کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

شکوه معماری را در سیستان و بلوچستان ببینید؛

«قلعه سب» بلند‌ترین بنای خشتی و گلی ایران

22 اسفند 1401 ساعت 1:08

«قلعه سب» شکوه معماری در سیستان و بلوچستان و بلند‌ترین بنای خشتی و گلی ایران است.


به گزارش پایگاه خبری عصرهامون، سیب و سوران، «قلعه سب» در روستای سب از توابع بخش مرکزی شهرستان سیب و سوران، حدوداً هشت کیلومتر از سوران مرکز شهرستان فاصله دارد؛ قلعه سب شکوه معماری در منطقه بلوچستان و بلند‌ترین بنای خشتی و گلی ایران است.

سِب سالم‌ترین قلعه‌ای است که از دوران اسلامی به جا مانده و این قلعه در اوایل قرن دوازدهم هجری مرکز حکمرانی حاکم محلی، «ملک دینارخان» و فرزندانش بود.

این قلعه زیباترین و بلندترین بنای خاکی کشور است و شروع بنایش در دوره صفویه بوده که تاکنون حداقل سه بار مرمت شده و بنا‌هایی به آن اضافه شده است.

مشخصات بنای خشتی قلعه

قلعه سیب سراوان در دو طبقه و با خشت ساخته شده است. ارتفاع دیواره بیرونی آن بیش از ۳۰ متر بوده و عرضی معادل هفت متر دارد، همانند دیگر قلعه‌ها، شاه نشین این بنا، در بالاترین قسمت قلعه واقع شده که در حصار درونی آن ۱۴ برج و درون ارگ آن ۴ برج ساخته شده و تمام این قسمت‌ها به خاطر جنگ‌های پیش آمده از بین رفته‌اند.

حصار قلعه سیب سراوان با سه متر ارتفاع و ۴۸ متر مربع تا ۷۴ متر مربع به شکل مستطیل دور تا دور قلعه را فراگرفته، برای ورود به قلعه پلکانی در قسمت جنوب شرقی آن ساخته شده که تنها راه ورودی به قلعه است.

از تکنولوژی و پیشرفت‌های تأسیساتی که در این بنا وجود دارد، درز انبساط در ساختمان اصلی قلعه، فرستادن آب چاه تا طبقه فوقانی، و دسترسی به آب چاه در طبقه فوقانی، وجود تنبوشه‌ها و لوله‌های سفالی برای هدایت نمودن آب و فاضلاب قلعه را می‌توان نام برد. مصالح کلی بنا همانند خشت، کاهگل، چوب درخت خرما همراه با در‌های منبت کاری شده پر ظرافت هستند.

قلعه سب در سال ۱۳۷۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است

عبداسلام محمدی سب رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیب و سوران در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: قلعه سب جز زیباترین و بلندترین بنای خاکی کشور محسوب می‌شود که این قلعه سیب و سوران و در شهر سب واقع شده است.

وی با بیان اینکه این بنا در مهر ماه ۱۳۷۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، افزود: قدمت این بنا به دوره صفویه باز می‌گردد و در طول در طول حکمرانی‌های حکام حداقل سه بار تعمیر و بنا‌هایی به آن اضافه شده است.

این مقام مسئول اذعان کرد: قلعه سب نه تنها زیباترین بنایی است که از دوران اسلامی در بلوچستان به جا مانده، بلکه می‌توان آن را از لحاظ استحکام، موقعیت استراتژیک و حتی معماری رزمی آن کم نظیر دانست.

فرش قرمز بلندترین قلعه گلی کشور برای گردشگران نوروزی

محمدی سب ادامه داد: این موضوع که یک بنا که تنها از خشت خام و گل ساخته شده باشد و بتواند در برابر باران‌های ویرانگر موسمی و رگباری که در تابستان بلوچستان بسیار پر خروش هستند دوام بیاورد، موضوع ساده‌ای نیست که بتوان بی‌اهمیت از کنار آن گذشت.

وی تصریح کرد: نخلستان‌های سربه فلک کشیده و زیبای این شهرستان نیز یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری سیب و سوران را رقم‌زده که در فصل بهار جلوه‌ای بسیار چشم نواز را نمایان می‌کند و بسیاری از گردشگران نوروزی ساعات خوشی را در این نخلستان‌ها سپری می‌کنند.

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیب و سوران خاطرنشان کرد: به منظور رفاه حال مسافران نوروزی غرفه‌هایی در ستاد استقبال این شهرستان دایر شده که گردشگران ضمن آشنایی با آثار و صنایع دستی استان و شهرستان می‌توانند با خرید این وسایل، سوغاتی خاص مردم بلوچ را به یادگار ببرند.

انتهای خبر/ ف


کد مطلب: 157825

آدرس مطلب :
https://www.asrehamoon.ir/news/157825/قلعه-سب-بلند-ترین-بنای-خشتی-گلی-ایران

عصر هامون
  https://www.asrehamoon.ir