> ۶۷ وابستگی به درآمد‌های نفتی در بودجه ۱۴۰۲ وجود دارد | عصر هامون
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۳۲
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه ۶۷ وابستگی به درآمد‌های نفتی در بودجه ۱۴۰۲ وجود دارد، گفت: در این سال‌ها تلاش زیادی برای کاهش وابستگی بودجه به نفت انجام دادیم.
۶۷ وابستگی به درآمد‌های نفتی در بودجه ۱۴۰۲ وجود دارد
به گزارش پایگاه خبری عصرهامون به نقل ازباشگاه خبرنگاران؛ حسین حسین زاده عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره اهمیت اجرایی سازی سیاست تولید بار اول و استفاده از تولیدات و تجهیزات صنعتی شرکت‌های دانش بنیان گفت: ما یک مسئله خنثی سازی تحریم و یک مسئله رفع تحریم در کشور داریم.
وی ادامه داد: راهی که ما هم اکنون در راستای خنثی سازی تحریم پیش می‌رویم راه مناسبی نیست، زیرا وابستگی ما به صنعت تولیدی کشور‌های خارجی بیش از اندازه است.
این نماینده مجلس یازدهم ضمن انتقاد از وابستگی صد و چند ساله ما به درآمد‌های نفتی بیان کرد: همچنان ۶۷ وابستگی بودجه ۱۴۰۲ ما به درآمد‌های نفتی است در این سال‌ها ما تلاش خیلی زیادی کردیم که این وابستگی را کاهش بدهیم تا حدودی هم موفق بوده‌ایم، اما هنوز باید اقدامات زیادی انجام دهیم.
حسین زاده درباره میزان تاثیر سیاست تولید بار اول در خودکفایی در حوزه تجهیزات راهبردی صنعتی گفت: من به عنوان عضو فراکسیون دانش بنیان و فراکسیون هوش مصنوعی مجلس و مسئولیت‌های سابقی که در حوزه دانش بنیان داشته‌ام همواره شاهد مقاومت استفاده از محصولات این شرکت‌ها در ارگان‌های مختلف کشور بوده‌ام.
وی افزود: آن چیزی که در حوزه انرژی و هم در حوزه صنایع در کشور دچار ضعف هستیم، عدم استفاده از ظرفیت نخبگان و محصولات شرکت‌های دانش بنیان و هوش مصنوعی است.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه توضیح داد: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و شعار سال ۱۴۰۱ یعنی سال تولید دانش بنیان، در راستای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و محصولات تولیدی آن‌ها گام‌هایی برداشته شده است، اما با توجه به وضعیت تحریمی که در کشور ما وجود دارد شرکت‌های دانش‌بنیان خوبی با طرح‌های بسیار با کیفیتی در راستای تامین نیاز داخل وارد شده‌اند، اما بعضاً این تولیدات مورد استقبال قرار نمی‌گیرند.
وی اظهار کرد: بیشتر مشکلات موجود در کشور به بحث بودجه و ممنوعیت‌های قانونی موجود در ادارات دولتی برای استفاده از تولیدات این شرکت‌ها است به همین دلیل می‌طلبد که ما با ترک تشریفات قانونی بر اساس قانون دانش بنیان در این حوزه وارد شویم و به طور جدی در حوزه استفاده از محصولات این شرکت‌ها ورود کنیم.
حسین زاده افزود: نظارت بر اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان و سیاست تولید بار اول باید بیشتر شود، زیرا هم اکنون مهمترین نیاز جامعه استفاده از توانمندی و محصولات این شرکت‌ها است.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه درباره دلیل عدم اجرای سیاست تولید بار اول توسط مسئولان ارگان‌های دولتی و ادامه مسیر تامین تجهیزات از راه واردات گفت: دلیل این مسئله این است که مدیران ما در دستگاه‌های خودشان مدیریت بهینه‌ای ندارند، به عنوان مثال در یکی از همین ارگان‌های دولتی یک شرکت دانش‌بنیان طرحی را ارائه کرده بود که به جای ۲۰ میلیون یورو می‌توانست کالای مورد نظر آن دستگاه را با ۵ میلیون یورو تامین کند، اما به دلیل اینکه مدیر آن دستگاه یک سال دیگر بازنشسته می‌شد با این طرح موافقت نکرد تا سعی و خطای این پروژه در رزومه آن مدیر ثبت نشود.
وی اضافه کرد: ما از این دست مسائل در حوزه مدیریتی زیاد داریم و با توجه به این وضعیت، فراهم کردن ارتباط بین صنایع و شرکت‌های دانش‌بنیان و اجرایی کردن سیاست تولید بار اول خیلی سخت است.
حسین زاده در ادامه اظهار کرد: جز ضعف مدیریت هیچ چیز دیگر دلیل حرکت کُند اجرایی سازی سیاست تولید اول و عدم استفاده از محصولات شرکت‌های دانش بنیان مسئله دیگری وجود ندارد.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه بیان کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این بین می‌تواند نقش یک نهاد رگلاتور را ایفا کند و نیاز‌های صنایع و ارگان‌های دولتی را استخراج و توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان را نیز احصا و بین این دو ارتباط برقرار کند.
وی افزود: با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان ما می‌توانیم اثرگذاری استفاده از تولیدات این شرکت‌ها را در صنایع کشور در سال‌های آینده ببینیم.

انتهای خبر/ https://asrehamoon.ir/vdceev8zpjh8nxi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما

مهم ترین اولویت دستگاه اجرایی در استان از نگاه شما چه باید باشد؟
توجه به زیرساخت ها در استان
توزیع عادلانه ارزاق عمومی و کالاهای اساسی
مرتفع نمودن مشکلات فرهنگی و آسیب های اجتماعی
برخورد با مفاسد اقتصادی و ویژه خواری ها