تاریخ انتشار :يکشنبه ۶ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۵۰
باید‌ها و نباید‌ها؛

در ماه رمضان چه بخوریم؟

تغذیه در ماه مبارک رمضان اصول خاصی دارد و فرصت خوبی برای تغییر در سبک زندگی و ایجاد عادت‌های سالم است.
در ماه رمضان چه بخوریم؟
به گزارش پایگاه خبری عصرهامون به نقل از زاهدنیوز، روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان منافع معنوی، فیزیکی، روحی و اجتماعی به همراه دارد، ضمن اینکه باید رعایت نکات پزشکی و نحوه تغذیه نیز مورد توجه قرار گیرد.

بنابراین نیاز به مصرف غذای زیاد هنگام افطار و سحر نیست، بلکه آنچه مهم نحوه رژیم غذایی در این ماه است.

در ماه مبارک رمضان نیز مانند همیشه پیروی از برنامه غذایی متنوع و متعادل یعنی تأمین انواع مختلفی از مواد غذایی به تناسب با یکدیگر برای حفظ سلامتی بدن توصیه می‌شود.

انتخاب انواع غذا‌ها که از هر ۶ گروه اصلی مواد غذایی (نان و غلات، سبزی‌ها، میوه‌ها، گوشت‌ها، شیر و لبنیات و چربی‌ها) باشد.

تغذیه صحیح در ماه رمضان بسیار اهمیت دارد و باید مواد غذایی نظیر گوشت، مرغ، ماهی، لبنیات و سبزی‌ها، قسمت اعظم رژیم غذایی شخص را در برگیرد.

مصرف تمام مواد غذایی باید روی اصول و برنامه باشد، مثلاً اگر می‌گوییم لبنیات خوب است، باید در نظر داشته باشیم که مصرف بالای لبنیات بدون مصرف آب به میزان کافی، ایجاد سنگ‌های مجاری ادراری را بسیار افزایش می‌دهد.

مصرف مواد پروتئینی (گوشت، مرغ، لبنیات و ماهی) به تنهایی کافی نیست، بلکه در کنار آن‌ها باید از سبزیجات، سالاد، آب و حبوبات استفاده کرد تا از یبوست جلوگیری شود و باید در نظر داشت که مصرف زیاد غذا‌های پروتئینی باعث تشنگی می‌شود.

بدن مکانیسم‌های تنظیم‌کننده‌ای دارد که در طی روزه داری فعال می‌شوند و سوخته شدن مؤثر چربی بدن در این ماه رخ می‌دهد.

یک رژیم غذایی متعادل برای حفظ سلامت و فعالیت فرد در طی ماه رمضان کافی است، اختلالات به وجود آمده در این ماه ناشی از مصرف زیاده از حد غذا، مصرف نامتعادل غذا و خواب کم است.

وعده سحری و دو وعده افطار و شام وعده‌های اصلی است

منیر افتخاری نیا، رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بیان کرد: در ماه مبارک رمضان نیز مانند همیشه پیروی از برنامه غذایی متنوع و متعادل یعنی تأمین انواع مختلفی از مواد غذایی به تناسب با یکدیگر و مقادیر کافی از مواد مورد نیاز برای حفظ سلامت بدن و رعایت میانه‌روی با محدود نمودن غذا‌های دارای چربی، کلسترول، قند و نمک زیاد توصیه می‌شود.

وی افزود: وعده سحری و دو وعده افطار و شام وعده‌های اصلی است، به ویژه افرادی که در طول روز فعالیت بیشتری دارند، نوع غذا‌هایی که در وعده سحری خورده می‌شود با تأمین انرژی و مواد مغذی مورد نیاز بدن نقش مهمی در حفظ کارایی و جلوگیری از کم آبی بدن، ضعف و خستگی دارد.

افتخاری نیا ادامه داد: در وعده سحر باید از غذا‌های کم حجم و غنی از مواد مغذی که کم نمک، کم چرب و کم شیرین هستند استفاده شود.

رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تشریح کرد: روزه‌داران در وعده افطار ضمن پرهیز از پرخوری، از غذا‌های سبک و در عین حال پر انرژی استفاده شود، سعی شود غذا به آرامی جویده شود و در هنگام افطار بدن نیاز به یک منبع انرژی به شکل گلوکز دارد که کاهش قند خون در ساعات روزه داری را جبران کند.

وی گفت: مصرف بامیه و زولبیا که دارای مقادیر زیادی قند و چربی، اسید‌های چرب اشباع و ترانس است، بسیار محدود شود و به طور کلی زیاده روی در مصرف مواد قندی و شیرین از جمله حلوا، شله زرد خیلی شیرین در وعده افطار علاوه بر اینکه منجر به اضافه دریافت انرژی و چاقی می‌شود، موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود.

انتهای خبر/ https://asrehamoon.ir/vdcjvoeviuqei8z.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما

مهم ترین اولویت دستگاه اجرایی در استان از نگاه شما چه باید باشد؟
توجه به زیرساخت ها در استان
توزیع عادلانه ارزاق عمومی و کالاهای اساسی
مرتفع نمودن مشکلات فرهنگی و آسیب های اجتماعی
برخورد با مفاسد اقتصادی و ویژه خواری ها