ms']['section_id'] =0; ?>ms']['section_id'] =0; ?> اخطار رئیس‌جمهور درباره حقابه جدی بودهیئت حاکمه افغانستان اجازه بازدید از کجکی را صادر کند | عصر هامون
تاریخ انتشار :شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۵۴
نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی گفت: اخطار رئیس‌جمهور درباره حقابه رودخانه هیرمند بسیار جدی بود و هیئت حاکمه افغانستان هر چه سریع‌تر باید اجازه بازدید کارشناسان آب ایران از سد کجکی را صادر کند.
اخطار رئیس‌جمهور درباره حقابه جدی بود/هیئت حاکمه افغانستان اجازه بازدید از کجکی را صادر کند
به گزارش پایگاه خبری عصرهامون، حسینعلی شهریاری بیان کرد: رئیس‌جمهور باتوجه‌به مشکلات عمده‌ای که سال‌هاست مردم سیستان رنج می‌برند و الان وضع به جایی رسیده که مشکل برای آب‌خوردن هم دارند و موضع‌گیری رئیس‌جمهور دررابطه‌با حقابه جدی بود که قابل‌تقدیر است.
 
وی ادامه داد: واقعاً جمهوری اسلامی ایران همیشه به افغانستان و برادران افغانستانی به چشم برادر نگاه کرده و دلیل آن این است که بین ۶ تا هشت میلیون نفر اتباع این کشور در ایران زندگی می‌کنند.
 
نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اتباع افغانستانی همچون شهروندان ایرانی از خیلی از خدمات جمهوری اسلامی ایران بدون هیچ‌گونه تبعیضی استفاده می‌کنند؛ ولی متأسفانه هیئت حاکمه افغانستان کم‌لطفی کرده و حقابه سیستان را نمی‌دهد.
 
وی اظهار کرد: وضعیتی که فعلاً اتفاق افتاده و خیلی از این افراد ادعای مسلمانی و برادری با ما را دارند و این خیلی بعید و به‌دوراز مروت است که آب را از برادران مسلمان خودشان دریغ کنند.
 
شهریاری بیان کرد: ما از رودخانه هیرمند یک حقابه قانونی داریم و طبق معاهده سال ۱۳۵۱ که بین دولت وقت ایران افغانستان به امضا رسید آنان متعهد شدند که سالانه ۸۲۰ میلیون متر مکعب آب به ایران بدهند.
 
وی افزود: متأسفانه کشور افغانستان با احداث سد کجکی، بند کمال خان و ایجاد بندهایی آب را از سمت ایران منحرف کرد که این عمل آنان برخلاف تمام روابط بین‌المللی و بر خلاف حُسنِ هم‌جواری است.
 
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اخطاری که رئیس‌جمهور به هیئت حاکمه افغانستان دادند یک اخطار جدی است و قطعاً هیئت حاکمه افغانستان باید این مسئله را جدی تلقی کنند و اجازه دهند که کارشناسان ایران از سد کجکی بازدید کنند.
 
وی ادامه داد: چون هیئت حاکمه افغانستان یک ادعایی دارند مبنی بر اینکه آب در پشت سد کجکی وجود ندارد و اگر آبی نیست چرا آنان اجازه نمی‌دهند که کارشناسان ایرانی بازدیدی از این سد داشته باشند تا مشخص شود که آیا آبی پشت وجود دارد یا نه؟
 
شهریاری تأکید کرد: اگر آب در پشت سد کجکی وجود نداشته باشد واقعاً نمی‌توان انتظاری داشت و ما این را قبول نداریم که آبی وجود ندارد و متأسفانه اینها دارند مشکل برای مردم ما درست می‌کنند.
 
وی تصریح کرد: پس از اخطار جدی رئیس‌جمهور به هیئت حاکمه افغانستان، به هر قیمتی که شده جمهوری اسلامی باید حق مردم سیستان را بگیرد و هیچ راهی نیست و نمی‌شود که ما دست روی دست بگذاریم و از حق قانونی خودمان بگذریم.
 
نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت سیزدهم اقدامات خوبی در زمینه جبران کم‌آبی در سیستان و بلوچستان از جمله طرح انتقال آب از دریای عمان را در دست اجرا دارند که باتوجه‌به زمان بر بودن این طرح نیاز است تا از هر طریقی که می‌توان و حتی از طریق مجامع بین‌المللی پیگیر حقابه هیرمند باشیم.
 
طرح‌های آبرسانی دولت در سیستان و بلوچستان امیدوارکننده است
 
وی بیان کرد: طرح جهاد آبرسانی از سوی دولت سیزدهم در سیستان و بلوچستان در حال اجراست که این مسئله یکی از مهم‌ترین اقدامات دولت در این استان است که در حال اجراست.
 
شهریاری بیان کرد: مشکل کم‌آبی سیستان و بلوچستان با آبرسانی سیار قابل‌حل نیست و یک‌بار و برای همیشه باید اقدامات اساسی در این زمینه اجرا شود که طرح انتقال آب از دریای عمان یکی از این طرح‌های در حال اجراست.
 
وی تأکید کرد: طرح انتقال آب از دریای عمان یک اقدام بسیار مثبت دولت برای حل همیشگی مشکل کم‌آبی سیستان و بلوچستان است که باید در اجرای این طرح تسریع شود.
 
نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: طرح انتقال آب از دریای عمان یک طرح بسیار خوب برای حل همیشگی مشکل کم‌آبی سیستان و بلوچستان است؛ اما زمان‌بر است و باید در ضمن اجرای این طرح به فکر اقدامات و طرح‌های زودبازده در این زمینه هم بود.
 
وی افزود: دولت سیزدهم تمام تلاش خود را بکار گرفته تا مشکلات کم‌آبی سیستان و بلوچستان را برطرف کند و نیاز است تا از ظرفیت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی نیز در این زمینه استفاده کرد.
 
شهریاری گفت: رئیس‌جمهور در سفر اخیر خود به سیستان و بلوچستان نشان داد که به تمام مسائل استان نگاهی عادلانه دارند و موضع آیت‌الله رئیسی در رابطه‌با حقابه خود گویای این مسئله است.
 
 انتهای خبر/ س
 
  https://asrehamoon.ir/vdccxxqsi2bqee8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما