تاریخ انتشار :پنجشنبه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۵۱
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی:

طالبان به دنبال اصلاح مسیر رودخانه هیرمند است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: طالبان به دنبال اصلاح مسیر رودخانه هیرمند است.
طالبان به دنبال اصلاح مسیر رودخانه هیرمند است
به گزارش پایگاه خبری عصرهامون به نقل ازخبرگزاری خانه ملت؛ جواد کریمی قدوسی در خصوص اخباری که در مورد استیضاح وزیر امورخارجه مطرح می‌شود، گفت: دیپلماسی ایران در برابر افغانستان موضوعی چند وجهی است، یک بُعد سیاسی، یک بُعد امنیتی و دیگری مربوط به مسائلی مانند آب روخانه هیرمند بوده که طرفین از آن نفع می‌برند. از زمان اشرف غنی به دلیل نگاه خاصی که وی به موافقت‌نامه میان ایران و افغانستان در خصوص موضوع یک ظرف آب در برابر یک ظرف نفت داشت عملا اجازه انقال آب از سد کمالخان به چاه نیمه‌های شهرستان زابل را نداده و با تخریب، مسیر رودخانه را به سوی دشتی بدون استفاده منحرف کردند و این امر تا روی کار آمدن طالبان و فرار آمریکایی‌ها ادامه داشت.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ادامه داد: پس از آن که جمهوری اسلامی ایران گوش شنوایی در افغانستان پیدا کرد، دیپلماسی سه وجهی خود را فعال کرد. در بعد سیاسی وزارت امورخارجه در تمامی جلسات کمیسیون امنیت ملی مجلس و سایر جلسات در مجموعه وزارتخانه گزارش‌های دقیقی از عملکرد خود در مذاکرات و پیگیری‌ها به نمایندگان سوال کنند، دادند و ما هم با شنیدن این گزارش‌ها احساس کردیم وزارت امور خارجه با توان حداکثری به موضوع حق آبه رودخانه هیرمند ورود کرهد و آن را پیگیری می‌کند.
این نماینده مردم در مجلس عنوان کرد: در بعد امنیتی نیز در گزارش‌های خود، توضیح دادند که بر اساس آن نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان و سایر متولیان کاملاً فعال شدند.
کریمی قدوسی عنوان کرد: پیش از پایان ماه مبارک رمضان نیز جلسه مشترکی در وزارت امور خارجه داشتیم و آقای ‏کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس جمهور و رئیس نمایندگی سیاسی جمهوری اسلامی ایران در کابل در این جلسه توضیحاتی در خصوص آخرین وضعیت حقه آبه هیرمند ارائه کردند، مطابق با این گزارش طالبان برای اصلاح این مسیر اقدامات عمرانی را شروع کرده و تمامی تخریب‌های زمان اشرف غنی از نظر عمرانی در حال اصلاح است.
وی ادامه داد: اراده حاکمان فعلی افغانستان در این است که این توافق عملی شود و مخالفتی آشکار با این توافق ندارند، چرا که این توافق مبنای همکاری‌های طولانی مدت جمهوری اسلامی ایران با کشور افغانستان برای بهبود زیرساخت‌ها و کمک در سرمایه‌گذاری و نیازمندی های اساسی مردم افغانستان است که در این چهل سال با یک جنگ داخلی تمام عیار تمام ثروت این مردم به هدر رفته و  حدود 40 سال در حوزه زیرساخت‌ها دچار عقب افتادگی هستند و هم اکنون نیز منابع مالی برای بهبود این وضعیت را ندارند. لذا از این جهت حاکمان طالبان در افغانستان مطابق با گزارش‌ها و اقدامات انجام شده، بنا بر ارائه پاسخ مثبت به جمهوری اسلامی دارند و این موضوع را درک کردند که جموری اسلامی بدون اقدام در مورد اجرای این موافقت‌نامه در زمینه های دیگری الا به ضرورت آماده همکاری نیست.
کریمی قدوسی با بیان اینکه دولت سیزدهم به ویژه شخص وزیر امور خارجه در حوزه دیپلماسی همسایگان بسیار دولت موفقی بوده است، تاکید کرد: وزیر امور خارجه نیز با صداقت کامل و به صورت شبانه روزی در همه حوزه ها و نه تنها افغانستان و موضوع هیرمند در حال پیگیری و تلاش است؛ در خراسان نیز مشکلاتی از این دست وجود دارد. هم اکنون ورودی سد دوستی که سرچشمه‌های آن در افغانستان قرار دارد و وارد مرز مشترک ایران و ترکمنستان می‌شود، به صفر رسیده و عملا انتقال آب تا 15 خرداد امسال از سد دوستی به خراسان صفر می‌شود و علت آن هم عدم بارش کافی باران در بالا دست سد است.
وی با بیان اینکه خشکسالی امسال به حدی بوده که هیچ ورودی به سد دوستی صورت نگرفته و مشهد سه میلیون نفری با جمعیت بالای زائر دچار مشکل شدید تامین آب بوده و دولت هم با تمام وجود در حال پیگیری این موضوع است خاطرنشان کرد: دولت در شهر مشهد نیز با حفر چاه و تدابیر کنترل مصرف به دنبال این بوده تا مشکلاتی برای زندگی مردم ایجاد نشود و این توجه هم به مردم استان سیستان و بلوچستان وجود دارد.
این نماینده مردم در مجلس تأکید کرد: نکته مثبت در سیستان و بلوچستان این است که طرح انتقال آب شیرین سازی شده از دریای عمان به زاهدان و سپس زابل و بیرجند و مشهد مقدس کلید خرده که بنده گزارش ها ان به صورت کاملاً مشاهده کردم و مقرر شد به زودی از محل شیرین سازی آب طرح مذکور در چابهار بازدید کنیم. نمایندگان مردم در مجلس نیز به صورت ویژه در سال گذشته به استان سیستان وبلوچستان در خصوص طرح انتقال آب از دریای عمان و بهره برداری از آبهای ژرف توجه داشتند و ردیفی برای آنها در نظر گرفته و به پیشنهاد آقای دهمرده در این خصوص رأی دادند.
وی گفت: لذا برداشت بنده این است که دولت، منسجم، قوی و متعهدانه این مسائل را پیگیری می‌کند. بنابراین استیضاح وزیر امور خارجه در این شرایط حساس با این میزان موفقیتی که در کشورهای همسایه با دیپلماسی به دست آورده کار درستی نبوده و جواب مناسبی هم از این امر گرفته نخواهد شد. و بهتر است که نمایندگان مجلس همانگونه که همیشه با نماینده استان سیستان و بلوچستان همراهی می‌کنند با همان روش های قبلی به حمایت خود از مردم این استان ادامه دهند.
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: از نمایندگان در خواست دارم در این شرایط صحبت از استیضاح وزیر امورخارجه  که در حال انتقال آب از سد کمالخان در کشوری دیگری با تمام مسائل امنیتی است، نداشته باشند. ضمن اینکه این کار انجام شدنی بوده اما در مسیر مشکلاتی نیز وجود دارد. هرچند کارهای عمرانی توسط طالبان برای اصلاح رودخانه هیرمند نیز انجام شده و آقای ‏کاظمی قمی، روند کار را به صورت کامل در وزارت ماور خارجه توضیح دادند
 عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس اظهار کرد: بنده هم اگر احساس کنم کم کاری صورت می‌گیرد، قطعا خودم هم سوال و پیگیری خواهم کرد اما حقیقتا در بررسی‌های خود به کوتاهی دستگاه وزارت خارجه نرسیدم و تمامی مسئولان اعم از نیروهای قدس، استانداری خراسان فعال هستند.
این نماینده مردم در مجلس در ادامه با اشاره به وضعیت نامناسب منابع آبی استان خراسان در اثر کاهش نزولات آسمانی عنوان کرد: ان‌شاءالله خدواوند آن را هم علاج می‎‌فرمایند. همانگونه که امروز در استان‌های خوزستان، یزد، اصفهان و یزد موضوع آب دیگر مطرح نیست چرا که اواخر سال گذشته میزان بارش برف در ارتفاعات بسیار خوب بوده است. امیدواریم خداوند برای مردم منطقه خراسان نیز عنایت کند تا با بارش باران شاهد بهبود زندگی مردم کام تشنه و کاهش گرد و غبار و ریز گرده‌ها باشیم.
وی در پایان خاطرنشان کرد: از تلاش نمایندگان استان سیستان و بلوچستان و وزیر امور خارجه مجدا تشکر می‌کنم، در آینده نیز سفری به کابل خواهیم داشت که اگر بنده نیز توفیق حضور داشته باشیم مجددا مسائل را پیگیری خواهم کرد.

انتهای خبر/ https://asrehamoon.ir/vdcfe1dyxw6dtva.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما