تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۰۱:۰۵
بازخوانی یک فاجعه غیر انسانی پس از ۳۵ سال؛

چرا صدام تصمیم به بمباران شیمیایی حلبچه گرفت؟

بمباران شیمیایی حلبچه از وحشتناک‌ترین و در زمره غیرانسانی‌ترین جنایت‌ها به شمار می‌رود.
چرا صدام تصمیم به بمباران شیمیایی حلبچه گرفت؟
به گزارش پایگاه خبری عصرهامون، حلبچه از شهر‌های کردستان عراق است و در حدود ۱۵ کیلومتری مرز ایران قرار گرفته است، این شهر در شمال شرقی عراق و نزدیکی مرز پاوه و مریوان قرار دارد که پس از بمباران حلبچه، این شهر به دلیل آلودگی دیگر قابل سکونت نبود و حلبچه جدید در فاصله‌ی چند کیلومتری از محل بمباران ساخته شد.

بمباران شیمیایی حلبچه در ۲۵ اسفندماه ۱۳۶۶ در حالی رخ داد که پیروزی رزمندگان اسلام در عملیات والفجر ۱۰، آزادسازی بسیاری از مناطق کردنشین از جمله شهر حلبچه را به‌دنبال داشت.

صدام جنایت‌های بزرگی در تاریخ به ثبت رسانده است

مجتبی قزاق میری، کارشناس سیاسی و روابط بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه در دوران جنگ تحمیلی، صدام مرتکب جنایت‌های بزرگی شد، بیان کرد: جنایت‌هایی که صدام در حق ایران کرد تاریخ هرگز آن‌ها را فراموش نمی‌کند و این جنایت‌ها در صفحات کتاب‌های متعددی ثبت شده‌اند.

وی با اشاره به جنایت حمله شیمیایی به حلبچه افزود: حادثه که به صورت رسمی به عنوان نسل‌کشی مردم کرد عراق شناخته شد و به عنوان بزرگترین حملهٔ شیمیایی مستقیم به یک منطقهٔ شهرنشین در تاریخ شناخته می‌شود.

این کارشناس روابط بین‌الملل با اشاره به هدف صدام از بمباران شیمیایی حلبچه تصریح کرد: رزمندگان ایرانی که با کمک نیرو‌های کرد عراقی موفق شدند برخی از شهر‌های کردنشین از جمله حلبچه را از دست نیرو‌های بعثی آزاد کنند و خسارت زیادی به رژیم بعث وارد کردند و صدام با این اقدام کثیف خواست آن ساکنان را مجازات کند؛ چراکه نیرو‌های ایرانی و رزمندگان کرد با مقاومت توانستند ساکنان حلبچه را از شر حاکم منفور عراق آزاد کنند.

منفورترین چهره صدام با بمباران شیمیایی حلبچه آشکار شد

وی ادامه داد: منفورترین چهره صدام در جریان جنگ ایران و عراق، با بمباران شیمیایی حلبچه شهر که متعلق به کشور خودش بود، آشکار شد که تعجب جامعه جهانی را برانگیخت.

قزاق با اشاره به سکوت مجامع بین‌المللی پس از این رویداد اذعان کرد: ابعاد وسیع این فاجعه انسانی سرانجام واکنش‌های گسترده بین‌المللی را به همراه داشت به گونه‌ای که پس از این بمباران و بازتاب صحنه‌های دلخراش این رویداد در سراسر جهان؛ جایگاه بین‌المللی رژیم بعث عراق و حامیان وی بسیار تضعیف شد.

وی گفت: سکوت معنادار جامعه جهانی در رخداد شیمیایی سردشت سبب شد تا این رژیم به استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی ادامه و از آن پس به صورت مستمر نواحی گوناگون ایران و منطقه‌های کردنشین عراق را مورد هجوم سلاح‌های شیمیایی قرار دهد.

کارشناس سیاسی خاطرنشان کرد: سرمنشأ این رخداد‌ها روشن است، مدعیان حقوق بشر نسبت به فاجعۀ حلبچه و سردشت ساكت بودند و اعتراضى نداشتند و مجامع جهانی به ویژه غرب نیز به سکوت معنی دار خود در برابر این فجایع انسانی ادامه می‌دهند.

انتهای خبر/ ف https://asrehamoon.ir/vdcaa0n6e49nmo1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما