تاریخ انتشار :دوشنبه ۷ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۰۰:۰۶
وزارت نیرو یکی از دستگاه‌های پیش‌گام در اتصال به پنجره خدمات دولت هوشمند بود که ارائه کامل خدمات به‌صورت الکترونیک را تا خرداد عملی می‌کند.
وزارت نیرو در اتصال به پنجره دولت هوشمند چگونه عمل کرده است؟
به گزارش پایگاه خبری عصرهامون به نقل ازباشگاه خبرنگاران؛ در لایحه بودجه ۱۴۰۲، در بند «ج» از تبصره ۷ با عنوان صنعت، معدن و ارتباطات اعلام شده به منظور ارتقای بهره وری و کاهش هزینه‌های دولت و افزایش رضایت مندی مردم، تمام دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده ۲۹ قانون برنامه پنج ساله ششم، نهاد‌های عمومی غیردولتی و سایر دستگاه‌های دارای ردیف در قوانین بودجه سنواتی، مکلف هستند ضمن ارائه کلیه خدمات خود از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند تا آبان ماه سال ۱۴۰۲، با بهینه سازی فرآیندها، حداقل بیست درصد خدمات منتخب خود را تا پایان دی ماه ۱۴۰۲ به صورت هوشمند به گونه‌ای ارائه نمایند که تمام مراحل درخواست تا دریافت خدمت به صورت آنی، بدون دخالت عامل انسانی و بدون اخذ هرگونه مدرک از متقاضی خدمت انجام شود.
راه اندازی پنجره ملی خدمات دولت هوشمند دستاوردی بود که پس از سال‌ها انتظار به پیشنهاد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای تحقق دولت یکپارچه هوشمند در لایحه بودجه ۱۴۰۱، قرار گرفت و تبدیل به قانون شد. پنجره خدمات سامانه‌ای است که به منظور دسترسی راحت و سریع‌تر عموم مردم به خدمات دستگاه‌ها و وزارت‌خانه‌ها ایجاد شده است. در قانون بودجه ۱۴۰۱ دستگاه‌ها به سه فعالیت مکلف شدند که دو مورد از آن‌ها باید تا شهریور سال گذشته انجام می‌شود. در مرحله اول پنجره واحد خدمات هوشمند خود را راه اندازی کنند تا مردم از مراجعه به سامانه‌های متعدد خودداری کنند. در گام دوم حداقل یک سوم از خدمات پرکاربرد خود را به صورت هوشمند از طریق پنجره واحد خود ارائه دهند و در گام سوم پنجره خدمات خود را به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل کنند.
my.gov.ir آدرس پنجره ملی خدمات دولت هوشمند است که کاربران می‌توانند با مراجعه به آن نسبت به ثبت نام و احراز هویت اقدام کنند. پس از اولین ورود، برای دفعات بعدی یک رمز یکبار مصرف کافی است تا به این سامانه دسترسی داشته باشید. با ورود به بخش سامانه‌های ملی و استانی می‌توانید دستگاه‌ها و وزارت‌خانه‌های مختلف را مشاهده کنید و سپس وزارت‌خانه مربوطه را انتخاب کنید. این سامانه مدتی است که با ظاهری جدید به کاربران ارائه خدمت می‌کند و برای سهولت دسترسی افراد، سازمان‌ها در بخش جداگانه‌ای از وزارتخانه‌ها قرار دارند.

۱۱ میلیون کاربر از پنجره دولت هوشمند استفاده می‌کنند

آقای جواد موحد، معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات در اسفند ماه سال ۱۴۰۱ با اشاره به اینکه ویروس کرونا یکی از محرکا‌ها در پیشروی به سمت خدمات الکترونیکی بود اعلام کرد: ویژگی کلیدی پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، ارائه خدمات با یک بار احراز هویت و ورود یکپارچه به سامانه‌های دستگاه‌ها اجرایی و نهاد‌های عمومی است و در حال حاضر ۹۵ درصد دستگاه‌ها به این پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل هستند و ۱۱ میلیون کاربر نیز از شهریور ماه تاکنون از خدمات این پنجره استفاده می‌کنند.
به گفته وزیر ارتباطات هم در حدود ۳ هزار خدمت در حال حاضر از طریق پنجره خدمات به مردم ارائه می‌شود. وزارت نیرو یکی از دستگاه‌های پیشگام در این اتصال به این پنجره بود و پیش از اتمام موعد قانونی به تکلیف خود عمل کرد.
آزرم دهستانی مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و آمار وزارت نیرو در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: با توجه به تکلیف قانونی اتصال ۵۰ درصد خدمات دستگاه‌های دولتی به پنجره ملی خدمات هوشمند دولت تا پایان اسفندماه سال ۱۴۰۱، وزارت نیرو با اتصال ۱۰۰ درصدی خدمات حوزه ستادی، شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی و سازمان انرژی‌های تجدید پذیر (ساتبا)، و ۸۸ درصد خدمات شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، ۵۴ درصد خدمات شرکت مدیریت منابع آب ایران و ۵۹ درصد خدمات شرکت توانیر به پنجره خدمات هوشمند وزارت نیرو و به پنجره ملی خدمات هوشمند دولت به این تکلیف قانونی عمل کرده است.

اتصال وزارت نیرو به پنجره خدمات، خرداد تکمیل می شود

این مقام مسئول ادامه داد: شرکت‌های مدیریت منابع آب ایران و توانیر بدلیل اصلاح و بازبینی خدمات خود و شرکت‌های تابعه، عملکرد پایین تری نسبت به سایر شرکت‌های مادرتخصصی وزارت نیرو دارند که بعد از تغییر و اصلاح خدمات، این شرکت‌ها نیز کلیه خدمات را به پنجره مذکور متصل خواهند کرد.
دهستانی اعلام کرد: طبق برنامه ریزی به عمل آمده تا پایان خردادماه کلیه خدمات الکترونیک وزارت نیرو و شرکت‌های مادرتخصصی، از طریق پنجره مذکور ارائه خواهد شد.
در سال ۱۴۰۰ پنجره واحد خدمات هوشمند وزارت نیرو راه اندازی شد و پس از آن در مرداد سال ۱۴۰۱ اتصال این درگاه به پنجره واحد خدمات دولت هوشمند محقق شد. در مرحله اول اجرای تکلیف قانونی در ارائه حداقل یک سوم خدمات دستگاه‌های اجرایی با ارائه ۹۱ زیرخدمت از ۲۲۴ زیرخدمت مجموعه وزارت نیرو در شهریور ماه به ثمر رسید و و در آبان ماه ۱۴۰۱ ارائه ۲ خدمت حوزه ستادی توانیر و ۳ خدمت مدیریت شبکه برق ایران در پنجره واحد هوشمند وزارت نیرو انجام شد.
تاکنون اتصال ۱۰ زیرخدمت از ۱۰ خدمت حوزه ستادی وزارت نیرو، ۲۲ زیرخدمت از ۲۵ زیرخدمت شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، ۶ زیرخدمت از ۱۱ زیرخدمت شرکت مدیریت منابع آب ایران، ۵۴ زیرخدمت از مجموع ۹۱ زیرخدمت توانیر شامل حوزه ستادی، شرکت مدیریت شبکه برق ایران، شرکت‌های توزیع برق، شرکت‌های برق منطقه‌ای تک خدمت شرکت‌های برق حرارتی و ساتبا به پنجره واحد وزارت نیرو انجام گرفته است.

انتهای خبر/ https://asrehamoon.ir/vdccp4qs02bqpi8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما