تاریخ انتشار :جمعه ۴ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۰۳:۰۰
ماه رمضان از دریچه آداب‌ورسوم مردم نیمروز؛

«رمضونیکه» آیینی دیرین با قدمت ۱۴۰۰ سال

مدیر تبلیغات اسلامی شهرستان نیمروز گفت: یکی از سنت‌های مردم سیستان در ماه مبارک رمضان، سنت روان‌خوانی است که در گویش محلی به آن «رمضونیکه» می‌گویند.
«رمضونیکه» آیینی دیرین با قدمت ۱۴۰۰ سال
حجت‌الاسلام محمدقاسمی در گفتگو با خبرنگار عصرهامون با اشاره به اینکه ماه رمضان بهترین ماه و طبق حدیثی از پیامبر اکرم (ص) ماه خداوند است، بیان کرد: این ماه آداب، اذکار و ادعیه خاص دارد، تمامی مسلمانان سراسر دنیا به مدت یک ماه مهمان خداوند می‌شوند و چنان که در روایات آمده بهترین ماه سال رمضان است و روزها و شب‌های آن از بهترین اوقات محسوب می‌شود.

وی افزود: در این ماه اتفاقاتی رخ‌داده که ولادت امام حسن مجتبی (ع)، به آسمان رفتن حضرت مسیح در شب ۲۱ ماه مبارک رمضان، ولایت‌عهدی امام رضا (ع)، وفات حضرت ابوطالب و وفات حضرت خدیجه (س)، بستن عقد اخوت میان مسلمانان به دستور پیامبر اکرم (ص) و ضربت خوردن و در نهایت شهادت امام علی (ع) از جمله آنها است.

مدیر تبلیغات اسلامی شهرستان نیمروز ادامه داد: امام صادق (ع) در حدیثی «فلسفه روزه‌داری را مساوی شدن دارا و فقیر عنوان کرده»، و در حدیثی دیگر از پیامبر اکرم (ص) عنوان شده است که «بنده خداوند اگر می‌دانست ماه رمضان چیست و چه برکاتی دارد دوست داشت تمام ماه سال ماه رمضان باشد»، ازاین‌حیث روزه‌داری در این ماه فضیلت زیادی بر جسم و روح دارد.

وی در ادامه به بیان برخی سنت‌ها و آداب‌ورسوم این ماه نزد مردم منطقه اشاره کرد و گفت: «رمضونیکه» یا «رمضو الله، الله رمضو» یکی از سنت‌های قدیمی در منطقه سیستان است که اجرای آن در شب‌های ۱۴ و ۱۵ رمضان، مصادف با ولادت امام حسن مجتبی (ع) با شور و حال بیشتری انجام می‌شود.

قاسمی یکی دیگر از آداب مردم منطقه را برپایی سفره‌های افطار ساده عنوان و اضافه کرد: این سنت در مساجد از اولین روز تا پایان ماه ادامه دارد و روزه‌داران بر سر سفره‌هایی که بعد از اقامه نماز مغرب در مساجد پهن می‌شود افطار کرده؛ این سنت حسنه علاوه بر ثواب معنوی که دارد پیام‌آور وحدت و همدلی مردم یک محله یا یک روستا است.

به گفته این مسئول؛ دعوت و میزبانی از عالم و امام‌جمعه در روستاها و منطقه سیستان یکی دیگر از آدابی است که در ماه رمضان انجام می‌شود تا جوانان و نوجوانان و سایر افراد از فضیلت‌های این ماه الهی به نحو احسنت بهره‌مند شوند.
 

لینک‌های مرتبط:

آیین و رسوم بلوچستان در ماه مبارک رمضان؛ از آیین کهن شب پادکنک تا حق پهلی سنتهای اصیل مکرانی

حال و هوای رمضان با آداب و رسوم کهن مردم سیستان وبلوچستان/ از رمضان‌خوانی تا نماز تراویح


 انتهای خبر/ خ
https://asrehamoon.ir/vdcd9j0fkyt0kf6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما

مهم ترین اولویت دستگاه اجرایی در استان از نگاه شما چه باید باشد؟
توجه به زیرساخت ها در استان
توزیع عادلانه ارزاق عمومی و کالاهای اساسی
مرتفع نمودن مشکلات فرهنگی و آسیب های اجتماعی
برخورد با مفاسد اقتصادی و ویژه خواری ها