در این زمینه یکسان نیست.
رئیس دفتر دادستان کل کشور گفت: جمهوری اسلامی ایران بحکم مبانی شرعی و قوانین بالادستی و سیاست‌های قوه قضائیه عزم و اراده جدّی در مبارزه با اینگونه جرائم دارد؛ لذا اقتضاء دارد دادستان های کل بمنظور صیانت از ملّتها و جامعه بشری تعاملات و همکاری های دوجانبه و چندجانبه‌ای را بین کشورها ایجاد نمایند تا به مقابله مؤثر با این گونه جرائم پرداخته شود.
وی اضافه کرد: توسعه فضای مجازی در کنار فضای طبیعی فرصت های مناسبی برای ارائه خدمات به حوزه‌های قضایی و غیرقضایی را فراهم کرده است، لکن تهدیداتی را نیز متوجّه جامعه بشری کرده تا مجرمین بتوانند در ارتکاب جرائم با استفاده از این فضا اهداف شوم خود را عملی نمایند که امیدوارم این نشست، نقطه آغازی برای فعالیتها و همکاری‌های دوجانبه، چندجانبه و منطقه‌ای در مبارزه با جرائم ارتکابی در فضای سایبر و انسداد مسیرهای ارتکاب این جرائم در فضای مذکور باشد.
سرپرست هیأت ایرانی در ادامه پیشنهاد کرد:
1) همکاری‌های دوجانبه، چندجانبه و منطقه‌ای بمنظور مقابله با این نوع جرائم در آن مورد توجه قرار گرفته و توسعه یابد.
2) آگاهی بخشی به جوامع بشری در قالب سواد رسانه ای نسبت به خطرات این گونه جرائم با استفاده از ظرفیت فضای سایبری توسعه یابد و روشهای ارتکاب جرم شناسایی و ضمن پیشگیری، از ارتکاب این گونه جرائم جلوگیری به عمل آید.
3) از هوش مصنوعی در جهت پیشگیری و مقابله با این گونه جرائم بهره برداری لازم بعمل آید و دادستانی کل کشور جمهوری اسلامی ایران به منظور آشنایی با آخرین روش‌های شناسایی و مبارزه با تروریسم، افراطی‌گری، قاچاق مواد مخدر و تأمین مالی جرائم مذکور، آمادگی خود را برای تبادل تجربیات اعلام می‌دارد.
4)دولتها وظیفه دارند از شهروندان خود و امنیّت کشور محافظت کنند و لازم است از آنها بخواهیم در این عرصه به وظایف خود عمل کنند. 
5)  عدالت کیفری با تدابیر محاکمه عادلانه بمنظور محافظت از اصل بی‌گناهی و حق آزادی برای همگان را بروزرسانی کنیم و احکام سخت‌گیرانه را به نظارت قضایی و انتظامی هدایت نمائیم.
6) آموزش شاغلین در دادستانی، پلیس و متولّیان فضای مجازی در کشورها را بمنظور پیشگیری و مقابله با این گونه جرائم در اولویت قرار دهیم.
از این رو دادستانی کل کشور جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای برگزاری دوره‌های آموزشی و سمینارهای تخصّصی مبارزه با جرائم سازمان یافته فراملّی اعلام می دارد.
7)  دادستانی کل کشور جمهوری اسلامی ایران از هرگونه پیشنهاد راهبردی مبتنی بر مقابله با جرائم موضوع وظایف کارگروه و تبادل دانش و تجربیات در نحوه مواجهه و مدیریت رمزارزهای جهان روا استقبال می‌کند.

انتهای خبر/ https://asrehamoon.ir/vdcepf8zxjh8nni.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما