تاریخ انتشار :دوشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۵۳
عضو هیئت علمی دانشگاه زابل گفت: پیشرفت‌ها و اثر بخشی‌های زنان ایرانی در تمام دوران انقلاب بسیار تاثیرگذار و بی‌بدیل است.
زنان ایرانی پس از انقلاب؛ پیشرفت سیاسی و اجتماعی چشمگیری داشتند
به گزارش پایگاه خبری عصرهامون، حليمه پیری در گفتگو با خبرنگار پهره بیان کرد: دین اسلام شان و جایگاه والایی برای زنان قائل است و بر همین مبنا یکی از مهم‌ترین افتخارات و دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران، هویت‌بخشی به زنان بوده است.

وی افزود: در واقع نیمی از جمعیت کشورمان را زنان تشکیل می‌دهند که پس از پیروزی انقلاب اسلامی این قشر خوش‌فکر مسلمان ایرانی در سایه‌ی این نظام مقدس، توانستند در جامعه‌‌ ما رشد و نمو یابند.

استاد دانشگاه تصریح کرد: پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، بر خلاف دوران منحط رژیم شاهنشاهی که زن ایرانی را همچون زن غربی، جلوه و مظهر هیجانات جنسی قرار داده بود، تلاش شده تا حد امکان از استعداد فکری و توانمندی عظیم زن برای تعالی او و جامعه استفاده شود.

وی اضافه کرد: این امر در درجه اول در جهت تحکیم بنیان خانواده به عنوان اصل اساسی تعالی جامعه مدنظر قرار گرفته است، یعنی بعد از انقلاب اسلامی، زن مسلمان ایرانی جایگاه اصلی خود را نخست در نهاد خانواده و سپس در عرصه اجتماع بازیافت.

پیری خاطرنشان کرد: آمارهای مرتبط با حضور موفق زنان پس از پیروزی انقلاب اسلامی در عرصه‌های مختلف اجتماعی، علمی، سیاسی، اقتصادی و ورزشی گواه نقش‌آفرینی مثبت و چشمگیر این قشر اثرگذار جامعه است و در واقع زنانی که رمز موفقیت و سعادت ایران اسلامی هستند.

وی اظهار کرد: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، تنها ۶ درصد از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را زنان تشکیل می‌دادند که این آمار اکنون نزدیک به ۵۰ درصد رسیده است.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: پیش از انقلاب اسلامی سهم زنان از کرسی استادی دانشگاه حدود یک درصد بود که این رقم اکنون به ۲۱ درصد رسیده است.

وی ادامه داد: پیش از انقلاب اسلامی در دوره شاهنشاهی شاخص امید به زندگی در میان زنان در ایران به ۵۷/۶ درصد می‌رسید که اکنون به ۷۷/۱ درصد افزایش یافته است.

وی گفت: تعداد پزشکان متخصص زن در حوزه زنان از ۱۶ درصد به ۹۸ درصد رسیده و همچنین کاهش ۹۰ درصدی مرگ و میر مادران هنگام زایمان را به دنبال داشته است.

پیری تصریح کرد: در واقع تعداد پزشکان زن نیز قبل از انقلاب اسلامی از ۵۹۷ نفر افزایش ۵۰ برابری یافته است.

وی افزود: تعداد نویسندگان زن قبل از انقلاب کمتر از ۱۰ نفر بود که اکنون به بیش از ۴ هزار نفر رسیده است و در زمان رژیم پهلوی، ناشر زن در کشور وجود نداشت اما اکنون نزدیک به ۸۰۰ ناشر زن در کشور فعالیت می‌کنند.

این استاد دانشگاه بیان کرد: پیش از انقلاب اسلامی مدیران زن تنها بیش از ۶ درصد را دربرمی گرفته اما اکنون این نقش مدیریتی به بیش از ۴۰ درصد رسیده است.

وی عنوان کرد: در کنار تمام این پیشرفت‌ها و اثربخشی‌های زنان کشورمان در عرصه‌های مختلف، نقش بانوان در دفاع مقدس و دنباله‌های آن تا امروز، بسیار غرورانگیز است و در حقیقت همسران، مادران و دختران شهدا و جانبازان و بازماندگان برجسته بزرگمردانی هستند که جانشان را در راه خدا دادند و زنان توانمند ایرانی با اراده‌ محکم، عزم راسخ و با صبر جمیل، هر انسانی را در مقابل خودشان خاشع و خاضع می‌کنند.

انتهای خبر/ https://asrehamoon.ir/vdcen78zojh8ppi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما