تاریخ انتشار :شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۲۶
سرپرست مرکز بهداشت شهرستان ایرانشهر گفت: شهروندان عزیز هشدارهای پیشگیری از بیماری مالاریا را جدی بگیرند.
زنگ خطر مالاریا در ایرانشهر به صدا در آمد
به گزارش پایگاه خبری عصرهامون میثاق پاک‌دست در گفتگو با خبرنگار پهره با اشاره به جلوگیری مالاریا بیان کرد: حتماً این جمله را شنیده‌اید که پیشگیری بهتر از درمان است و این موضوع تقریباً برای همه بیماری‌ها از جمله مالاریا صادق است. 

وی افزود: بنابراین اگر در راستای مالاریا اقدامات پیشگیرانه انجام بدهیم، می‌توانیم به طور قابل‌توجهی از بروز این بیماری و بیماری‌های مشابه مانند تب دنگی جلوگیری کنیم.

این مسئول تصریح کرد: برخی از اقدامات پیشگیرانه که همه ما می‌توانیم به‌سرعت آن‌ها را اجرا کنیم می‌توان به مواردی چون جلوگیری از تجمع آب راکد در خانه و محیط اطراف محل زندگی، سم‌پاشی و استفاده از حشره‌کش‌های مناسب و سموم لارو کش در آب‌های راکد، فعالیت‌های سم‌پاشی منظم در شهرهای آلوده و استفاده از پشه‌بند و حشره‌کش‌های استاندارد در اتاق‌ها هنگام خواب اشاره داشت. 

وی اضافه کرد: همچنین استفاده از دافع حشرات مبتنی بر DEET یا Picaridin که می‌تواند روی پوست و لباس اعمال شود و استفاده از در و پنجره مجهز به توری تا جایی که عملاً امکان‌پذیر باشد و استفاده از گیاهانی که خاصیت دفع حشرات دارند و سوزاندن کافور در شرایطی که دسترسی به حشره‌کش ندارید برای پیشگیری از مالاریا مؤثر واقع شوند. 

سرپرست مرکز بهداشت شهرستان ایرانشهر اضافه کرد: برای تسکین علائم بیماری مالاریا توصیه می‌شود، یخ یا ژل آلوئه‌ورا را روی محل نیش پشه بمالید.

دست‌پاک عنوان کرد: در خاتمه به یاد داشته باشید اگر اقدامات پیشگیرانه در سطح کلان اجرا شود، مالاریا و بیماری‌هایی مانند تب دنگی که توسط پشه‌ها پخش می‌شود کاملاً قابل‌کنترل هستند.

وی خاطرنشان کرد: همکاران ما در بخش‌های تشخیصی و آزمایشگاه‌های کشف مالاریا در کمترین زمان ممکن لام‌ها خون تهیه شده را بررسی و در صورت مثبت‌شدن نتیجه درمان شروع می‌شود که باتوجه‌به کیت‌های تشخیصی سریع در کمتر از ۱۵ دقیقه می‌توان جواب آزمایش را تفسیر کرد.

سرپرست مرکز بهداشت شهرستان ایرانشهر افزود: همچنین قابل‌ذکر است که تمامی خدمات اعم از بیماریابی، نمونه‌گیری، تشخیص و درمان بیماری مالاریا برای همشهریان کاملاً رایگان است.

این مسئول تأکید کرد: در صورت داشتن علائم بیماری مالاریا، بلافاصله به نزدیک‌ترین مرکز خدمات جامع سلامت مراجعه کنید. 

وی با اشاره به هشدار جدی نسبت به بازگشت نگران‌کننده مالاریا، گفت: توصیه می‌شود مردم در مناطقی که مالاریا شایع است از خوابیدن در فضای باز پرهیز کنند، پوست خود را بپوشانند و پنجره‌ها و دیوارهای خانه خود را به حشره‌کش آغشته و در صورت خوابیدن در فضای باز از قلم دورکننده حشرات استفاده کنند.

سرپرست مرکز بهداشت تصریح کرد: امیدواریم با آگاهی‌بخشی و آموزش به مردم و انجام عملیات سم‌پاشی، لاروکشی، مه‌پاشی و تشدید بیماریابی شاهد کاهش موارد مثبت بیماری مالاریا باشیم.

وی گفت: از علائم مشترک مالاریا می‌توان به تب شدید، سردرد، حالت تهوع، استفراغ، درد شکم، اسهال، کم‌خونی، درد عضلانی، تشنج، مدفوع خونین اشاره کرد.

دست‌پاک عنوان کرد: مراحل حمله مالاریا مرحله سرد (احساس سرما و لرزش)، مرحله گرم (تب، سردرد و تهوع) و در نهایت مرحله تعریق (عرق، برگشت بدن به دمایی عادی، خستگی) را شامل می‌شود. 

انتهای خبر/ https://asrehamoon.ir/vdcfcxdycw6dvta.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما