کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عزم جهادی دولت سیزدهم برای رفع تنش آبی در کشور؛

رشد ۳ برابری اعتبارات طرح‌های آبرسانی، رهاورد نگاه ویژه دولت مردمی است

30 ارديبهشت 1402 ساعت 13:59

دولت سیزدهم برای آب‌رسانی و آبادانی در استان خشک سیستان و بلوچستان نگاه ویژه دارد.


به گزارش پایگاه خبری عصرهامون، استان سیستان و بلوچستان پهناورترین استان کشور در جنوب شرق کشور واقع شده است و تا قبل از انقلاب اسلامی از اندک امکانات نیز بی‌بهره بود با پیروزی انقلاب اسلامی و شروع فعالیت‌های سازندگی نیز موردتوجه مرکز نشینان قرار گرفت هر چند درگذشته فعالیت‌های بسیاری برای توسعه و آبادانی این استان صورت گرفت؛ اما بسیاری از پروژه‌ها با شیب بسیار پایین اجرا می‌شد.
 
آب‌رسانی به شهرها و روستاهای این استان نیز بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با جدیت دنبال شد، اما دراین‌بین برخی از طرح‌ها سرعت پیشرفت اندکی داشت و عملیات اجرایی با شیب کندی صورت می‌گرفت یکی از این پروژه‌ها طرح آب‌رسانی به روستاهای سیستان و بلوچستان است که در دولت سیزدهم باهمت و تلاش بیشتری در حال پیگیری و پیشرفت است.
 
اتصال ۳۵۰ روستای سواحل مکران به شبکه آب‌رسانی
به گفته معین‌الدین سعیدی نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی در دولت سیزدهم، کارهای شگرفی در آب‌رسانی به روستاهای مناطق محروم انجام شده است.
 
این نماینده مجلس اتصال ۳۵۰ روستای سواحل مکران به شبکه آبرسانی و آب‌گیری سد کهیر را از جمله مهم‌ترین اقدامات دولت سیزدهم برای آب‌رسانی به روستاهای جنوب استان عنوان کرد.
 
نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ۶ هزار میلیارد تومان برای تسریع در اجرای طرح‌های آب آشامیدنی توسط دولت رئیسی در سیستان و بلوچستان هزینه شده است.

محمد سرگزی بیان کرد: دولت سیزدهم زحمات زیادی در حوزه آبرسانی و سایر حوزه‌ها کشیده؛ ولی متأسفانه خیلی از موارد نیز هنوز انجام نشده که یک‌همت مضاعف را می‌طلبد.

۶ هزار میلیارد تومان برای تسریع در اجرای طرح‌های آب آشامیدنی در سیستان و بلوچستان
نماینده مردم حوزه انتخابیه زابل در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت شبانه‌روز در تلاش است تا مشکلات سیستان و بلوچستان را برطرف کند؛ اما عمق مشکلات برجامانده از گذشته بسیار است و نیازمند یک کار جهادی هستیم.
 
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان بیان کرد: رشد سه برابری اعتبارات آبرسانی، حاصل نگاه ویژه دولت و وزارت نیرو برای به سرانجام رساندن طرح‌ها و محرومیت‌زدایی از این استان است.
 
علیرضا قاسمی با بیان اینکه در مجموع با اعتبارات نفت ۳۶۰۰ میلیارد تومان برای طرح‌های آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان تخصیص‌یافته است، افزود: امیدواریم با نگاه ویژه وزیر نیرو، روند روبه‌رشد اعتبارات جهت به ثمر رساندن طرح‌های نیمه‌تمام و اولویت‌دار ادامه یابد.
 
وی در تشریح طرح‌های شاخص در دست اجرای وزارت نیرو در استان، به طرح بزرگ جهاد آبرسانی اشاره و تصریح کرد: در ابتدای شروع این طرح از هفت هزار و ۱۳۰ روستای هدف در سراسر کشور، هزار و ۷۵۱ روستا به سیستان و بلوچستان اختصاص یافت.
 
وی افزود، در ادامه با توسعه این طرح، تعداد ۵۰۰ روستا در قالب مشارکت خیرین و ۵۹۹ روستا از محل اعتبارات ملی برای استان پیش‌بینی شد.

رشد سه برابری اعتبارات آبرسانی، حاصل نگاه ویژه دولت
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در حال حاضر مجموعاً بالغ بر 2 هزار و ۸۰۰ روستا در قالب طرح جهاد آبرسانی لحاظ شده است، اظهار کرد: با تکمیل این طرح، شاخص بهره‌مندی روستاها از آب با رشد ۲۳ برابری به بیش از ۹۴ درصد خواهد رسید.
 
قاسمی با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای اجرای این طرح افزود: در سال گذشته هزار کیلومتر لوله‌گذاری خطوط انتقال و شبکه توزیع در سطح استان انجام شده است.

وی با بیان اینکه، این پروژه معادل ۱۱ استان کشور هست، ادامه داد: تاکنون حدود ۲۵۰ روستا شبکه توزیع آن اجرا شده که بخشی از آن امروز افتتاح شد.
 
وی با قدردانی از اهتمام وزیر نیرو برای رفع دغدغه مردم و مشکلات آب این استان، عنوان کرد: ۲۵ درصد از کل اعتبارات جهاد آبرسانی و ۲۵ درصد از کل روستاهای کشور به سیستان و بلوچستان تعلق گرفت.
 
به گفته وی، درگذشته پروژه‌های ملی در قالب ۱۱ شهرستان تعریف شد و دراین‌بین بسیاری از شهرستان‌ها محروم ماندند و گلایه‌هایی بابت نابرابری در توزیع عادلانه روستاها را در سطح استان شاهد بودیم، اما در حال حاضر ۲۶ شهرستان استان در این طرح بزرگ گنجانده شده است.
 
وی با بیان اینکه، طی سال‌های گذشته پروژه‌ها در صورت عدم تخصیص اعتبارات غیرفعال باقی می‌ماند و موجبات ناامیدی را فراهم می‌کرد، افزود: در این نهضت کاملاً سراسری و با استفاده از ظرفیت قرارگاه پروژه‌ها به تعطیلی کشیده نشد و ما در سطح استان امیدواری را در بین مردم با اجرای طرح جهاد آبرسانی می‌بینم.

انتهای خبر/ س


کد مطلب: 160590

آدرس مطلب :
https://www.asrehamoon.ir/news/160590/رشد-۳-برابری-اعتبارات-طرح-های-آبرسانی-رهاورد-نگاه-ویژه-دولت-مردمی

عصر هامون
  https://www.asrehamoon.ir