تاریخ انتشار :چهارشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۳۲
معاون پارلمانی دولت در گفتگوی مشروح با باشگاه خبرنگاران جوان پاسخ می‌دهد؛

راهکار دولت و مجلس برای تحقق شعار سال چیست؟

حسینی گفت: قرار شد در دولت کارگروهی تشکیل شود تا هر مصوبه و آئین‌نامه‌ای که صادر می‌شود، تبعات تورمی در کشور نداشته و فشار بر دوش مردم تحمیل نشود.
راهکار دولت و مجلس برای تحقق شعار سال چیست؟
به گزارش پایگاه خبری عصرهامون به نقل ازباشگاه خبرنگاران؛ سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور  و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به ملزومات تحقق شعار سال، بیان کرد:طبق سنت حسنه‌ی سنوات گذشته، رهبر حکیم انقلاب، راهبرد و شعار "مهار تورم و رشد تولید" را برای سال ۱۴۰۲ انتخاب کردند. مقام معظم رهبری با اشراف و احاطه‌ای که به رخداد‌های آشکار و پنهان کشور، تحولات منطقه و جهان دارند و به خوبی با ضعفها، آسیب‌ها و درد‌ها آشنا و بر نقاط قوت، ظرفیت‌ها و راه‌های درمان واقف هستند، نام گذاری‌ها را بسیار سنجیده انجام می‌دهند، مانند یک طبیب حاذق که درد را به درستی تشخیص می‌دهد و بهترین نسخه‌ی درمان را تجویز می‌کند.
برای اجرایی شدن شعار سال دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی باید تمام توان خود را بکار گیرند
وی افزود: رهبری در عین‌حال که به برخی دستاورد‌های مهم دولت در سال گذشته اشاره کردند مهمترین نقطه ضعف را اقتصاد و مشکلات معیشتی مردم دانستند، موضوعی که بیش از یک دهه نام گذاری‌ها بدان معطوف سده است. برای اجرایی شدن شعار سال دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی باید تمام توان خود را بکار گیرند تا تورم کاهش و رشد تولید تحقق یابد، دو مسئله‌ای که قابل سنجش و اندازه گیری است و در انجام این مهم ارکان نظام یعنی سه قوه و نهاد‌های انقلاب باید دست به دست هم دهند تا در طول سال شاهد اقدامات اساسی و نتایج مثبت باشیم، هرچند که این راهبرد مختص یک سال نیست بلکه این عناوین و نام گذاری‌ها منظومه‌ای مرتبط بهم را تشکیل می‌دهند که همواره باید مد نظر مسئولان و مردم باشند.
یکی از دلایل اصلی مشکلات معیشتی امروز مردم، کم توجهی به تحقق شعارهای ابتدای سال بوده است
حسینی افزود: بدون شک یکی از دلایل اصلی مشکلات معیشتی امروز مردم، کم توجهی به تحقق این شعار‌ها بوده است و اینک دولت مردمی و ولایی آقای رئیسی مصمم است که به این وضع پایان دهد، به کار‌های صوری و کلیشه‌ای بسنده نکند بلکه با تکیه بر انگیزه (خواستن)، اندیشه (دانستن) و باور (توانستن) به توفیقات قابل توجهی نائل شود.
معاون رئیس جمهور در امور مجلس با اشاره به اقدامات دولت گفت: شایان ذکر است که دولت انقلابی، عدالت محور و تحول‌گرای سیزدهم از آغاز در عین حال که به مباحث فرهنگی، اجتماعی و سیاسی عنایت داشته، تمرکز و اولویت خاصی را برای مسائل اقتصادی قائل بوده است، زیرا شرایط کشور، تحریم‌ها، جنگ اقتصادی و مشکلات معیشتی، چنین اقتضا کرده و می‌کند.
تورم و گرانی کالا‌ها فعالیت‌های سازنده دولت را تحت‌الشعاع قرار داد 
عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به اقدامات دولت تاکید کرد: سال گذشته علیرغم اقدامات چشمگیر دولت و به بهره برداری رسیدن پروژه‌های بزرگی، چون آب رسانی به خوزستان، همدان و شهرکرد، بهره‌برداری از پالایشگاه پارس جنوبی و آبادان، راه آهن زاهدان به خاش، کلان بیمارستان حضرت مهدی، انتقال آب از تونل ۳۶ کیلومتری به دریاچه ارومیه؛ به‌خاطر تورم و گرانی کالا‌ها غالب این فعالیت‌های سازنده تحت‌الشعاع قرار گرفت. البته تورم نسبت به زمانی که دولت کار را تحویل گرفت کاهش یافت، اما، چون مردم با سختی‌های معیشتی دست و پنجه نرم می‌کردند و در دهه گذشته رشد اقتصادی نداشتیم از این‌جهت کلیدواژه اصلی و راهکار برون رفت از وضع فعلی افزایش تولید و مهار تورم است که نتایج آن برای عموم مردم به ویژه طبقات ضعیف جامعه ملموس و عینی است.
وی گفت: دولت خود را موظف می‌داند در بخش‌های مختلف عمرانی، کشاورزی، صنعت، انرژی، نیرو و دیگر حوزه‌ها اقداماتی اساسی انجام دهد، در اولین جلسه دولت که روز یکشنبه برگزار شد بر وظایف و برنامه خاص هر وزارت‌خانه تأکید شد؛ روز دوشنبه هم در همایش بزرگ مدیران سراسر کشور که به صورت حضوری و مجازی برگزار شد، اقای رئیسی محور‌های اصلی تکالیف مدیران دولتی را تبیین کرد و بر مهار تورم بدون رکود اقتصادی تاکید نمود.
رشد تولید مازاد بر نیاز داخلی، راه صادرات را باز و درآمد ارزی کشور را افزون می‌کند
معاون پارلمانی رئیس جمهور درباره راهکارهای دولت بیان کرد: رشد و افزایش تولید سبب فراوانی عرضه کالا و به‌طور طبیعی عدم افرایش قیمت‌ها می‌شود و بعلاوه رشد تولید مازاد بر نیاز داخلی، راه صادرات را باز و درآمد ارزی کشور را افزون می‌کند که گامی در جهت خنثی سازی تحریم‌ها است، زیرا دشمن می‌خواهد مردم را در تنگنا قرار دهد تا نومید و معترض شوند، اما اگر نیاز‌های کشور را در داخل تامین کنیم تاثیرات تحریم منتفی یا کاهش می‌یابد. بهرحال مسئله تولید بسیار مهم و محوری هست و به همین دلیل از سال ۹۶ تاکنون همواره کلید واژه "تولید" در نام گذاری سال‌ها تکرار شده است و یکی از آثار قطعی رشد تولید، فراهم شدن فرصت‌های شغلی است، البته در سال قبل بالغ بر یک میلیون شغل ایجاد شد که در نوع خود کاری ارزنده محسوب می‌شود، اما این میزان کافی نیست و نیاز مبرم به برنامه ریزی و مجاهدت زائدالوصف وجود دارد.
وی افزود: نکته قابل توجه دیگر تاثیر متقابل رشد تولید و مهار تورم بر یکدیگر است یعنی همان گونه که افزایش تولید در کنترل و کاهش تورم نقش دارد، مهار تورم و ثبات اقتصادی نیز زمینه ساز رشد تولید است، زیرا زمانی که تورم و نوسانات قیمت‌ها کاهش یابد، سرمایه گذار با انگیزه و اطمینان بیشتر، آینده نگری و امکان پیش بینی اوضاع، اقدام به سرمایه گذاری می‌کند وگر نه در شرایط التهاب کمتر خطرپذیری می‌کند.
در دولت کمیته و کارگروهی تشکیل خواهد شد تا هر تصمیمی که اتخاذ  می‌شود، تبعات تورمی در کشور نداشته باشد 
حسینی خاطر نشان کرد: در کنار دولت قطعا نمایندگان محترم مجلس نیز تحقق شعار سال را وجهه همت خود قرار می‌دهند و در طرح‌ها و مصوبات مراقبت خواهند کرد که رای آنان موجب تورم و گرانی در کشور نشود.قرار شد در دولت کمیته و کارگروهی تشکیل شود تا هر تصمیمی که اتخاذ و هر مصوبه و آئین نامه‌ای که صادر می‌شود، تبعات تورمی در کشور نداشته و فشاری بر دوش مردم تحمیل نشود.
با فعال شدن دیپلماسی دولت، زمینه‌ی صادرات محصولات ایرانی به ۱۵ کشور همسایه فراهم شد
وی گفت: خوشبختانه در حوزه سیاست خارجی هم گام‌های اساسی و مهمی برداشته شده که آثار مثبت اقتصادی بهمراه خواهد داشت، با فعال شدن دیپلماسی دولت، ارتباط با همسایگان توسعه یافته و زمینه‌ی صادرات محصولات ایرانی به ۱۵ کشور همسایه با جمعیتی بالغ بر ۶۰۰ میلیون نفر و ورود به بازار گسترده چین، آفریقا و آمریکای لاتین مهیاتر شده است و از این تعامل سازنده می‌توان برای تامین نیاز‌های کشور هم استفاده کرد. اخیراً با تفاهم با عربستان سعودی مقرر شد تبادل سفیر انجام و سفارت خانه‌ها فعال شود، با کشور‌های حاشیه خلیج فارس هم تعاملات خوبی برقرار شده که میتواند به آرامش منطقه و ثبات اقتصادی کمک کند از جمله تاثیر مثبت بر تامین منابع ارزی داشته باشد و بدون تردید کنترل قیمت ارز در مهار تورم نیز موثر خواهد بود، لذا در مجموع شرایط کشور رو به بهبود است و می‌طلبد که همه مسئولان با نصب العین قرار دادن مطالبات و راهکار‌های رهبری، گامی اساسی برای تغییر و تحول در حوزه اقتصادی بردارند.
بهره وری موضوع مورد تاکید رئیس دولت است 
حسینی خاطر نشان کرد: مسئله بهره‌وری هم موضوعی است که آقای رئیس جمهور بر آن تأکید فراوانی دارد یعنی با هزینه‌ی کمتر، عایدی بیشتری نصیب شود. در بیانات رهبری این امر هم گوشزد شد که همگان از اسراف و تجمل گرایی اجتناب کنند و الگوی بهینه‌ی مصرف در حوزه‌های گوناگون معیار عمل باشد.
وی گفت: نکته دیگر اینکه بخش خصوصی در تجارت داخلی و خارجی باید فعالتر وارد صحنه شود و در جذب سرمایه‌گذاری دولت هم باید زمینه را مهیا کند و اقداماتی همچون تسهیل صدور مجوز کسب و کار و روانسازی دیوان سالاری اداری دیگر وظیفه دستگاه‌ها است. اگر کارآفرین و سرمایه‌گذار گرفتار مقررات دست و پا گیر و متغیر نشود قطعا انگیزه بیشتری برای سرمایه گذاری و ورود در عرصه تولید پیدا می‌کند و علاوه‌بر بخش خصوصی داخل کشور و یا ایرانی‌های خارج از کشور، شرکت‌های غیر ایرانی هم رغبت بیشتری به سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها و ژرح‌های بزرگ تولیدی خواهند داشت. در سال گذشته بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی با سرمایه گذاری بالغ بر ۱۷ میلیارد دلار ۴۸ پروژه بزرگ را سروع کردند که با نظارت و پیگیری تاکنون پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته‌اند این تجربه را می‌توان نمونه‌ای از جذب نقدینگی در اقدامات اساسی قلمداد کرد، امیدواریم در در اینده نیز این روند ادامه یابد و به جای اینکه سرمایه‌ها در اقدامات غیر مولد به کار گرفته شود در امر تولید به کار گرفته شود تا منافع قابل توجهی برای کشور داشته باشد.
معاون دولت در پایان گفت: مسلما در به نتیجه رسیدن شعار سال و خواسته‌ی به حق رهبری؛ رسانه ها، اساتید، نخبگان و صاحب نظران می‌توانند نقش مهمی در ارائه راهکار‌های تخصصی، فرهنگ سازی و مطالبه گری از دولت و مردم ایفا کنند.

انتهای خبر/ https://asrehamoon.ir/vdchk6nzw23nmxd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما

مهم ترین اولویت دستگاه اجرایی در استان از نگاه شما چه باید باشد؟
توجه به زیرساخت ها در استان
توزیع عادلانه ارزاق عمومی و کالاهای اساسی
مرتفع نمودن مشکلات فرهنگی و آسیب های اجتماعی
برخورد با مفاسد اقتصادی و ویژه خواری ها