تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۰۴:۴۷
با ۱۰ جاذبه به یاد ماندنی و طبیعی؛

قصرقند، نگین گردشگری سیستان و بلوچستان است

قصرقند از چشم اندازهای طبیعی فراوانی برخوردار است كه می‌تواند خاطره و سفری خوش و به یاد ماندنی برای گردشگران به همراه داشته باشد.
قصرقند، نگین گردشگری سیستان و بلوچستان است
به گزارش پایگاه خبری عصرهامون، شهرستان قصرقند با جاذبه‌های زیبای گردشگری یکی از مناطق دیدنی استان سیستان و بلوچستان است.

آنچه كه قصرقند را از دیگر شهرهای سیستان و بلوچستان متمایز كرده فراوانی آب با وجود رودخانه‌های دایمی چون كاجو و قنات‌ها است.

رودخانه دائمی کاجو با چشم انداز منحصر فرد؛ این رودخانه پس از عبور از جوار قصرقند به طرف غرب تغییر جهت می‌دهد و پس از طی حدود ۲۰ کیلومتر جهت خود را به سوی جنوبِ غربی و جنوب عوض می‌کند و وارد جلگه دشتیاری می‌شود و پس از پخش سیلاب‌های عظیم خود در این جلگه، در نهایت، پس از پیوستن به رودخانه سرباز، به دریای عمان میریزد.

وجود تمساح پوزه کوتاه ایرانی در روستای کوشوک؛ روستای كوشوك در ۱۰كیلومتری غرب شهرستان قصرقند است كه با وجود داشتن بركه‌های فراوان، مأمن خوبی برای این خزندگان محسوب می‌شود. می‌ گویند مردم این روستا احترام خاصی به تمساح دارند و آن را مایه بركت وآبادانی روستای خود دانسته و با شكارچیان این جانور به شدت برخورد می‌كنند. رودخانه كاجو شهرستان قصرقند با افزون بر۱۰۰گاندو(تمساح پوزه كوتاه ایرانی) یكی از جاذبه‌های طبیعی جنوب بلوچستان است و نیز یكی از مكان‌هایی كه تمساح پوزه كوتاه ایرانی به وفوردر آنجا یافت می‌شود.

قلعه تاریخی قصرقند؛ این قلعه تاریخی از جانب شمال غربی - جنوب شرقی و جنوب از طریق خانه‌های مسکونی احاطه شده است و از جهت شمال و شمال شرقی به نخلستان محدود می‌شود. این قلعه قدیم الایام مقر حکمرانی حاکمان بوده است. با توجه به نوشته‌ها و کتاب‌هایی که در خصوص مکران زمین و کرمان تألیف شده است می‌توان گفت که تاریخ ساخت قلعه به دوره‌های قبل از صفویان باز می‌شود. قلعه بر روی تپه‌ای دست ساز به ارتفاع ۱۰ متر قرار گرفته و ابعاد تقریبی این مجموعه ۱۰۰ متر در ۶۰ متر و محدوده حاکم نشین آن ۳۰ در ۴۵ متر است. ورودی قلعه در ضلع جنوبی آن بوده و حاکم نشین در قسمت شرقی و بلند‌تر از سایر قسمت‌ها قرار داشته اتاق‌هایی که در ضلع غربی قلعه ساخته شده است آخرین بار از آن‌ها به عنوان ساختمان ژاندارمری استفاده شده است.

قلعه تاریخی بگ؛ قلعه تاریخی که مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان قصرقند، بخش ساربوک، روستای بگ واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۷۲۵۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. قلعه تاریخی بگ در روستای بگ قرار دارد. روستای بگ که در١۵ کیلومتری غرب شهر قصرقند قرار دارد و یکی از روستا‌های شهرستان نیکشهر و دهستان ساربوک است وبا شهر نیکشهر حدوداً ۵٠ کیلومتر فاصله دارد.

منطقه گردشگری پاسیلو تلنگ؛ منطقه بكر، پرآب و سرسبز پاسیلو با ۱۷ چشمه آب گرم و سرد در ۱۷ كیلومتری مركز این بخش سفری رویایی و خاطره‌انگیز برای گردشگران و مسافران نوروزی می‌باشد. بخش تلنگ علاوه بر منطقه گردشگری پاسیلو دارای آثار و مناظر زیبای دیگری چون قبرستان قدیمی و باستانی هفتاری، قبرستان سنگی تیغ آب شارك، سنگ نگاره‌های شارك، آبشار‌های زیبا و روستای بكر گواجویگ با صنایع دستی خاص، هوای بسیار خنك، شب‌های سرد، زمین‌های پلكانی در دل كوه و جریان آب چشمه‌ای طولانی با آبشاری سرسبز و پرآب برای می‌همانان و مسافران نوروزی آغوش مهربانی گشوده است.

اماکن مقدس قدیمی و قنات‌های کهن و وجود  آبشار ۲۰ متری گتیوان و چشمه آب گرم چب از مكان‌های گردشگری بخش تلنگ است.

آبشار آبند؛ منطقه گردشگری آبند در بخش ساربوك قرار دارد و یكی از مناطق بسیار زیبا، بكر با مناظر دیدنی شامل چشمه‌های جاری از ابتدای روستا تا آبشار‌های صخره‌ای به صورت پلكانی در قله كوه، نخلستان‌های زیبا و بیشه‌زار‌های سبز، گونه‌های گیاه گز روغن بر بالای كوه، مزارع گندم و برنج از جمله قابلیت‌های گردشگری منطقه است. اما آنچه بیش از هر چیز قابل توجه است وجود آبشار بسیار زیبا در پنج طبقه بصورت پلكانی با حوضچه‌های طبیعی ایجاد شده در پای هر آبشار كه یكی از شاخص‌های منطقه است.

كوه گت بن؛ این كوه در مسیر جاده قصرقند به نیكشهر در فاصله ۴۰كیلومتری به نیكشهر قر ار دارد و قله كوه بیضیست كه شبیه نعل اسب دیده می‌شود كه معروف به گت است و مردم منطقه آن را به اسم گت بن و گرد كوه نیز می‌شناسند. در قسمت بالای این كوه آثاری از معماری و حوض آب وجود دارد كه در مواقع درگیری و جنگ لشكریان فراری در بالای آن پناه می‌گرفتند. قسمت بالای كوه بصورت نعل اسب است كه قسمت‌های بیرونی آن مرتفع‌تر و دارای شیبی به طرف مركز آنست این شیب سبب شده كه در وسط كوه یك آبراه بوجود آید و مسیر این آبراه در وسط كوه را با سنگ و ساروج سد كرده‌اند و حوض آبی بوجود آمده كه می‌توانسته مدت‌های زیادی آب را در پشت خود ذخیره كند.

تپه دمبیگان (بام قصرقند)؛ تپه دمبیگان در شهرستان قصرقند یکی از آثار تاریخی و دیدنی این استان است که نمای زیبایی از کشاورزی و سرسبزی مردم این شهرستان را نمایش می‌دهد.

انتهای خبر/ ف https://asrehamoon.ir/vdcc4mqsp2bqpo8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما