کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رمضان ماه خوبی‌ها؛

نیازمندان به خون را در ماه رمضان فراموش نکنیم

11 فروردين 1402 ساعت 2:33

با آغاز ماه مبارک رمضان، آمار اهدای خون در کشور با کاهش مواجه می‌شود، لذا نباید در این ایام بیماران نیازمند به فرآورده‌های خونی را فراموش کرد.


به گزارش پایگاه خبری عصرهامون، ماه رمضان با همه برکتی که دارد و گره‌هایی که از زندگی مردم باز می‌کند، اما یک گوشه‌ای از برخی امور روزمره را هم شاید گرفتار بی‌توجهی کند، طبیعتاً روزه‌داری و خستگی کار و تحمل تشنگی و ضعف از نخوردن و نیاشامیدن شاید باعث شود تا بسیاری از مردم ترجیح دهند که اهدای خون را بگذارند برای بعد از این ایام اما واقعیت این است که در این ماه به‌شدت ذخیره و بانک خون کشور افت محسوسی پیدا می‌کند و این نیاز بیش‌ازپیش وجود دارد که ما به کمک هموطنان‌مان بشتابیم.
 
هر سال در ماه مبارک رمضان، آمار اهدای خون با کاهش مواجه می‌شود و این کاهش در سال‌هایی که ماه رمضان در ۶ ماه نخست سال قرار می‌گیرد، چشمگیرتر است.
 
اهدای خون یک امر خداپسندانه و خیرخواهانه است و مشارکت در این امر وظیفه انسان‌های نوع‌دوست است که با اهدای خون خود جان چندین بیمار نیازمند را نجات می‌دهند.
 
نیاز به خون و فراورده‌های خونی یک نیاز همیشگی است و یک واحد خون اهدایی پاسخگوی نیاز سه بیمار خواهد بود.
 
مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان بیان کرد: با آغاز ماه مبارک رمضان، آمار اهدای خون در کشور با کاهش مواجه می‌شود و این اتفاق ممکن است مشکلاتی را برای بیماران نیازمند به خون و فراورده‌های خونی ایجاد کند؛ بنابراین اهدای خون در ماه مبارک رمضان نباید فراموش شود.
 
ابوالحسن صفدری با بیان اینکه اهدای خون در شرایط روزه‌داری دلیلی بر ابطال روزه نخواهد بود بیان کرد: اهداکنندگان می‌توانند با خوردن وعده سحری مناسب و نوشیدن مایعات کافی همچنین استفاده از خوراک‌های مناسب و باارزش غذایی مطلوب در افطار، اقدام به اهدای خون به‌منظور نجات جان بیماران کنند.

وی تصریح کرد: در ماه مبارک رمضان نیز علاوه بر نوبت صبح بعد از افطار پایگاه‌های انتقال خون برای استقبال از اهداکنندگان خون دایر است.
 
صفدری با اشاره به وجود بیش از سه هزار و ۵۰۰ بیمار تالاسمی ماژور در استان بیان کرد: حیات این بیماران وابسته به خون است و اگر به‌موقع خون‌رسانی برای این افراد صورت نگیرد منجر به از‌دست‌دادن جان این افراد می‌شود.
 
مدیرکل انتقال خون استان تصریح کرد: افراد بین ۱۸ سال تا ۶۵ سال بدون بیماری زمینه‌ای و حداقل وزن ۵۰ کیلوگرم شرایط اهدای خون را دارند.
 
انتهای خبر/ س
 
 


کد مطلب: 158414

آدرس مطلب :
https://www.asrehamoon.ir/news/158414/نیازمندان-خون-ماه-رمضان-فراموش-نکنیم

عصر هامون
  https://www.asrehamoon.ir