تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۱۱
خوش‌خبری مدیرکل راه و شهرسازی به مردم سیستان و بلوچستان؛

۶۲ کیلومتر بزرگراه تا پایان سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری می‌رسد

مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان گفت: تا پایان سال جاری ۶۲ کیلومتر باند دوم زیر بار ترافیک می‌رود.
۶۲ کیلومتر بزرگراه تا پایان سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری می‌رسد
به گزارش عصرهامون، عطاء اله اکبری ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به تعهدات انجام شده در حوزه راه و مسکن، بیان کرد: در دو سال گذشته سیستان و بلوچستان در حوزه راه، طول و تأمین منابع مالی در رده اول و در حوزه مسکن جزو پنج استان اول کشور است.

 اکبری با تأکید بر این مطلب که دولت برای رفع عقب‌ماندگی در سیستان و بلوچستان تلاش مضاعف دارد، گفت: این استان نباید فرصت‌ها را از دست بدهد، نگاه به سیستان و بلوچستان مثبت است باید پیگیر باشیم و مردم استان را امیدوار نگه داریم.

به گفته وی؛ سیستان و بلوچستان به دلیل قرارگرفتن دو مسیر از سه کریدورهای مهم ترانزیت بین‌المللی، نقش بسیار مهمی در حوزه حمل‌ونقل و تجارت دارد از همین رو این اداره کل در سه سال اخیر با نگاهی همه‌جانبه‌نگر به حوزه راه به‌خصوص بزرگراه، فصل جدیدی در توسعه راه‌های استان را آغاز کرده به‌طوری‌که ساخت و زیر بار ترافیک بردن بیش از ۲۰۰ کیلومتر راه اصلی و بزرگراه و همچنین تکمیل و افتتاح پروژه‌های نیمه تمامی همچون پل‌های ماشکید و نهراب گواه این مدعا است.
 
وی ادامه داد: باتوجه‌به اینکه توسعه راه‌ها زيربنای پيشرفت و آبادانی مناطق كمتر توسعه‌یافته بشمار می‌رود و زمينه افزايش توليد و ايجاد اشتغال پايدار در اين مناطق را فراهم می‌کند این اداره کل با به‌کارگیری تمام ظرفیت‌های ملی و استانی تلاش کرده  در سه سال اخیر حرکت کند ساخت راه‌ها به‌ویژه بزرگراه در استان شتاب دهد که نتیجه آن را می‌توان در ساخت ۱۷۵ کیلومتر بزرگراه از سال ۸۱ تا ۹۷ یعنی ۱۶ سال در مقایسه با بیش از ۲۰۷ کیلومتر در سه سال بین سال‌های ۹۸ تا ۱۴۰۱ مشاهده کرد.
 
 
 
مدیرکل راه و شهرسازی استان تأکید کرد: ضروری است به این مهم توجه داشت که در حالی احداث بزرگراه در این استان شتاب گرفته است که این اداره کل با سخت‌ترین شرایط مالی و اعتباری مواجه بوده و با بدهی‌های کلان سالانه بیش از ۶۰۰ میلیاردتومانی اجازه نداده است هیچ طرح راه‌سازی در شمال سیستان و بلوچستان تعطیل شود.
 
اکبری تأکید کرد: به‌منظور تسریع در ساخت بزرگراه در این استان ضروری است اقداماتی نظیر جایگزین‌نمودن تأمین و پرداخت اعتبارات نقدی بجای اعتبار تهاتر نفت، ابلاغ و تخصیص ۱۰۰ درصدی اعتبارات پیوست قانون متوازن و هدفمندی، تخصیص اعتبارات از محل تسهیلات ماده ۵۶ قانون الحاق برای پروژه‌های نظیر قطعه ۲ بزرگراه زاهدان - بیرجند و کمربندی غربی زاهدان موردتوجه قرار گیرد.
 
وی همچنین بر افزایش مبلغ پیش‌بینی‌شده برای هر پروژه راه‌سازی باتوجه‌به افزایش تورم و پایین‌بودن مبلغ اولیه تعیین شده، ابلاغ قیر موردنیاز پروژه‌ها در یک با دو مرحله به طور کامل به این اداره کل جهت تسریع در پیشبرد و بهره‌برداری از پروژه‌های بزرگراهی این استان تأکید کرد.
 
مدیرکل راه و شهرسازی استان از گردش مالی افزون بر ۴۷۰۰ میلیاردتومانی طرح نهضت ملی مسکن در شمال این استان خبر داد و گفت: سهمیه ساخت واحدهای مسکونی در محدوده شهرهای زیرپوشش این اداره کل در برنامه چهار‌ساله ۹۶ هزار و ۱۹۶ واحد بوده که تاکنون عملیات ساخت ۱۱ هزار و ۶۷۱ واحد آن آغاز شده است به‌طوری که با اجرای این پروژه‌ها علاوه بر ایجاد اشتغال برای بیش از ۱۱ هزار نفر جویای کار گردش مالی بیش از ۴ هزار و ۷۰۰ میلیاردتومانی را در این استان به همراه داشته است.
 
اکبری تأکید کرد: با اتمام پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن در سیستان و بلوچستان شاهد گردش مالی بیش از ۷۷۰۰ میلیارد تومان خواهیم بود.
 

 
وی با تأکید بر رونق تولیدات داخلی در استان، بیان کرد: به‌منظور رونق تولید و ایجاد اشتغال در سیستان و بلوچستان این اداره کل استفاده از توان نیروهای بومی و مصالح ساختمانی تولیدی باکیفیت استان را در اولویت کاری خود قرار داده که نتیجه آن اشتغال بخش قابل‌توجهی از افراد جویای کار و فعال‌شدن واحدهای تولیدی نیمه‌فعال و راکد بوده است.
 
مدیرکل راه و شهرسازی استان بر تأمین هر چه سریع‌تر خدمات زیربنایی نظیر آب و فاضلاب و گاز در طرح‌های طرح نهضت ملی مسکن سیستان و بلوچستان تأکید کرد و افزود: در کنار تلاش‌های شبانه‌روزی این اداره کل اگر خدمات زیر بنایی در پروژه‌های این طرح مهم ملی هر چه سریع‌تر به اتمام برسد تا پایان اسفندماه جاری ۷۰۰ واحد مسکونی در سایت آرمان‌شهر زاهدان آماده بهره‌برداری خواهد شد.
 
وی از مصوب شدن الحاق ۲۶۵ هکتار اراضی ارتش جمهوری اسلامی در زاهدان به محدوده شهر در راستای اجرای طرح نهضت ملی مسکن خبر داد و گفت: در جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در روز ۲۲ اسفندماه جاری با الحاق اراضی مذکور با مالکیت دولت به محدوده این شهر استان موافقت شد تا بخش قابل‌توجهی از نیاز مردم این شهرستان به مسکن مرتفع شود.
 
اکبری با اشاره به اهمیت رفع مشکلات ساکنین مناطق حاشیه شهرهای سیستان و بلوچستان گفت: در حال حاضر ۴۲ پروژه بازآفرینی شهری با اعتبار ۴۸۰ میلیارد ریال توسط این اداره کل در مناطق حاشیه و بافت‌های فرسوده ۱۲ شهر استان در دست اجراست که زیرسازی، بهسازی و آسفالت معابر، ساخت و تکمیل فضاهای آموزشی، بهسازی مسیل‌های مناطق هدف، ساخت فضاهای تفریحی و تأمین قیر رایگان برای شهرداری‌ها از جمله مهم‌ترین این پروژه‌های بشمار می‌رود.
 
 وی از اخذ سند تک برگی برای چهارهزار و ۴۶۸ هکتار از اراضی دولتی سیستان و بلوچستان در سال جاری خبر داد و گفت: با تلاش و پیگیری مستمر همکاران ما در اداره املاک، بانک زمین و حفاظت از اراضی این معاونت و با همکاری اداره ثبت‌اسناد و املاک استان بخشی از این اراضی از اداره کل منابع طبیعی در حریم و محدوده شهرها و مابقی از اراضی مازاد دستگاه‌های اجرایی در راستای قانون جهش تولید مسکن به نام دولت با نمایندگی سازمان ملی زمین و مسکن سنددار شد.
 
انتهای خبر/ خ
https://asrehamoon.ir/vdcj8aevouqeihz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما