تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۰ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۵۰
برای بسیاری از اقدامات انجام شده در حوزه زنان، تنها تصویب و یا ابلاغ جوابگو نخواهد بود. مهم‌ترین بخش این اقدامات اجرایی‌شدن، نظارت و مشاهده نتیجه ملموس آن توسط زنان کشور است.
زنان در سالی که گذشت..
به گزارش پایگاه خبری عصرهامون به نقل ازخبرگزاری فارس؛ سال 1401 سال پر فراز و نشیبی برای حوزه زنان بود. زنان و امور مربوط به این قشر از جامعه همیشه دغدغه‌ها و مسائل زیادی برای طرح و بررسی داشته است. اما به جز اتفاقاتی که در سطح جامعه با محوریت زنان و یا مسائل مربوط به آنان اتفاق افتاد، معاونت زنان ریاست جمهوری نیز امسال سر پرکاری داشت و برای رفع دغدغه‌های زنان و خانواده تلاش‌هایی را به ثمر رساند.
در این گزارش نگاهی داریم به فعالیت‌های معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری در سال 1401 و مواضعی که این معاونت با آنها سعی کرد باری را از دوش زنان جامعه بردارد. در کنار آن قوانین، لوایح و طرح‌هایی را که این معاونت بر اجرای آنها تاکید داشت و در سال گذشته تغییراتی در آنها اعمال شد نیز بررسی می‌شود.
تلاش برای ارتقای امنیت زنان
شاید بهتر است این گزارش را با آخرین رویداد سال 1401 با محوریت زنان شروع کنیم. طرح «صیانت، کرامت و تامین امنیت بانوان در برابر خشونت» که با نام«لایحه منع خشونت علیه زنان» نیز شناخته می‌شود از آن لوایح پر فرازو نشیبی است که در دولتهای گذشته نیز دستخوش تغییر بسیاری شده است.
این لایحه در روزهای پایانی سال 1401 بار دیگر با یک تغییر نام به «پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار» به تصویب کمیسیون اجتماعی مجلس رسید.
لایحه «پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار» مجموعا از پنج فصل شامل قواعد عمومی، تدابیر حمایتی و پیشگیرانه، نظارت و پایش، جرایم و مجازات ها و آیین دادرسی و ۵۱ ماده تشکیل شده است.
خبر خوش بودجه 1401
بررسی و اصلاح بودجه 1401 یک خبر خوش هم برای زنان داشت. این خبر را انسیه خزعلی معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در جلسه هیئت دولت اعلام کرد و گفت: «بودجه امسال رشد پنجاه درصدی داشته و یک درصد از بودجه همه دستگاه‌ها هم قرار است به برنامه‌های معاونت زنان و خانواده اختصاص یابد. در همه بودجه‌های که مربوط به بهزیستی و وزارت کشور می‌شود اولویت با زنان سرپرست خانوار است. بودجه ویژه‌ای هم گاهی اوقات مثل سال گذشته به شکل اختصاصی از سوی مجلس برای آنان در نظر گرفته می‌شود که امیدواریم امسال هم انجام شود.»
کنگره زنان تاثیرگذار
درست در ایامی که سازمان ملل در قطعنامه‌ای پیشنهادی از طرف آمریکا و با اهداف سیاسی عضویت ایران در کمیسیون مقام زن سازمان ملل را لغو کرد، ایران میزبان 14هزار زن تاثیرگذار خارجی و ایرانی در قالب دو گنگره ملی و بین‌المللی شد.
این برنامه توسط معاونت امور زنان ریاست جمهوری برای شناسایی و معرفی زنان تاثیرگذار در عرصه‌های مختلف علمی، اقتصادی، فرهنگی، اشتغال و کارآفرینی، اقتصادی، پژوهشی و نوآورانه برگزار شد و از بسیاری از این زنان تقویر به عمل آمد.
جلسات ستاد ملی زن و خانواده
سری هم به اوایل سال گذشته بزنیم. جایی که در فروردین ماه 1401 نخستین جلسه ستاد ملی زن و خانواده 2 مصوبه را به تصویب رساند. دومین جلسه این  ستاد نیز با حضور رئیس جمهور در هفتم دی سال گذشته برگزار شد که تصویب  چهار مصوبه مهم در حوزه زنان و خانواده را به دنبال داشت.
مصوبات این دو جلسه شامل تشکیل صندوق ضمانت زنان سرپرست خانوار، ارتقای ساختار معاونت و مشاوران مرتبط با معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری، طرح تدوین بازآرایی وضعیت اشتغال بانوان، طرح پیشنهادی در حوزه کاهش آسیب طلاق به کمک مشاوره زوجین نوپا، نظام واره شغلی زنان، نظام جامع آماری زن و خانواده و تشکیل کارگروه زنان، سلامت و امنیت بود.
اختصاص 25 درصد عرصه مدیریتی کشور به بانوان
معاونت زنان ریاست جمهوری در سال گذشته به بهبود وضعیت مدیریتی زنان در ساختارهای شغلی توجه ویژه‌ای داشت. طبق اعلام این معاونت تصمیم گرفته شد که 25.2 درصد پست‌های مدیریتی در سطوح عالی، میانی و مدیریت اجرایی دستگاه‌های دولتی در عرصه قدرت و تصمیم‌گیری به بانوان اختصاص داده شود.
تشکیل صندوق ضمانت وام زنان سرپرست خانوار
تشکیل این صندوق نیز از اقدامات مهم معاونت زنان در سال گذشته بود. منفعت این صندوق برای زنانی که در ایجاد اشتغال برای خود با مشکل مالی روبه‌رو هستند در این است که از این به بعد دولت ضامن تسهیلات اشتغالزایی آنان خواهد بود.
تشکیل این صندوق که از اقدامات ستاد ملی زن و خانواده بود مشکل بسیاری از زنان سرپرست خانوار که که به دلیل نداشتن ضامن امکان استفاده از تسهسلات اشتغالزایی را نداشتند، حل کرد.
طبق آمار رسمی اکنون سه میلیون و 500 هزار زن سرپرست خانوار در کشور وجود دارند. با تشکیل این صندوق زنان سرپرست خانوار در دهک یک تا پنج که تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) نیستند با آمار بیش از 2 میلیون نفر می‌توانند با استفاده از تسهیلات این صندوق، حمایت‌هایی را دریافت کنند.
صندوق ضمانت تسهیلات زنان سرپرست خانوار علاوه بر اعتبار 500 میلیارد ریالی اولیه، 100 میلیارد ریال دیگر از سوی بانک رفاه به دستور وزیر اقتصاد در این صندوق تامین شد تا بتواند بانوان بیشتری را مشمول این ضمانت کند.
صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی
معاونت زنان در سال گذشته اهم توجه خود در حوزه اشتغالزایی زنان را به اولویت زنان سرپست خانوار و روستاییان و عشایر اختصاص داد. ایجاد 4200 صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی با تخصیص 1200 میلیارد ریال اعتبار دولتی و فعالیت 2 هزار و 390 زن به عنوان عضو هیات مدیره شرکت‌های دانش‌بنیان از اقدامات اقتصادی سال گذشته معاونت در حوزه بانوان بود.
پوشش بیمه تأمین اجتماعی برای زنان سرپرست خانوار، کاهش نرخ بیکاری زنان به 13.7 درصد، کارفرمایان زن 1.2 درصد زنان شاغل، توسعه کسب و کار پایدار، افزایش دسترسی زنان به منابع طبیعی و اجرای طرح ملی توان‌افزایی اشتغال با محور زنان روستایی و عشایر از دیگر دستاوردهای یکسال گذشته در حوزه اشتغال و کارآفرینی بانوان است.
***
اگرچه اقدامات معاونت زنان در سال گذشته شامل موارد بیشتری از آنچه گفته شد، است اما برای بسیاری از مواردی که برشمرده شد تنها تصویب و یا ابلاغ جوابگو نخواهد بود. مهمترین بخش این اقدامات اجرایی شدن، نظارت و مشاهده نتیجه ملموس آن توسط زنان کشور است.
در این بین دغدغه‌هایی زیادی نیز روی زمین مانده است که امید است امسال در اولویت اقدامات معاونت زنان ریاست جمهوری قرار بگیرد.

انتهای خبر/ https://asrehamoon.ir/vdchv6nzi23nmkd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما