تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۰ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۰۰:۰۱
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش گفت: در شرایطی که توجهی به بهینه‌سازی نمی‌شود و مصرف بنزین خودروهای داخلی به طور میانگین دوبرابر استاندارد است، نمی‌توان با ساخت پتروپالایشگاه و افزایش تولید به تقاضا پاسخ داد.
مصرف بنزین خودروهای داخلی ۲ برابر استاندارد جهانی است
به گزارش پایگاه خبری عصرهامون به نقل ازخبرگزاری فارس؛ جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به اقدامات این شرکت در سال گذشته عنوان کرد: یکی از اولویت‌های شرکت، توسعه سوخت‌های جایگزین بنزین و گازوئیل در سبد سوخت است. در حوزه توسعه سی‌ان‌جی در دو حوزه تبدیل کارگاهی و تولید کارخانه‌ای اقداماتی را انجام دادیم.
وی افزود: طبق مصوبه شورای اقتصاد، تبدیل رایگان خودروها به دوگانه گازسوز ادامه دارد و 250 هزار خودرو تبدیل شده‌اند. همچنین به موازات مجوز احداث 400 جایگاه سی‌ان‌جی نیز اخذ شده است که به دنبال این هستیم که در ابتدا از این تعداد، 40 جایگاه را در استان سیستان و بلوچستان احداث کنیم و مجوز آن درخواست شده است.
سالاری ادامه داد: سعی کردیم که با اعطای کارمزد ویژه برای احداث جایگاه‌های سی‌ان‌جی مشوق بگذاریم؛ اما به نتیجه‌ای نرسید. با توجه به اینکه اختلاف قیمت بنزین و سی‌ان‌جی محسوس نیست نه خودروها علاقه دارند که حتی به صورت رایگان دوگانه‌سوز شوند و نه کسی علاقه‌ای به احداث جایگاه سی‌ان‌جی دارد.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش گفت: برخی از خودروهای دوگانه‌سوز فرسوده نیز وجود داشتند که نیاز بود مخازن و کیت‌های آنها با فناوری نسل جدید 4 و 5 به‌روزرسانی شود تا هم مصرف کاهش یابد و هم استهلاک موتور از بین برود. در این راستا برای اخذ مجوز از شورای اقتصاد اقدام و این مصوبه را اخذ کردیم تا شرایط مناسب‌تری را برای تبدیل خودروها ایجاد کنیم.
وی تاکید کرد: در حال حاضر عمده تاکسی‌ها دوگانه‌سوز هستند و باید مجوز را برای دوگانه‌سوزی خودروها به صورت عمومی‌تر و فراگیر‌تر پیگیری کنیم. همچنین در سال جدید به دنبال استفاده از مخازن کامپوزیتی در حوزه سی‌ان‌جی هستیم که وزن خودرو را کاخش می‌دهد. هم‌اکنون در حال تعیین و ارائه استانداردها به سازمان استاندارد هستیم.
سالاری اظهار داشت: در بحث قرارداد تولید کارخانه‌ای 45 هزار خودروی دوگانه‌سوز با ایران‌خودرو، این شرکت از ارائه تضمین برای اخذ تسهیلات بانکی عدول کرد. همچنین این شرکت بعدا هزینه‌ها را نیز تغییر داد درحالیکه در قرارداد ارقام دیگری توافق شده بود.
*میانگین مصرف بنزین خودروهای داخلی دو برابر استاندارد جهانی است
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش گفت: در کشور روند تولید خودرو افزایشی است، بدون اینکه توجهی بر موضوع بهینه‌سازی مصرف سوخت در خودروها شود. ما باید یک تعادلی بین ورودی و خروجی خودرو داشته باشیم؛ یعنی باید خودروهای بی‌کیفیت را اسقاط کنیم تا این تعادل ایجاد شود.
وی عنوان کرد: طبیعی است، در شرایطی که هیچ توجهی به موضوع بهینه‌سازی نمی‌شود و مصرف بنزین خودروهای داخلی به طور میانگین دو برابر متوسط جهانی است، نمی‌توان با ساخت پتروپالایشگاه و افزایش تولید بنزین به تقاضا پاسخ داد.
سالاری در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری فارس درباره تاثیر اختلاف قیمت داخلی و صادراتی سوخت بر قاچاق گفت: بله، قطعا اختلاف قیمت داخلی و صادراتی باعث افزایش قاچاق گازوئیل شده است. با محاسبه میزان پیمایش خودروهای دیزلی و میزان مصرف گازوئیل در صنایع و نیروگاه‌ها، میزان مصرف گازوئیل باید حدود روزانه  75  الی 77 میلیون لیتر باشد درحالیکه این رقم روی 85 میلیون لیتر است، یعنی سرنوشت حدود 8 الی 10 میلیون لیتر گازوئیل مشخص نیست.

انتهای خبر/ https://asrehamoon.ir/vdcd5j0fxyt0ks6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما

مهم ترین اولویت دستگاه اجرایی در استان از نگاه شما چه باید باشد؟
توجه به زیرساخت ها در استان
توزیع عادلانه ارزاق عمومی و کالاهای اساسی
مرتفع نمودن مشکلات فرهنگی و آسیب های اجتماعی
برخورد با مفاسد اقتصادی و ویژه خواری ها