تاریخ انتشار :شنبه ۵ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۰۱:۱۰
هنر ۷ هزار‌ ساله زنده بلوچستان؛

سفالی تاریخی بدون چرخ سفالگری

در روستای کلپورگان پس از گذشت هفت هزار سال همچنان سفال با دست و بدون استفاده از چرخ سفالگری ساخته می‌شود.
سفالی تاریخی بدون چرخ سفالگری
 به گزارش پایگاه خبری عصرهامون به نقل از شستون، سفالگری در روستای کلپورگان قدمتی هفت هزار‌ساله دارد و زنان روستا همچنان به شیوه‌های گذشته و پیش از تاریخ مشغول به ساخت سفال هستند.

استفاده‌نکردن از چرخ سفالگری و ساخت سفال با دست توسط بانوان بلوچ این روستا وجه تمایز سفال کلپورگان با سایر سفال‌هاست که همین امر موجب شده تا سالانه گردشگران داخلی و خارجی برای بازدید از موزه سفال کلپورگان دیدن کنند.

این روستا در سال ۹۶ به‌عنوان نخستین روستای صنایع‌دستی به ثبت جهانی رسید که مراسم گرامیداشت ثبت جهانی کلپورگان به‌عنوان دهکده جهانی سفال، با حضور غدا هیجاوی رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع‌دستی، بهمن نامور مطلق (معاون صنایع‌دستی)، جمعی از مسئولان استانی، تعدادی از داوران شورای جهانی و هنرمندان صنایع‌دستی و مردم خون‌گرم سراوان در محل روستای کلپورگان برگزار شد.
 

 
حمزه ندرت زهی، رئیس میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سراوان به خبرنگار ما گفت: سفالگری در این روستا قدمتی هفت هزارساله دارد که طی هفت هزار سال همچنان اصالت خود را حفظ کرده است.

وی افزود: یکی از ویژگی‌ها بارز این سفال با سفال‌های دیگر این است این سفال بدون استفاده از چرخ با ابزار ابتدایی توسط زنان و دختران بلوچ ساخته می‌شود.

این مقام مسئول ادامه داد: خاک این سفال از مشکوتک در ۱ کیلومتری روستا و برای تزیین روی سفال از سنگ منگنز در اصطلاح محلی تیتوک که از اطراف کوه بیرگ در مهرستان تهیه می‌شود، استفاده می‌گردد.
 

 
ندرت زهی خاطرنشان کرد: در این روستا ۱۳ شرکت‌تعاونی فعال صنایع‌دستی وجود دارد که  ۱۰۰ نفر به‌عنوان نیروی کار ساخت سفال مشغول هستند.

روستای کلپورگان در ۲۵کیلومتری شهرستان سراوان و در فاصله ۳۵۰ کیلومتری مرکز استان واقع شده است.

انتهای خبر/
 
https://asrehamoon.ir/vdca0an6649nm61.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما

مهم ترین اولویت دستگاه اجرایی در استان از نگاه شما چه باید باشد؟
توجه به زیرساخت ها در استان
توزیع عادلانه ارزاق عمومی و کالاهای اساسی
مرتفع نمودن مشکلات فرهنگی و آسیب های اجتماعی
برخورد با مفاسد اقتصادی و ویژه خواری ها