تاریخ انتشار :يکشنبه ۶ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۵۲
مهمانپرست در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

کار با کشور‌های شرق به معنای عدم انگیزه برای کار با غرب نیست

سفیر پیشین ایران در لهستان و تایلند درباره نگاه به شرق در سیاست خارجی توضیحاتی را بیان کرد.
کار با کشور‌های شرق به معنای عدم انگیزه برای کار با غرب نیست
به گزارش پایگاه خبری عصرهامون به نقل ازباشگاه خبرنگاران؛ رامین مهمانپرست سخنگوی پیشین وزارت خارجه درباره اقدامات دولت سیزدهم در سیاست خارجی بیان کرد:دولت سیزدهم از همان ابتدای شروع به کار خود اعلام کرده بود که اولویتش در سیاست خارجی کار با همسایگان است و برای ایجاد توازن در روابط خارجی اهمیت به جایگاه کشور‌هایی که در شرق قرار دارند به خصوص کشور چین و روسیه  را شاهد بودیم.
وی ادامه داد: البته تاکید مسئولان سیاست خارجی ما همواره بر این نکته بوده است که کار با کشور‌های شرق به معنای عدم انگیزه و اراده برای کار با غرب نیست. هرجایی که منافع ملی ما حکم کند و روابط خارجی ما بتواند به تامین این مافع کمک کند مسئولان ما آماده توسعه این روابط را دارند، اما در جهت تامین منافع ملی کشور‌هایی که در غرب هستند باید سیاست‌های خود را تعدیل کنند و کمتر اسیر رفتار مردان سیاست خارجی آمریکا باشند و هویت مستقلی از خود نشان دهند و در تنظیم رفتار سیاست خارجی منافع خود و ایران را در نظر بگیرند.
مهمانپرست گفت: تا زمانی که غرب در تلاش برای دخالت در امور داخلی ما باشد و یا به منافع ملی ما لطمه بزنند خود به خود از توسعه روابط و بهره مندی از روابط با کشور ما خود را محروم خواهند کرد.
سفیر پیشین کشورمان در لهستان بیان کرد: دولت سیزدهم از ابتدای کار بیشترین توسعه روابط را با کشور‌های آسیای مرکزی در دستور کار خود قرار داد. ضمن اینکه با کشور‌های روسیه و چین نیز روابط بلند مدت ۲۰ و یا ۲۵ ساله را دنبال می‌کرد، اما در ابتدای کار شاهد رفت و آمد مقامات بلند پایه کشور‌های آسیای مرکزی به ایران بودیم و این نوید یک روابط گسترده‌تر را می‌داد.
وی تاکید کرد: البته در طول همین مدت بحث‌هایی که در زمینه مقدمه توسعه روابط ما با کشور‌های عربی خلیج فارس شروع شده بود و شاید حدود دو سال بحث‌هایی بین مقامات کشور ما و به ویژه کشور عربستان در عراق دنبال می‌شد و به واسطه کشور‌های دیگری نظیر عمان و عراق مقدمه رسیدن به تفاهم در حال انجام بود که خوشبختانه در اسفند شاهد به نتیجه رسیدن این تلاش‌ها بودیم.
سفیر پیشین ایران در تایلند تاکید کرد: توافقی که بین مسئولان ما و عربستان ایجاد شد نوید فضای جدیدتری از همکاری را در منظیقه به همگان داد و مشاهده شد که به دنبال عربستان سایر کشور‌هایی نظیر کویت، امارات، بحرین و حتی مصر و اردن هم در صف گشایش روابط و تبادل سفیر قرار گرفتند.همکاری‌های امنیتی منطقه‌ای، همکاری‌های اقتصادی می‌تواند نوید بخش منطقه‌ای پویا  و درحال توسعه را بدهد.
وی یادآور شد: درکنار تنظیم روابط با همسایگان تلاش خود را انجام دادیم تا سو تفاهمات خود را با آژانس بین المللی انرژی اتمی رفع کنیم و مذاکراتی که در آخرین ماه‌های سال گذشته انجام شد فضای جدیدی را برای کشورمان ترسیم کرد و این نشان می‌دهد که آمادگی برای رفع مسائل فنی و سو تفاهماتی که در آژانس وجودد داشت به مراتب زیاد شده و می‌تواند زمینه ساز احیای برجام و رفع محدودیت‌ها باشد.
وی گفت: رفتار مقامات آمریکایی البته بسیار تعجب برانگیز است؛ زیرا از سویی بحث احیای برجام را در دستور کار داشتند اما به نظر می‌آید با توجه به ناآرامی‌هایی که اتفاق افتاد و به وسیله عوامل کشورهای غربی و منافقان تحریک می‌شد آنها را دچار یک توهمی کرده بود مبنی بر اینکه شاید از طریق ایجاد هرج و مرج در داخل کشورمان بتوانند امتیازات زیادی را از ایران دریافت کنند و یا مارا مجبور به تسلیم در برابر خواسته‌های خود کنند.
مهمانپرست بیان کرد: ظاهرا هنوز باور نمی‌کنند علیرغم هزینه‌هایی که انجام شد و مقامات کشورهایی نظیر آلمان، کانادا و فرانسه به صراحت علیه منافع ملی ما موضع گرفتند و به دنبال ایجاد آشوب بودند اما نتوانستند به اهداف خود برسند.
وی درپایان گفت: به همین دلیل همچنان شاهد برخی از موضع گیری های منفی از سوی آمریکایی‌ها هستیم اما اگر آنها هم به فکر منافع خود باشند متوجه می‌شوند که ایران و کشورهای منطقه به دنبال یک صلح پایدار هستند و برای موضوع فعالیت‌های هسته‌ای صلح آمیز هم کشور ما آمادگی این را دارد تا ضمن رفع آن ابهامات به شرط رفع کلیه تحریم‌ها در مسیر توافق بین همه کشورهای عضو برجام قدم برداریم که این امر به اراده کشورهای غربی نظیر آمریکا بستگی دارد تا حسن نیت خود را ثابت کنند.

انتهای خبر/ https://asrehamoon.ir/vdcgx79qqak9nx4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما