تاریخ انتشار :چهارشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۳۷
برخی از گروه‌های سنی که مکلف به روزه‌داری هستند با رعایت اصولی و مشورت با پزشک اقدام به روزه‌داری کنند.
گروه‌ها و افراد خاص برای روزه‌داری چه نکاتی را باید رعایت کنند؟
به گزارش پایگاه خبری عصرهامون، ماه رمضان در بین ماه‌های سال، فرصتی برای انسان است که  در آن بتواند روح را به سمت عروج و اعتلا سوق دهد.

در این ماه برای استفاده بهتر و بیشتر از فرصت‌ها و برکات معنوی این ماه نیاز است تا یک برخی از نکات تغذیه‌ای برای روزه‌داری سالم و بانشاط رعایت شود.

برای اینکه در حین روزه‌داری سلامتی‌مان را حفظ کنیم و به بهبود بیماری‌ها و مقاومت بدنمان به‌وسیله روزه کمک کنیم باید از این اصول پیروی کنیم. توجه‌کردن به‌سلامت جسم در ماه مبارک رمضان همواره به‌اندازه سلامت روح از اهمیت بالایی برخوردار است.
 
نتایج بررسی‌ها نشان دادند سبک زندگی افراد در ماه رمضان در برخی سبب کاهش، افزایش و یا تثبیت وزن می‌شود. در حقیقت نقش هر فرد در مثبت یا منفی بودن تعادل انرژی اهمیت زیادی دارد.
 
در این رابطه گفتگویی با رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان انجام شده است.

منیر افتخاری نیا در این گفتگو بیان کرد: نوجوانانی که به سن تکلیف رسیده و توان جسمی کامل دارند و به‌عبارت‌دیگر وزن و قد متناسب با سن خود را دارند، بر اساس تکلیف دینی باید با رعایت نکاتی روزه کامل بگیرند.

وی افزود: از مصرف زیاد مواد قندی و شیرین در وعده سحری اجتناب نمایند چون مصرف این مواد سبب افت قند خون گردیده و توانایی یادگیری آنها را در طول روز کاهش می‌دهد و باتوجه‌به اینکه نوجوانان علاقه خاصی به خوردن انواع هله‌هوله‌ها و مواد غذایی کم‌ارزش دارند در ایام روزه‌داری نباید مصرف کنند.
 
رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه داد: نوجوانانی که سال نخست روزه‌داری را آغاز می‌کنند به علت گذراندن دوران رشد به توجهات بیشتری نیاز دارند، رعایت تنوع و تعادل در استفاده از تمامی گروه‌های غذایی بسیار مهم و ضروری است، منابع خوب پروتئینی انواع گوشت، ماهی، تخم‌مرغ و حبوبات باید در برنامه غذایی آنها گنجانده شود.
 
افتخاری نیا تصریح کرد: دریافت کافی گروه شیر و لبنیات در این افراد و استفاده از منابع غذایی آهن و روی، ویتامین A و ویتامین B12 از جمله انواع گوشت، حبوبات، تخم مرغ، شیر و لبنیات، انواع خشکبار و مغزها که در رشد و خونسازی نقش دارند، در ایام روزه داری به مقدار کافی مصرف شود.

روزه‌داری برای مادران باردار در سه‌ماهه اول بارداری توصیه نمی‌شود

وی در خصوص مادران باردار و شیرده نیز بیان کرد: در سه‌ماهه اول بارداری به‌ویژه 8 هفته نخست بارداری که سلول‌های مغزی جنین در حال شکل‌گیری است، روزه‌داری به‌خصوص در ایامی که ساعات آن طولانی است و به حدود 16 ساعت می‌رسد، ممکن است صدمات جبران‌ناپذیری به رشد جنین  وارد کند.
 
این کارشناس تغذیه خاطرنشان کرد: در سه ماه سوم بارداری نیز بخش عمده انرژی جنین از قند خون (گلوکز خون مادر) تأمین می‌شود و روزه‌داری با ایجاد ترکیبات کتونی حاصل از سوخت چربی‌های بدن برای تأمین انرژی می‌تواند به سیستم عصبی جنین لطمه بزند، بنابراین در سه ماه اول و سوم بارداری روزه‌گرفتن توصیه نمی‌شود.
 
وی ادامه داد: در سه ماه دوم بارداری با نظر پزشک و متخصص تغذیه اگر مادر کم‌وزن نباشد، جنین او باتوجه‌به سن جنینی رشد خوبی داشته باشد، فشارخون طبیعی داشته باشد، کالری و مواد غذایی کافی دریافت نماید و بیماری خاصی نداشته باشد قادر به روزه‌گرفتن است.
 
افتخاری نیا همچنین اظهار کرد: در مادران شیرده نیز ازآنجاکه در ۶ماهه اول شیردهی تنها منبع غذایی نوزاد، شیر مادر است و دیده شده که روزه‌داری سبب اختلال در شیردهی و به دنبال آن اختلال در وزن‌گیری کودک می‌گردد، بهتر است در این ایام از روزه‌داری خودداری  و در ۶ماهه دوم شیردهی و با شروع تغذیه کمکی و به‌شرط اینکه مادر شیرده از برنامه غذایی صحیح پیروی کند و منحنی رشد کودک طبیعی باشد، گرفتن روزه منعی ندارد.
 
وی تأکید کرد: در این دوره رژیم غذایی مادر باید غنی از پروتئین و ریزمغذی‌ها از جمله آهن، کلسیم و انواع ویتامین‌ها باشد.

توصیه‌های روزه‌داری برای سالمندان

این کارشناس تغذیه در خصوص رزوه داری برای سالمندان نیز گفت: قدرت سیستم ایمنی و مقاومت در برابر بیماری‌ها با افزایش سن و سالمندی کاهش می‌یابد؛ بنابراین سالمندان اگر روزه می‌گیرند باید بیش‌ازپیش مراقبت سلامت خود باشند، کم‌آبی و کاهش قند خون ممکن است موجب سرگیجه، از حال رفتن و سقوط شود که برای سالمندان خطرآفرین است، بنابراین باید به توصیه‌های مربوط به پیشگیری از افت قند خون و کاهش مایعات بدن بیشتر توجه شود.

وی افزود: سالمندان عموماً از مشکلات دهان و دندان رنج می‌برند لذا مصرف میوه رنده شده، لبنیات خصوصاً شیر کم‌چرب، استفاده از انواع سوپ‌ها و آش‌ها در افطار و سحر و نوشیدن آب و چای کم‌رنگ در فاصله افطار تا سحر برای آنان مفید و مورد تأکید است و می‌تواند تعادل آب و مواد معدنی را نیز برقرار کند.

وی گفت: سالمندان دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند فشارخون بالا، بیماری قلبی - عروقی، سرطان‌ها و دیابت بیش از دیگران در معرض ابتلای به بیماری‌های واگیر هستند، بنابراین توصیه می‌شود حتماً به پزشک مراجعه کرده و به توصیه‌های آن عمل کنند.
 
انتهای خبر/ س
  https://asrehamoon.ir/vdcfmcdycw6dtma.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما