تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۴ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۲۳
در صورت ایجاد صنايع تبدیلی سیستان ظرفیت این را دارد که به قطب پرورش شترمرغ در کشور تبدیل شود.
توسعه‌ صنعت پرورش شترمرغ در سيستان، نياز به ايجاد صنايع تبدیلی دارد
به گزارش پایگاه خبری عصرهامون، پرورش شترمرغ از فعالیت های اقتصادی سودآور و مفید هست كه اشتغالزایی و گردش مالی مناسبی دارد و برای پیشرفت این بخش نیاز است كه واحدهای فرآوری و صنایع وابسته به آن در زنجیره تولید تكمیل شود.

آنچه شترمرغ را متمایز می‌سازد این است که این پرنده همه‌چیزتمام است و پرورش آن بسیار سودآور است و هیچ دور ریزی ندارد.

شترمرغ حیوانی است که تمامی اعضای بدنش قابل استفاده است و هر شترمرغ باتوجه‌به تغذیه و جثه آن حدود ۳۵ تا ۴۵ کیلوگرم گوشت، یک متر و ۲۰ سانتی‌متر پوست خام، ۳۰ عدد شاه پر، حدود ۲ کیلوگرم پر معمولی، ۴ تا ۶ کیلوگرم چربی و حدود ۷۰ تا ۸۰ تخم، به دست می‌آید.

می‌توان از هر کدام صنعتی مجزا راه‌اندازی کرد که علاوه بر مصارف خوراکی، در صنایع پوشاک، آرایشی، بهداشتی، درمانی و زیورآلات و دکوراسیون نیز جایگاه خاصی را می‌تواند از آن خود کند.
اما هنوز توجه خاصی به صنایع تبدیلی و تکمیلی این حوزه و ارزش‌افزوده، درآمدزایی و اشتغال‌آفرینی بالای در خصوص این صنعت در سیستان و بلوچستان صورت نگرفته است.

تداوم خشکسالی‌ها و کم‌آبی در سیستان و بلوچستان اهمیت توجه به این پرنده پر سود را دوچندان کرده است.

منطقه سیستان در جنوب شرق کشور یکی از مناطق پرورش شترمرغ هست که از سال ۸۰ توسط مرکز پژوهشگاهی دانشگاه زابل کلید خود.

پرورش شترمرغ با شرایط اقلیمی و آب‌وهوایی سیستان سازگاری دارد

کارشناس پژوهشکده دام‌های خاص دانشگاه زابل در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد در دهه ۸۰ با واردکردن ۱۲۰ قطعه جوجه شترمرغ از ایتالیا  کار پرورش این پرنده در منطقه سیستان آغاز شد که خوشبختانه در کمتر از یک سال به نتایج قابل‌قبولی دست یافتیم.

محمود قزاقی افزود: مطالعات اولیه در همان سال نخست نشان داد كه شترمرغ با شرایط اقلیمی و آب‌وهوایی سیستان سازگاری دارد و حتی افزایش وزن بالاتر از نرم معمولی را نیز داشته است.

وی با اشاره به بروز خشکسالی در منطقه سیستان تصریح کرد: تنها صنعتی که با وجود خشکسالی در بحث پرورش توانست ماندگاری خود را حفظ و ادامه دارد باشد پرورش شترمرغ است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه زابل سازگاری این پرنده با اقلیم منطقه و عدم وابستگی آن به محصولات استراتژیک مثل سویا و ذرت را از جمله عوامل موفقیت‌آمیز در پرورش موفق این پرنده برشمرد.
 
وی با اشاره به وجود حداقل ۱۰ پرورش صنعتی با  میلیاردها سرمایه‌گذاری در منطقه سیستان فعالیت دارند خاطرنشان کرد: امروز جوجه تولید شده در سیستان به‌عنوان یک برند در کشور مطرح است و جوجه تولید شده در این منطقه به سایر شهرستان‌ها و استان‌های دیگر جهت پرورش ارسال می‌شود.
 
قزاقی ادامه داد: در این میان اما پرورش‌دهندگان شترمرغ با مشکلاتی نظیر، نبود مکان مستقل و کشتارگاه برای ذبح و فروش یا ارسال پوست‌ها برای دباغی و رنگ‌آمیزی مواجه می‌شوند که حمایت از آنها همت مسئولین را می‌طلبد.

این کارشناس امور دامی عدم وجود کشتارگاه مستقل را یکی از مشکلات عمده پیشروی صنعت شترمرغ در استان عنوان کرد و بیان کرد: عدم وجود کشتارگاه در منطقه باعث شده شترمرغ‌های پرورش‌یافته برای کشتار به اصفهان منتقل شوند.

قزاقی با اشاره به اینکه سیستان ظرفیت این را دارد که به قطب صنعت شترمرغ در کشور تبدیل شود اظهار کرد: نیاز است تا صنایع جانبی از جمله واحدها و کارخانه‌های صنعتی تولید چرم، كیف و كفش و همچنین دباغی پوست در منطقه سیستان ایجاد شود تا این صنعت رونق مضاعفی گیرد.

وی بر حمایت‌های دولتی از بخش خصوصی در پرورش شترمرغ در منطقه سیستان تأکید کرد و گفت: صنعت پرورش شترمرغ از صنایعی است كه در صورت حمایت دولت از بخش خصوصی بازدهی مناسبی در اقتصاد كشورمان به دنبال خواهد داشت.
 
همچنین دهمرده فرماندار زهک در خصوص پرورش شترمرغ در این شهرستان بیان کرد: در جهت ایجاد مشاغل کم آب بر هدف‌گذاری در سطح شهرستان انجام که تا نیمه سال آینده ده واحد پرورش شترمرغ در این شهرستان ایجاد شود.
 
وی گفت: تا کنون چهار واحد پرورش شترمرغ در این شهرستان راه‌اندازی شده است.

انتهای خبر/ س
 
  https://asrehamoon.ir/vdci5vazvt1aww2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما