کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر خبر داد:

تشدید مراقبت‌ها جهت پیشگیری از گزش‌های آلوده در مرزهای جنوب شرق

23 ارديبهشت 1402 ساعت 11:42

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر از تشدید مراقبت‌ها در مرزهای جنوب شرق جهت پیشگیری از گسترش مالاریا و آئدس در کشور خبر داد.


به گزارش پایگاه خبری عصرهامون به نقل از پهره؛ در حقیقت بیماری مالاریا یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که به‌وسیله حضور انگل تک‌یاخته به نام پلاسمودیوم در خون انسان ایجاد می‌شود انتقال می‌یابد.

که بعد از انتقال این انگل پلاسمودیوم‌ها در داخل گلبول‌های قرمز خون رشد می‌کند و پس از رشد، تکثیر کرده و موجب پاره شدن گلبول‌های قرمز خون و بروز علائم بیماری مالاریا می‌شود.

در این راستا فیض الرحمن رسولی زاده معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: از گذر مرزی ریمدان، دشتیاری و کستگ بیگدگ راسک بازدیدی در راستای بررسی وضعیت فعلی مالاریا و آئدس در جنوب سیستان و بلوچستان و افزایش همکاری‌های مشترک نهادهای نظامی و انتظامی و دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر به عمل آمد که در واقع هدف از این بازرسی تشدید مراقبت‌های مرزی به‌منظور کنترل بیماری‌های واگیر به‌ویژه مالاریا و آئدس بوده است.

وی افزود: وضعیت فعلی میزان مبتلایان مالاریا در جنوب شرق کشور به گونه ایست که نیازمند یک عزم همگانی در میان نهادهای انتظامی، مرزبانی و دانشگاه علوم پزشکی در تشدید مراقبت‌های مرزی و بهداشتی از یک سو و مردم و افرادی که به پاکستان تردد دارند و دارای علایم مشکوک هستند از سوی دیگر است.

این مسئول با بیان اینکه مالاریا از طریق گزش پشه آنوفل به افراد منتقل می‌شود، عنوان کرد: در راستای پیشگیری از این بیماری پوشیدن لباس بلند و پرهیز از خوابیدن در فضای باز بسیار اهمیت دارد.

وی اضافه کرد: شهروندان عزیز به‌ویژه افرادی که خود یا یکی از اعضای خانواده به کشورهای مجاور به‌ویژه پاکستان و افغانستان مسافرت می‌کنند تأکید می‌شود در صورت مشاهده هر گونه علائم بیماری از جمله تب و لرز و تعریق بلافاصله به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند.

رسولی زاده عنوان کرد: مراجعه به‌موقع بیمار مبتلا به مالاریا به مراکز درمانی می‌تواند ضمن تشخیص به‌موقع این بیماری به قطع انتقال زنجیره آن نیز کمک کند.

انتهای خبر/
 


کد مطلب: 160276

آدرس مطلب :
https://www.asrehamoon.ir/news/160276/تشدید-مراقبت-ها-جهت-پیشگیری-گزش-های-آلوده-مرزهای-جنوب-شرق

عصر هامون
  https://www.asrehamoon.ir