کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در گفتگو تفصیلی با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

اعلام جزئیات بهره‌برداری از پروژه‌های شهری در سال ۱۴۰۲

10 فروردين 1402 ساعت 12:50

در سال ۱۴۰۲ قرار است چندی پروژه مهم در سطح شهر تهران جهت رفاه حال شهروندان افتتاح شود.


به گزارش پایگاه خبری عصرهامون به نقل ازباشگاه خبرنگاران؛ مهدی هدایت، رئیس سازمان نوسازی شهر تهران اظهار کرد: سازمان نوسازی شهر تهران از همان ابتدا هدف خود را با احیای شهر و ارتقا در ساخت و ساز مسکن شروع کرد و تلاش شد تا در کنار تمام این کار‌ها به مسائلی همچون افزایش تسهیلات ساخت مسکن، سهولت در دریافت پروانه ساخت و مسکن ارزان به شهروندان پرداخته شود.
وی ادامه داد: در این چند ماه طرح‌های بسیار زیادی که به نفع شهرندان تهرانی بود به تصویب رسید که می‌توان به طرح بازنگری تعریض ۴۰ متری محور شوش در محله طیب، طرح موضعی تدقیق و اصلاح زیرپهنه R ۱۱۲  محله باغ آذری، بازنگری طرح تفصیلی شهرک شهید رجایی، طرح موضعی مجموعه پیکانشهر، طرح موضعی چیذر (بازنگری طرح تفصیلی و طرح جامع سه بعدی تپه چیذر) و طرح موضعی محدودة ده ونک اشاره کرد.

کدام پروژه‌ها در پایتخت در حال اجرا هستند؟

رئیس سازمان نوسازی شهر تهران بیان کرد: خبر خوش به مردم پایتخت این است که پروژه‌های دژباغ کن در منطقه ۵ به مساحت ۶۱۰۰ مترمربع، اجرای پروژه بهسازی عموعباس در منطقه ۲۰ به مساحت ۱۱۷۹ متربع، طراحی محلات الگو، آغاز نوسازی کامل محله تاریخی نفرآباد، طرح و پیگیری انتشار اوراق مشارکت برای نوسازی کامل محله اسلام آباد،   برگزاری مسابقه طراحی محله الگو در منطقه ۱۹، تدوین شاخص‌های جدید شناسایی بافت فرسوده و پیگیری تصویب آن در کمیسیون ماده ۵، نوسازی محلات فرسوده و ناکارآمد  از طریق ۲۲ دفتر توسعه محله‌ای و صدور ۱۱۷۲ پروانه ساخت و تولید ۸۴۷۳  واحد مسکونی در پایتخت در حال اجرا هستنند.

 ۷ درصد  پایتخت را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد

هدایت تاکید کرد: در ارتباط با بافت فرسوده هم باید گفت که متاسفانه  ۷ درصد  پایتخت را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد، ان‌شاءالله
در سال بعد یک جریان نوسازی در پایتخت شکل می‌گیرد تا مشکلات در این حوزه برطرف شود، اما نکته مهم این است که در بافت فرسوده دولت تسهیلات نمی دهد و تعهدات خود در زمینه آب، برق گاز و.. را هم به ما ارائه نکرد و سازمان نظام مهندسی هم پای کار نیست؛ دولت باید تمام ظرفیت مسکن خود را در بافت فرسوده بیاورد؛ با این حال محمد مخبر معاون اول رئیس اعلام کرده است که  یکی از برنامه‌های جدی وزارت راه و شهرسازی، استفاده از بافت‌های فرسوده برای ازدیاد مسکن است و  این برنامه در آینده به صورت جدی اعلام می‌شود.

منطقه ۱۰، ۱۲ و ۱۱ تهران رتبه یکم تا سوم بافت فرسوده را از آن خود کرده اند

 وی افزود: اگر مرکز پایتخت را رتبه بندی کنیم منطقه ۱۰، ۱۲ و ۱۱ تهران رتبه یکم تا سوم بافت فرسوده را از آن خود کرده اند که جمعیت ۸۰۰ هزار نفری را شامل می‌شود. جالب این است که در منطقه ۲۲ تهران فقط ۲۱۸ نفر در بافت فرسوده ساکن هستند در حالی که این عدد در منطقه ۱۰ تهران ۱۸۶ هزار نفر است با این حال باید گفت که معضل فرسودگی این قدرت را دارد که یک شبه پایتخت را به چالش بکشاند و مشکلات زیادی را به وجود آورد. اگر زلزله‌ای در شهر تهران روی دهد وجود بافت فرسوده می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری را در این کلانشهر ایجاد کند.

پروژه‌های شهری در سال ۱۴۰۲

رئیس سازمان نوسازی شهر تهران خاطرنشان کرد: خوشبختانه طی جلساتی که برگزار شده، مقرر شد در سال ۱۴۰۲ شاهد احداث پروژه‌های خوب و مهمی باشیم که شامل احداث باغ راه حضرت فاطمه زهرا (س)، بازآفرینی فاز‌های بعدی کارخانه سیمان ری، احداث زائرسرای حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)، احداث زورخانه محله نفرآباد، احداث زیرساخت شهرک نمونه، احداث پارکینگ بازار میوه و تره بار محله نفرآباد، احداث پارکینگ مهدکودک محله نفرآباد، احداث پارکینگ فضای سبز و ورزشی محله نفرآباد، طراحی محدوده پادگان کوهک، احداث پاتوق منصوری، احداث پاتوق محله جوادیه، اجرای فاز دوم بهسازی محیطی محور آقایاری، احداث زیرگذر سواره مسیر خط راه آهن تهران اهواز (زیرگذر سوم)، طراحی و اجرای پروژه‌های نوسازی و بهسازی محیطی در بافت فرسوده است. همچنین اخذ صدور پروانه پروژه‌های قرار گاه جهادی مسکن برای تولید ۵۰۰۰ واحد مسکونی هم در سال ۱۴۰۲ مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

طرح بازآفرینی کوره‌های آجرپزی در راه است

هدایت در پایان گفت: گفتنی است که طرح بازآفرینی کوره‌های آجرپزی، طرح بازآفرینی خیابان فدائیان اسلام، طرح بازآفرینی پادگان ۰۶، طرح بازآفرینی جنگ افزارسازی، طرح بازآفرینی پروژه باغ راه حضرت فاطمه زهرا (س)، طرح بازآفرینی اراضی مزروعی و عرصه‌های ناکارآمد منطقه ۱۸ (در دست تکمیل به منظور ارسال به اداره کل شهرسازی و طرح‌های شهری)، طرح بازآفرینی بوستان ولایت (طراحی پارک فناوری) (در مرحله ارسال به کارگروه فنی کمیسیون ماده ۵)، طرح تغییر کاربری اراضی دوشان تپه (در حال ارسال به کمیسیون ماده ۵) و طرح پروژه شن چاله‌ها تهیه و تدوین شده است که در سال ۱۴۰۲ به نتیجه می‌رسد.

انتهای خبر/


کد مطلب: 158398

آدرس مطلب :
https://www.asrehamoon.ir/news/158398/اعلام-جزئیات-بهره-برداری-پروژه-های-شهری-سال-۱۴۰۲

عصر هامون
  https://www.asrehamoon.ir