تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۰۸
مرزنشین‌ها هشدار‌های بهداشتی را جدی بگیرند؛

مالاریا، سوغات همیشگی همسایه‌های مرزی جنوب شرق کشور

سیستان و بلوچستان به علت هم مرزی با کشور پاکستان و تردد‌های غیرقانونی، بیشترین موارد ابتلا را تاکنون داشته است.
مالاریا، سوغات همیشگی همسایه‌های مرزی جنوب شرق کشور
به گزارش خبرنگار عصرهامون، مالاریا یک بیماری حاد و مزمن است که به دنبال گزش پشه آنوفل ماده و انجام خونخواری از فرد بیمار، انگل مالاریا در بدن پشه تکثیر پیدا می‌کند و به دنبال گزش فرد سالم، تعدادی انگل مالاریا همراه با بزاق پشه وارد جریان خون می‌شود.

بیماری مالاریا مهم‌ترین معضل بهداشت عمومی در کشور مخصوصاً در مناطق روستایی جنوب و جنوب شرق ایران در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بخش جنوبی کرمان بیشتر به صورت انتقال از موارد وارده از خارج کشور است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که افزایش قابل توجه ناقل را با توجه به نزولات جوی داریم و خطر انتقال بیماری مالاریا در استان وجود دارد.

با توجه به تلاش‌های که در طی چندین دهه صورت گرفته است ما شاهد کاهش بروز قابل توجه موارد بیماری مالاریا بودیم.

۱۵مورد مثبت مالاریا در سیب و سوران کشف شد

ایوب کردتمینی، مدیرشبکه بهداشت درمان شهرستان سیب و سوران در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: در سال ۱۴۰۱ بیش از ۳۵۵مورد بیمار مثبت مالاریا در شهرستان سیب و سوران شناسایی و مورد درمان قرار گرفت.

وی افزود: در سال جاری ۱۴۰۲ تاکنون بیش از ۱۵مورد مثبت مالاریا کشف و تحت درمان قرار گرفته است.

مدیرشبکه بهداشت درمان شهرستان سیب و سوران تصریح کرد: بارندگی‌های گسترده اخیر در منطقه و کشور‌های همسایه و تردد افراد به کشور پاکستان افزایش موارد مثبت ماریا در سال جاری قابل پیش‌بینی است.

وی ادامه داد: بارندگی‌های گسترده و افزایش موارد این بیماری در پاکستان و عدم وجود ساختار مناسب برای بیماریابی و کشف موارد جدید بیماری در این کشور، در شکل‌گیری کانون‌های جدید بیماری مؤثر بوده و عمده موارد گزارش شده در سالجاری نیز بصورت وارده از این کشور است.

کردتمینی گفت: در سال گذشته بیش از ۴۰ کانون پرخطر در دو مرحله سمپاشی و ژیت‌های لاروی بررسی و عملیات لاروکشی انجام پذیرفته است.

وی با اشاره به علائم بیماری اذعان کرد: خستگی، احساس کسالت، درد در عضلات، سردرد، تهوع و استفراغ، لرز‌های خفیف و درد در ناحیه کمر است.

مدیرشبکه بهداشت درمان سیب و سوران با بیان اینکه دمای بدن به ۳۸ تا ۳۹ درجه سانتی‌گراد می‌رسد، افزود: علائم اولیه مالاریا غیراختصاصی است و با بسیاری از بیماری‌های عفونی حاد و تب‌دار از جمله بیماری ویروسی و آنفلوآنزا اشتباه گرفته می‌شود و تب شایع‌ترین نشانه مالاریا است.

وی گفت: بیماری مالاریا قابل درمان است و در حال حاضر دارو‌های ضدمالاریا در مراکز بهداشتی و درمانی کشورمان به شکل رایگان در اختیار بیماران قرار می‌گیرد.

کردتمینی خاطرنشان کرد: شهروندان با اقدامات پیشگرانه از جمله استفاده از پشه بند، استراحت درفضا‌های سرپوشیده، استفاده از توری برای پنجره‌ها احتمال گزش توسط پشه آنوفل (ناقل مالاریا) را به حداقل برسانند و درصورت داشتن تب، بدن درد و سردرد در سریع‌ترین زمان ممکن به نزدیکترین مرکز بهداشتی مراجعه کنند.

انتهای خبر/ ف https://asrehamoon.ir/vdcbwwb8zrhbssp.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما