> تمهیدات وزارت نیرو برای گذر از اوج مصرف برق در تابستان ۱۴۰۲ | عصر هامون
تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۳۲
وزارت نیرو برای گذر از دوره اوج مصرف برق در تابستان، برنامه‌های ایجاد ظرفیت جدید تولید و افزایش راندمان نیروگاه‌های فعلی را در دستور کار قرار داده است.
تمهیدات وزارت نیرو برای گذر از اوج مصرف برق در تابستان ۱۴۰۲
به گزارش پایگاه خبری عصرهامون به نقل ازباشگاه خبرنگاران؛ یکی از برنامه های علی اکبر محرابیان وزیر نیرو،  توسعه ظرفیت نیروگاهی در کشور تا پایان دوره چهارساله دولت سیزدهم بوده است که به تفکیک شامل ۱۰ هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر، ۱۰ هزار مگاوات ایجاد نیروگاه‌های حرارتی جدید و ۱۰ هزار مگاوات تولید توسط صنایع می‌شود.
در سال اول دولت سیزدهم افزایشی قابل توجه در ظرفیت تولید برق رقم خورد و با ایجاد نیروگاه‌هایی که مجموع توان آن‌ها به ۶ هزار مگاوات می‌رسید در این زمینه رکورد شکنی شد.پیش از این بیشترین میزان افزایش ظرفیت تولید برق به سال ۸۹ مربوط می‌شد که در آن سال در حدود ۵ هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های کشور اضافه شد.
بر این اساس ظرفیت اسمی نیروگاه‌های کشور افزایش داشته و از ۸۶ هزار مگاوات در آذرماه ۱۴۰۰، پس از اتصال واحد گاز نیروگاه کلاس F دوکوهه در سال ۱۴۰۱ از مرز ۹۰ هزار مگاوات هم عبور کرد. نیروگاه‌های حرارتی سهم ۸۰ درصدی از این ظرفیت دارند و در حال حاضر ظرفیت آن‌ها به حدود ۷۴ هزار مگاوات می‌رسد.
امیر دودابی‌نژاد معاون برنامه‌ریزی شرکت برق حرارتی، پیش‌تر با اشاره به روند رو به رشد ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی گفته بود: برای تامین برق پایدار پیک تابستان ۱۴۰۱، برنامه جامع ۱۰۰ اقدامی با برخورداری از سه رکن اصلی افزایش ظرفیت تولید برق، استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود و مدیریت مصرف انرژی مورد برنامه‌ریزی قرار گرفت.
او گفت: براساس هدف‌گذاری صورت گرفته مقرر شده بود تا ظرفیت تولید برق کشور از شهریورماه سال گذشته تا پایان تابستان امسال حدود ۶ هزار مگاوات افزایش یابد که این میزان افزایش ظرفیت، سه برابر مدت متوسط سال‌های گذشته بوده است.
این افزایش ظرفیت اگرچه به تنهایی پاسخگوی ناترازی تولید و تقاضای برق رو به رشد در دوره اوج تابستان نبود، اما با مدیریت مصرف در صنایع، برق در بخش خانگی به شکل پایدار تامین شد. بر اساس آمار تا پایان آبان سال ۱۴۰۱، در بخش صنعتی و خانگی به ترتیب ۳۴.۲ و ۳۳.۹ درصد برق تولیدی، مصرف شده است. آمار وزارت نیرو نشان می‌دهد که مشترکین برق تا پایان آبان ۱۴۰۱ نسبت به پایان سال ۱۴۰۰، ۱.۶۷ درصد رشد داشته است.
با توجه به رشدی که هرسال در تقاضای برق رخ می‌دهد، برنامه مدونی لازم است و وزارت نیرو به دنبال کمترین سرمایه گذاری بدون کاهش رفاه اجتماعی است. با برنامه ریزی‌های صورت گرفته سخنگوی صنعت برق ابراز امیدواری می‌کند که صنعت برق بتواند انرژی بیشتری به بخش صنایع کشور تحویل دهد و از طرفی در بخش‌های تجاری و خانگی خاموشی ایجاد نشود.
مصطفی رجبی مشهدی می‌گوید: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده در توسعه برق صنایع ۱۴۷۸ مگاوات نیروگاه حرارتی صنایع تا اوج بار مصرف برق سال ۱۴۰۲ در مدار تولید قرار خواهند گرفت. با ظرفیت‌هایی که واحد‌های نیروگاهی صنایع مذکور اختصاص می‌دهند، در تابستان ۱۴۰۲ اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف صنایع نسبت به سال قبل کاهش پیدا خواهد کرد.
به گفته رجبی مشهدی برای عبور از پیک مصرف برق در تابستان سال ۱۴۰۲ در دومین سال دولت سیزدهم، ۱۴۰ برنامه در نظر گرفته شده که بخشی از آن افزایش بار تولید و بخشی هم به مدیریت شبکه مربوط می‌شود.
او اعلام کرد: در این برنامه‌ها افزایش ظرفیت تولید نیروگاه‌های جدید به میزان ۶ هزار مگاوات و همچنین افزایش ظرفیت نیروگاه‌های موجود و رفع نیروگاه‌های آسیب دیده به میزان ۱۷۰۰ مگاوات برنامه ریزی شده است. ۸۵۰ مگاوات در بخش انرژی تجدیدپذیر و ۱۸۸ مگاوات نیروگاه کوچک مقیاس هم در این برنامه‌ها قرار دارد.
افزایش بهره وری نیروگاهی یکی از راه‌های مورد تاکید وزیر نیرو است. به گفته محرابیان ظرفیت سازی به ازای هر کیلووات در کشور، ۵۰۰ یورو هزینه دارد. اما از طرفی در سال گذشته برنامه‌ای مبنی بر افزایش راندمان نیروگاه‌های موجود ارائه شد و بیش از هزار مگاوات به توان این نیروگاه‌ها اضافه شد که به‌طور متوسط سرمایه گذاری در این افزایش توان به ازای هر کیلووات حدود ۲۵ یورو بود. رقمی که حدود یک بیستم هزینه سرمایه گذاری در ایجاد ظرفیت جدید است.

حفظ رفاه اجتماعی و تامین برق با کمترین سرمایه گذاری

محرابیان در رویداد رونمایی از استاندارد ملی برچسب انرژی کولر آبی گفته بود: در بخش تولید اقدامات زیادی می‌توانیم انجام دهیم که مهمترین آن در بخش بخار نیروگاه‌هاست که ۲۰ تا ۳۰ درصد امکان ارتقای راندمان برای بهینه کردن مصرف سوخت وجود دارد. طبق برنامه‌ای که به مجلس ارائه کردیم، برنامه ریزی کرده ایم که ۱۰ هزار مگاوات از طریق بهره وری انرژی، تراز برق کشور را مثبت کنیم که با کمترین سرمایه گذاری و عدم کاهش رفاه اجتماعی می‌توان به آن رسید.

انتهای خبر/ https://asrehamoon.ir/vdcjoaevtuqeioz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما