کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سرپرست وزارت صنعت و تجارت افغانستان:

مراودات اقتصادی بین ایران و افغانستان باید افزایش یابد

23 اسفند 1401 ساعت 8:24

سرپرست وزارت صنعت و تجارت افغانستان گفت: ظرفیت‌ها و زمینه‌ همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین ایران و افغانستان زیاد است و مراودات تجاری باید افزایش یابد.


به گزارش پایگاه خبری عصرهامون،  نورالدین عزیزی در نشست با تجار و فعالان اقتصادی سیستان و بلوچستان که در محل استانداری این استان برگزار شد بیان کرد: به دنبال توسعه و افزایش مبادلات تجاری با ایران هستیم و تلاش ما این است که فعالیت‌های اقتصادی مشترک داشته باشیم.
 
وی افزود: ما از حیث همسایه نزدیک و هم مرز، هم‌زبان، هم فرهنگ، هم دین و برادر هستیم و اشتراکات بسیار زیادی با یکدیگر داریم.
 
سرپرست وزارت صنعت و تجارت افغانستان تصریح کرد: ما از ایران قدردانی می‌کنیم که در ۲ دوره اشغال افغانستان مردانه‌وار و برادرانه‌وار مهاجران ما را پذیرش کردند و حق همسایگی و برادری خودشان را در حق ما بر جای آوردند.
 
وی خاطرنشان کرد: هم‌اینک افغانستان در اشتغال دشمنان نیست و یک کشور آزاد، دارای استقلال و سیاست آن مستقل است.
 
عزیزی اظهار کرد: آمدن ما به‌خاطر سیستان و بلوچستان به دلیل استحکام دوستی، محبت و بر جای آوردن حس هم‌جواری و افزایش مبادلات اقتصادی و تجاری است.
 
وی گفت: ما در سال‌های گذشته تجارت و ترانزیت بسیار خوبی با ایران از طریق بندرعباس و چابهار داشتیم و هم‌اینک درخواست سهولت در این زمینه را داریم.
 
سرپرست وزارت صنعت و تجارت افغانستان افزود: تجارت ۲ میلیارددلاری با ایران داشتیم که ما خواهان افزایش این حجم از تجارت به ۱۰ میلیارد دلار در سال هستیم و این ظرفیت در هر ۲ کشور وجود دارد.
 
وی تأکید کرد: مسئولان افغانستان در قبال کشورهای همسایه دیدگاه مشخص و امیدوارکننده‌ای دارند و ما می‌خواهیم که ایران در افغانستان سرمایه‌گذاری داشته باشد و همچنین تجار افغانستان نیز در ایران سرمایه‌گذاری کنند.
 
عزیزی اذعان کرد: همچنین متخصصان ۲ کشور ایران و افغانستان باید در تمام زمینه هی علمی و تکنولوژی با همدیگر همکاری داشته باشند.
 
وی ادامه داد: ما به دنبال افزایش تجارت با ایران اسلامی بوده و در این زمینه ما مصمم هستیم.
 
سرپرست وزارت صنعت و تجارت افغانستان گفت: امیدواریم تجارت و برنامه‌های اقتصادی خوبی بین ۲ کشور رقم بخورد و از همه دست‌اندرکاران که در زمینه مهاجران افغانستانی به‌خصوص تحصیل آنها زحمت می‌کشند و حق برادری به جا آورده‌اند خیلی سپاسگزاریم.
 
انتهای خبر/ س
 


کد مطلب: 157898

آدرس مطلب :
https://www.asrehamoon.ir/news/157898/مراودات-اقتصادی-بین-ایران-افغانستان-باید-افزایش-یابد

عصر هامون
  https://www.asrehamoon.ir