تاریخ انتشار :پنجشنبه ۳ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۱۷
عدم توجه مسئولان به مناطق گردشگری باعث شده تا «گرگان بلوچستان» در گرم و خشک‌ترین نقطه کشور ناشناخته باقی بماند.
طبیعت ناشناخته در گرم و خشک‌ترین نقطه کشور/ «گرگان بلوچستان» نامی غریب حتی در سیستان و بلوچستان
به گزارش عصرهامون، طبیعت جذاب، باغات سرسبز و آبشار ۲۲ متری فیروزه‌ای «گرگان» در ۷۲ کیلومتری نیک‌شهر در دهستان مهبان، زیبا و دیدنی در دل کوه‌های آهوران واقع شده که به دلیل خاکی و صعب‌العبور بودن ناشناخته مانده است.
 
نخستین روستای منطقه گرگان سرخکلوت است و بقیه روستاهای این منطقه شامل نگور، تیتران دن، کتک دن، کاپاران دن، بندگاه دن، رودسران، گورگتان، زهیگ، گریگ، چیل بُن، جگان، آرچنیگ، سکین و کنر هستند که همه آنها در یک مسیر کوهستانی و کنار رودخانه‌ای واقع شده‌اند.

مسیر سربالایی و سراشیبی تند تردد را برای رسیدن به این نقطه بکر و ناشناخته سخت کرده است.

منطقه «گرگان» نیک‌شهر جذاب و گردشگر پسند

عیسی بلوچی، دهیار روستای گرگان در گفتگو با خبرنگار استال پرس بیان کرد: گرگان منطقه‌ای خوش‌آب‌وهوا در شهرستان نیک‌شهر است هم‌نامی این منطقه با گرگان شمال ایران به‌نوعی به سبب جذابیت و زیبایی آن است.
 

 
وی افزود: این منطقه در بلوچستان خشک و گرم برای بسیاری از مردم تازگی و جذابیت خاص خود را دارد برخی افراد باورشان نمی‌شود که چنین منطقه زیبایی وجود داشته باشد، چون هوای آن نسبت به سایر مناطق خنک‌تر است.

به گفته دهیار روستا؛ نام گرگان تداعی‌گر منطقه‌ای جذاب و دیدنی در دل کوه‌های هوران منطقه بلوچستان است، این منطقه نسبت به سایر مناطق گرم و خشک نیک‌شهر و سایر مناطق سیستان و بلوچستان ۱۰ تا ۱۵ درجه خنک‌تر و آب‌های آن از چشمه‌ها سرازیر می‌شود.

وی ادامه داد: از روستای اورنگ تا نخستین روستای گرگان یعنی سرخکلوت مسیر ۹ کیلومتر خاکی و مابقی تا آخرین نقطه ۱۴ کیلومتر با سربالایی و سراشیبی تند و تردد برای خودروهای سواری سخت و برای شاسی‌بلندها کمی آسان‌تر است، چنانچه این مسیر با طبیعت زیبا، رودخانه و باغات چشم‌نواز آسفالت شود یکی از بهترین نقاط طبیعت‌گردی و گردشگری سیستان و بلوچستان تبدیل می‌شود.
 
۲ روستا فاقد راه و چهار روستای گرگان نیک‌شهر فاقد برق هستند

بلوچی تصریح کرد: روستاهای زهیگ و گریگ که بالادست آبشار گرگان واقع شده‌اند بیش از ۲۰ سال در حسرت بازگشایی ۵۴۰ متر مسیر هستند که با یک بولدوزر در کمتر از ۲ هفته می‌توان با کار جهادی و انقلابی مسئولان وزارت راه و شهرسازی دل بیش از ۱۰۰ نفر جمعیت ۲ روستای محروم را شاد کرد، آبشار گرگان در بالادست روستای گورگتان و پایین‌دست روستاهای زهیگ و گریگ با طی مسیر حدود ۱۰ دقیقه‌ای از دل رودخانه واقع شده که می‌توان گفت یکی از بهترین مناطق ویژه برای تفریح و گردش است.
 

 
وی افزود: در این منطقه  ۲ روستا فاقد راه و چهار روستا فاقد برق هستند، در سال‌های متمادی تلاش‌های زیادی برای آسفالت این مسیر توسط مردم منطقه انجام شده و پیگیری‌های آنان در مرکز شهرستان، استان و حتی کشور نتیجه‌ای نداده است.

این مسئول اظهار کرد: با وجود برخورداری از چشمه‌های آب طبیعی و وجود آب فراوان و جاری بودن در دل رودخانه‌ها، هیچ‌یک از ۱۵ روستای گرگان شبکه آبرسانی و تلفن ندارند که می‌طلبد برای آبرسانی و نصب دکل تلفن همراه به این روستاها تدبیری اندیشیده شود.

وی ساخت سه زمین چمن مصنوعی در سرخکلوت، تیتران دن و گورگتان را خواستار شد و افزود: کانال آبیاری همه روستاهای گرگان تخریب و نیازمند بازسازی و بهسازی است.

بلوچی گفت: گرگان آب‌وهوای خنکی دارد و ده‌ها میوه نظیر مرکبات، انار، انجیر، انواع نخیلات به‌ویژه مضافتی در این منطقه رشد می‌کند و برخی از اهالی نیز با فروش آنان روزگار می‌گذرانند.

به گزارش عصرهامون منطقه گردشگری گرگان نیک‌شهر در کوه‌های بلند آن ادامه بلندترین ارتفاعات شهرستان یعنی کوه‌های آهوران است. طبیعت سرسبز، چشمه‌های جاری آب، دره‌های عمیق که دو طرف آن درختان سرسبز خرما، انجیر و انواع مرکبات و میوه‌های سردسیری نظیر سیب و هلم فراگرفته است از جاذبه‌های طبیعی این منطقه گردشگری است.

آب باغات از طریق کانال‌های تراشیده شده از حاشیه کوه‌های این منطقه گردشگری هدایت می‌شود، این  منطقه گردشگری یکی از مناطقی است که برف در فصل سرما می‌بارد و طبیعت آن بسیار زیبا و سرسبز است.

انتهای خبر/ خ
https://asrehamoon.ir/vdcftcdycw6dtya.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما