تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۱۰
شهر سوخته‌ای دیگر در انتظار تنگه احد ایران است؛

نفس هفتمین تالاب جهان در گرو حقابه  

در پی بدعهدی کشور همسایه مبنی بر عدم احقاق حقابه، هفتمین تالاب جهان در حال نابودی است.
نفس هفتمین تالاب جهان در گرو حقابه  
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری عصرهامون، بادهای ۱۲۰ روزه که روزی یک موهبت و نعمت برای سیستان به شمار می‌رفت و نویددهندة نسیمی مرطوب و دلنواز بود؛ امروز به دلیل گردوخاک‌های شدید بروز بیماری‌های تنفسی و چشمی را برای مردم به ارمغان آورده است.

خشکسالی چندین دهه گذشته، کمبود نزولات جوی و مسئله مهم‌تر عدم تحقق حق آبه سیستان این شرایط را برای مردمان انبار غله ایران بحرانی‌تر کرده است.

جلسات، سمینارها و ده‌ها نشست علمی و مدیریتی برای حل مشکل حقابه سیستان برگزار شد؛ اما در عمل هیچ آبی را به سمت سیستان روانه نکرد.

سیستان در زیر خاک دارد مدفون می‌شود

یکی از اهالی روستاهای اطراف دریاچه هامون با غم بزرگی که می‌شد در چشمانش دید، می‌گوید: امروز هامون به‌جای دریاچه پرآب گذشته پر از گردوخاک شده است و هر گاه باد شروع به وزیدن می‌کند دنیا جلوی چشمانمان تیره و تاریک می‌شود.

این روستانشین تالاب هامون گفت: درگذشته چندین دام و زمین کشاورزی داشتم؛ اما امروز هم دامم را از دست دادم و هم دیگر زمین کشاورزی‌اش محصولی به بار نمی‌آورد.

روستانشین دیگری که بر اثر وزش بادهای شدید همراه با گردوخاک به بیماری تنفسی دچار شده است، با سرفه‌های متعدد بیان کرد: امروز ما زنده‌زنده در زیر خاک‌ها دفن می‌شویم؛ اما خبری از احیای هامون نیست.
این شهروند با بغضی که در گلو داشت، اضافه کرد: نمی‌دانم چرا کسی به فکر سیستان نیست؟ آیا مسئولان خودشان یک ساعت می‌توانند در این فضا زندگی کنند؟

روستایی دیگری که در حال چیدن خارهای بیابان بود، گفت: فقط چند دام سبک برایم باقی‌مانده است و در زمین‌ها علوفه‌ای نیست که تغذیه کنند، امروز برای خوراک دام‌ها به خارهای بیابان روی آوردم.

امروز زندگی هامون نشینان روزگار سختی را می‌گذراند، روزگاری که اگر به همین منوال ادامه پیدا کند و خبری از تحقق حق آبه نشود شاید در سالیان نه‌چندان دور از این مناطق فقط یک نام و خانه‌های که در زیر خاک مدفون شده است به جا بماند.

آتشی که درگذشته شهر سوخته را سوزاند امروز با بی‌تدبیری مسئولان امر متأسفانه باید در آینده نه‌چندان دور شاهد ویرانی سیستان که روزگاری انبار غله ایران بود باشیم.
 
طوفان ۹۹ نفر را راهی بیمارستان کرد
 
طوفان روز گذشته در سیستان به گفته سازمان هواشناسی ۷۹ کیلومتر بر ساعت بود که شعاع دید را به ۹۰۰ متر در این منطقه رساند.

در سامانه پالایش آلودگی هوای کشور دیروز وضعیت هوای سیستان خطرناک اعلام شد و مدارس پنج شهرستان شمال سیستان و بلوچستان را تعطیل کرد.
 
مجید محبی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: بر اثر وزش باد شدید روز گذشته در سیستان ۹۹ نفر از شهروندان به علت مشکلات قلبی، ریوی و چشمی به مراکز درمانی مراجعه کردند که از این تعداد ۹ نفر بستری و مابقی سرپایی درمان شدند.
 
کارشناسان محیط‌زیست تنها راه‌حل برون‌رفت سیستان از وضعیت بحرانی را حل مسئله حق آبه می‌دانند و اگر حق آبه سیستان محقق نشود باید شاهد ویرانی سیستان باشیم.
 
مدیرکل محیط‌زیست سیستان و بلوچستان برای کمترشدن گردوخاک ناشی از طوفان‌ها بیان کرد: در حال حاضر ۱۵ هکتار مالچ پاشی به‌صورت پایلوت در منطقه در حال انجام است.
 
اما چرا سیستان که روزگاری انبار غله ایران بود و آواز سرسبزی و خرمی آن در سراسر دنیا شنیده می‌شد امروز ویرانی، و بحران شدید آن را فراگرفته است؟
 
حبیب‌الله دهمرده نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: به‌کرات در دور قبل و این دوره مجلس دررابطه‌با حق‌آبه و آب پایدار سیستان مطالب زیادی بیان شد و از وزیر خارجه دولت قبل و همچنین از وزیر خارجه دولت فعلی در صحن علنی مجلس طرح سؤال و حتی تذکر دراین‌رابطه دادم.
 
وی ادامه داد: وزیر امور خارجه بار‌ها قول داد که مشکل را حل می‌کنیم و پیوسته در اخبار اعلام می‌کنند مشکل حق‌آبه را با افغانستان حل کردیم و حل خواهیم کرد؛ ولی عملاً اتفاقی رخ نداده است.
 
نماینده مردم سیستان در مجلس با اشاره به عدم تحقق وعده‌های وزیر امور خارجه در خصوص حق آبه سیستان تصریح کرد: آخرین راهی که در وضع موجود برای وزیر و دولت دارم استیضاح وزیر امور خارجه است.
 
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی افزود: حرف‌هایی که تاکنون وزیر امور خارجه در خصوص حق‌آبه بیان کرده برای بنده به‌عنوان نماینده مردم قابل‌قبول نبوده است.
 
حال باید دید این اقدامات منجر به حل مسئله حق آبه خواهد شد و خرمی و آبادانی گذشته به سیستان بازخواهد گشت؟


 
انتهای خبر/ س
  https://asrehamoon.ir/vdcjahevouqei8z.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما