کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سفیر چین:

سرمایه‌گذاری چین در سیستان و بلوچستان افزایش می‌یابد

27 اسفند 1401 ساعت 10:07

سفیر جمهوری خلق چین در تهران گفت: بزودی سرمایه‌گذاری چین در سطح استان سیستان و بلوچستان و به ویژه در بندر چابهار افزایش می‌یابد.


به گزارش پایگاه خبری عصرهامون، «چانگ هوآ»  در سفر به چابهار و نشست با استاندار سیستان و بلوچستان در فرمانداری چابهار اظهارکرد: سفر هیات‌های مختلف تجاری و اقتصادی به ایران و این استان بیشتر خواهد شد تا از فرصت های سرمایه گذاری بهتر آشنا شده و برای آغاز سرمایه گذاری ها ورود کنند.

وی با اشاره به برنامه های دولت ایران و چین و قرارداد ۲۵ ساله این ۲ کشور برای توسعه روابط و همکاری ها، خاطرنشان کرد: سرمایه گذاری هایی که از سوی ایران است از طریق وزارتخانه به دولت چین اعلام شود تا بهتر عملیاتی شوند.

سفیر جمهوری خلق چین در تهران ادامه داد: سرمایه گذاری درخصوص گردشگری را بیشتر معرفی کنند تا سرمایه گذاران چینی بهتر بتوانند حضور پیدا کنند.

وی گفت: سفرهای مختلفی مقامات کشور چین از جمله رئیس جمهور چین به ایران داشته اند و قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین امضا شده و به تازگی رئیس جمهور اسلامی ایران هم به چین سفر کرده و اظهار داشته اند که روابط با چین را توسعه می دهند و باید عنوان کنم در زمینه های اقتصادی، سیاسی، نظامی، تجاری توافقات خوبی بین ۲کشور انجام شده است.

«چانگ هوآ» از میزبانی و همراهی مسئولان استان سیستان و بلوچستان قدردانی کرد و افزود: ۱۳ سند همکاری بین ایران و چین امضا شده است و این سندها درخصوص سرمایه گذاری در زمینه کشاورزی، گردشگری، تجاری و اقتصادی، صنعتی است.

وی گفت: سیستان و بلوچستان دارای منطقه آزاد چابهار است، این منطقه با یکی از مناطق آزاد چین بیشتر ارتباط بگیرد و تعامل کاری داشته باشند.

سفیر جمهوری خلق چین در تهران ادامه داد: سرمایه گذاری چینی ها در ایران در حال انجام است و می توانند درخصوص معادن سیستان و بلوچستان سرمایه گذاری کنند.

وی بیان کرد: همکاری اقتصادی و تجاری چین بسیار خوب خواهد بود و در حوزه گردشگری هم چینی ها به ایران سفر خواهند کرد و از ظرفیت های سیستان و بلوچستان و چابهار آشنایی کامل دارم و در وزارتخانه های مختلف دولت ایران و بندر چابهار اطلاعاتی دارم و قابلیت های آن را می شناسم.


تمامی شرایط برای سرمایه گذاری کشور چین در بندرچابهار فراهم است
استاندار سیستان و بلوچستان در این دیدار گفت: تمامی شرایط و امکانات برای سرمایه گذاری بخش خصوصی و دولتی کشور چین در استان سیستان و بلوچستان به ویژه در بندرچابهار فراهم است و درخواست ویژه داریم تا در این استان حضور فعال داشته باشند.

محمد کرمی افزود: سیستان و بلوچستان از طریق افغانستان با چین مرز دارد و بدون دریای افغانستان می تواند از طریق چابهار ارتباط پیدا کند.

وی با بیان اینکه این استان ظرفیت‌های زیادی درخصوص معادن، گردشگری، کشاورزی و صنعت دارد و می تواند برای اشتغال و سرمایه گذاری مفید باشد، افزود: در سواحل مکران چهار شهرستان چابهار، زرآباد، کنارک و دشتیاری ظرفیت‌های شیلاتی و گردشگری خوبی برای سرمایه‌گذاری و تجارت دارند و شرایط سرمایه گذاری درخصوص گردشگری هم ویژه است.

کرمی گفت: چابهار می تواند مکان مناسبی برای سرمایه گذاری کشور چین باشد و باید اذعان کنم سیستان و بلوچستان بهترین شرایط سرمایه گذاری را به لحاظ امنیت دارد و امن برای همه است.

وی ادامه داد: ارتباط سیستان و بلوچستان با پاکستان و افغانستان در بهترین شرایط است و روابط تجاری و اقتصادی به نوعی ضامن امنیت بیشتر است.

کرمی از سفیر چین خواست سرمایه‌گذاران را تشویق کنند تا بیایند در این منطقه حضور پیدا کنند.

چابهار خط مستقیم کشتیرانی با چین دارد
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان نیز گفت: به طور متوسط هر ۱۰ روز یک‌کشتی به طور مستقیم از چین در بندر چابهار پهلوگیری می‌کند که مدت زمان تحویل کالا را از ۴۵ روز به ۲ هفته کاهش داده است.

قاسم عسکری‌نسب بیان کرد: فعالیت خط کشتیرانی مستقیم از چین به چابهار در کنار فعالیت خط منظم کشتیرانی چابهار- هند در راستای توسعه کریدور شمال جنوب و تحقق تاکیدات و منویات مقام معظم رهبری به منظور توسعه سواحل مکران است و سازمان بنادر و دریانوردی با برنامه‌ریزی مدون در راستای اجرای سیاست‌های تبیین شده گام بر می‌دارد.

وی با اشاره به اینکه راه‌اندازی خط کشتیرانی مستقیم از چین به چابهار موجب شده مدت زمان تحویل کالا از چین به چابهار از ۴۵ روز به ۲ هفته کاهش یابد، گفت: از زمان راه‌اندازی خط مذکور تاکنون چهار سفر انجام شده و ظرفیت شناورهای مربوطه TEU ۶۵۰۰ است.

پهلوگیری مستقیم کشتی‌های چینی در بندر چابهار

به گفته عسکری نسب خط کشتیرانی مستقیم از چین به بندر چابهار پس از تخلیه کالا در این بندر به مسیر خود ادامه می‌دهد و در بندر شهید رجایی پهلوگیری می‌کند .

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با تاکید بر اینکه فعالیت خط کشتیرانی مستقیم از چین به چابهار موجب کاهش هزینه و مدت زمان انتقال کالا شده و استقبال و رضایت صاحبان کالا را به همراه داشته است، اظهارکرد: در فاز بعدی بدنبال بازاریابی در راستای ارسال کانتینرهای صادراتی از چابهار به چین هستیم و در این راستا مذاکرات و پیگیری‌های لازم در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه فعالیت خط کشتیرانی مستقیم از چین به چابهار موجب فعال شدن زنجیره تامین حمل‌ و نقل کالا،‌ اشتغالزایی، پویایی و فعالیت هرچه بیشتر و بهتر بندر و نیز فعالیت تجهیزات مخصوص ترمینال‌های کانتینری می‌شود، خاطرنشان کرد: در عین حال فعالیت خطوط کشتیرانی به بندر چابهار افزایش امنیت را بدنبال خواهد داشت و در اشتغال‌زایی غیر مستقیم برای مردم منطقه نقش بسزایی دارد.

شرکت های چینی می توانند در منطقه آزادچابهار سرمایه گذاری کنند
مدیرعامل منطقه آزادچابهار نیز اظهار کرد: توسعه روابط اقتصادی و تجاری از اهداف اصلی منطقه آزاد با کشورهای مختلف از جمله چین است و هم اینک ۸۲ هزار هکتار مساحت این منطقه آزاد آماده سرمایه گذاری است.

امیر مقدم با اشاره به اینکه بسته‌های سرمایه‌گذاری به ارزش هشت میلیارد دلار در ۱۰ حوزه مختلف در این منطقه آزاد طراحی شده که هم‌اینک حدود ۵.۶ میلیارد دلار از این بسته‌ها در حوزه صنایع سنگین از جمله پتروشیمی و فولاد در حال اجراست افزود: بنا داریم این میزان را تا سال ۲۰۲۴ به ۱۴ میلیارد دلار افزایش پیدا کند.

وی بیان کرد: فعال سازی و توسعه کریدور شرق به غرب و شمال به جنوب از اهداف پیش رو است و باید اذعان کنم، منافع زیادی از طریق مرز ریمدان متصل به کشور پاکستان و بندر اقیانوسی چابهار متصل به آب های آزاد برای چین می توانیم تامین کنیم.

مقدم تصریح کرد: امیدوارم شاهد امضای تفاهمنامه‌ها و همکاری‌های بیشتر کشور چین با دانشگاه‌های بین المللی و دریانوردی و علوم دریایی چابهار باشیم.

انتهای خبر/ خ
 


کد مطلب: 158057

آدرس مطلب :
https://www.asrehamoon.ir/news/158057/سرمایه-گذاری-چین-سیستان-بلوچستان-افزایش-می-یابد

عصر هامون
  https://www.asrehamoon.ir